تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 22 دی 98

12:37 - 1400/01/21
شاخص کل بورس جلسه امروز را با رشد 15842 واحد ادامه داد و در این جلسه 4.35 درصد صعود کرد. در این میان صعود محسوس قیمت‌ها به نمادهای بزرگ شاخص‌ساز محدود نبود و شاخص هم‌وزن نیز رشد 4 درصدی را تجربه می‌کند. با کنار رفتن ریسک جنگ، سرمایه‌گذاران این بار در جبهه تقاضا صف‌کشی کرده‌اند. تداوم این وضعیت می‌تواند شاخص کل بورس را به فتح ابرکانال بعدی در کوتاه‌مدت برساند.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 22 دی 98

دنیای بورس: معاملات امروز بورس در ادامه دادوستدهای روز گذشته دنبال شد. اکثر قریب به یقین نمادهای سهامی امروز نیز در محدوده صف خرید قرار گرفتند و از 314 نماد بورسی، 308 نماد کار خود را با رشد قیمت پایانی به انتها بردند. همچنین معاملات 277 نماد در محدوده صف خرید به اتمام رسید و این در حالی بود که ارزش تقاضای مورد انتظار در این صفوف در حدود 1270 میلیارد تومان بود.

عمده تفاوت دادوستدهای امروز با روز گذشته را حجم و ارزش معاملات خرد مشخص می‌کند. در حالی که دامنه نوسان دو در صدی در روز گذشته مزید بر علت شد تا ارزش معاملات خرد بورس به کمتر از 900 میلیارد تومان تقلیل یابد و به کمترین مقدار از 29 آبان برسد، ارزش معاملات خرد امروز بورس در حدود 2465 میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد فرابورس نیز در حدود 530 میلیارد تومان بود؛ هیچ نماد فرابورسی افت قیمت را تجربه نکرد و از میان 113 نماد معاملاتی این بازار، 104 نماد صف خریدی به ارزش 490 میلیارد تومان را تجربه کردند.

کاهش خطر درگیری مستقیم نظامی بین ایران و آمریکا نقش اصلی را در بازگشت نقدینگی به بورس داشته است و در این میان باقی متغیرها نیز تا حدود زیادی بر وفق مراد بازار سهام پیش می‌رود.

سرمایه‌های حقیقی باز می‌گردند؟

در مجموع هفته گذشته، 3743 میلیارد تومان نقدینگی خرد سهامداران حقیقی از بازار خارج شد و زمام سهام را به دست بازیگران بزرگ بازار داد. با کاهش التهاب بار دیگر سرمایه‌های خرد مسیر بازگشت به بازار را در پیش گرفته‌اند. طی دو روز گذشته ارزش تغییر مالکیت‌های بورسی در حدود 1300 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بوده و همان‌طور که اشاره شد در حدود 1270 میلیارد تومان نیز تقاضای منتظر در صف را شاهد بودیم.

پایداری این نقدینگی در سمت تقاضا می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت قابل‌توجه سرمایه‌های فاصله‌گرفته از بورس باشد. این مساله از این لحاظ حائز اهمیت است که معیار مهمی از سنجش ریسک‌های بازار توسط سرمایه‌گذاران حقیقی به دست می‌دهد.

در هفته گذشته با رصد بازارهای موازی و بازار جهانی اشاره شد که احتمالا بورس تهران نسبت به ریسک‌های محیطی در حال بیش‌واکنشی است؛ با این حال توصیه به خرید یا فروش سهام تا آخرین روز هفته کاری بس دشوار بود. این مقوله در هفته جاری از این لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند مسیر آینده بازار را مشخص کند. در صورتی که از نگاه فعالان بازار سطح ریسک عمومی به سطوح قبلی یا حتی پایین‌تر از آن بازگشته باشد به نظر می‌رسد بتواند به سقف‌شکنی بورس در همین جلسه‌های آتی امید داشت.

رصد سایر مولفه‌های حاکم بر بازار سهام

دو متغیر کاملا تعیین‌کننده‌ای که در این برهه به کمک بازار سهام آمده است نرخ ارز و بازار جهانی است. نرخ دلار در معاملات امروز بازار ارز همچنان در نیمه اول کانال 13 هزار تومانی گزارش می‌شود و نرخ نیمایی دلار نیز در محدوده نزدیک به 11785 تومان قرار دارد. این در حالی است که نرخ تسعیر دلار در گزارش 6 ماهه اکثر شرکت‌های صادرات‌محور پایین‌تر از مرز 11 هزار تومان بود و این عدد می‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در صورت‌های مالی این بنگاه‌ها داشته باشد. از سوی دیگر سطوح قیمت فلزات اساسی و نفت در بازار جهانی نیز در محدوده مطلوبی قرار دارد و این در حالی است که انتظار می‌رود مقامات بلندپایه چین و امریکا در هفته جاری متن رسمی توافق فاز اول را امضا کنند و این مساله می‌تواند محرک قدرتمندی برای رونق بیشتر بازار جهانی باشد. این دو عامل به خودی خود می‌تواند مسیر بازار برای عبور از سطوح قبلی و سقف 400 هزار واحدی را تسهیل کند.

به غیر از این موارد باید توجه داشت که روند انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه آغاز شده است و احتمالا از پایان هفته جاری شدت بیشتری خواهد گرفت. بعد از آن نیز گزارش‌های عملکرد ماهانه می‌تواند موج دیگری در بازار سهام ایجاد کند. «دنیای بورس» در تلاش است تا مخاطبان را هر چه سریع و به صورتی جامع‌تر در جریان کیفیت عملکرد بنگاه‌ها و آخرین اخبار در رابطه با مولفه‌های مطرح شده قرار دهد. از این رو مرور مطالب کانال تلگرامی در این بازه از زمان می‌تواند اطلاعات کامل و مفیدی در اختیار مخاطبان قرار دهد.