سقوط دلار به نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان/ سیگنال بازارهای همسایه به ارز

12:36 - 1400/01/21
در معاملات امروز بازار ارز و به دنبال کاهش محسوس تنش‌ها در منطقه دلار افت بیش از 600 تومانی تجربه کرد. سکه نیز با سیگنال ریزش شدید دلار و طلا در بازار جهانی تا 450 هزار تومان ارزان شد. خریداران ارز و طلا در روزهای قبل و هم‌زمان با اوج‌گیری تنش‌ها پس از ریزش اخیر احتمالا استرس زیان سنگین را تجربه می‌کنند.
سقوط دلار به نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان/ سیگنال بازارهای همسایه به ارز

دنیای بورس:  امروز دلار تا کمتر از 13400 تومان ریزش داشت. افت بیش از 600 تومانی دلار در بازار ارز به دنبال کاهش تنش‌های خاورمیانه رخ داد. کاهش التهاب بازارها تنها به ارز محدود نبود و نفت و طلای جهانی نیز مسیر کاهش التهاب را در پیش گرفتند. افت نزدیک به 5 درصد نرخ دلار و ریزش محسوس قیمت اونس طلای جهانی (بیش از 2 درصد) باعث شد که سکه افت بیش از 8 درصدی را تجربه کند. به این ترتیب سکه نیز تا سطح 4620 هزار تومان ریزش داشت.

بار دیگر دلار در نیمه پایینی کانال 13 هزار تومان قرار گرفت و پس از زورنمایی ناکام برای عبور از سطوح مقاومتی پیش رو رویه این ارز در ماه‌های پایانی سال جالب توجه است. زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی نمانده و همچنان مطابق با هفته‌های اخیر احتمال این‌که اخبار و وقایع غیراقتصادی بیشترین اثر را بر نرخ دلار در بازار داخل داشته باشند وجود دارد.

پاسخ کوبنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی آمریکایی‌ها بی‌پاسخ ماند و طرف مقابل نیز به دنبال توجیهی برای جلوگیری از تنش بیشتر برآمد. همین موضوع باعث شد که التهاب بازارها فروکش کند. باید توجه داشت که پس از جناب آمریکایی‌ها در پایان هفته گذشته التهاب بازارها اوج گرفت و انتظار برای انتقام سخت ایران اوج گرفت. به این ترتیب پایگاه‌های نظامی آمریکا موشک‌باران شد و در چنین شرایطی فعالان بازارها استرس قابل توجهی را تجربه کردند. همین موضوع طلا را تا بیش از 1600 دلار در هر اونس و نفت برنت را به بیش از 70 دلار بر هر بشکه رساند. دلار و سکه داخلی نیز به ترتیب در کانال 14 و 5 میلیون تومان قرار گرفتند.

اما موشک‌های ایران برخلاف انتظارات فعالان بازارها بدون پاسخ ماند و همین موضوع برای افت محسوس تنش‌ها کافی بود. در چنین شرایطی و با توجه به این‌که دلار در ادامه مسیر صعودی در ماه‌های اخیر برای دومین بار ناکام مانده است یادآور رویه نرخ دلار در اردیبهشت سال جاری است که به دنبال آن دلار به کانال‌های پایین‌تر نزول یافت. در این شرایط نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی مانند بودجه و نقدینگی وجود دارد اما نمی‌توان سناریو افت دوباره دلار به کانال‌های پایین‌تر را پس از ریزش شدید نرخ در معاملات امروز کنار گذاشت.

رئیس بانک مرکزی نیز امروز در جمع صرافان به شوخی و جدی از کاهش برای نرخ‌های کنونی ارز خط و نشان کشید و از انتظار ضعف بیشتر دلار در برابر ریال گفت و نسبت به ریزش احتمالی ارز هشدار داد. در چنین شرایطی همچنان باید به فعالان اقتصادی که نوسان نرخ ارز برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد گفت که اگر رسیدن به مرز شرایط جنگی نیز نتوانسته جهش ادامه‌دار نرخ دلار را رقم بزند باید احتمال بیشتری برای افت دلار در آینده متصور باشند گرچه که ممکن است متغیرهای اقتصادی و انتظارات آتی خلاف این موضوع را نشان دهد.

از نکات قابل توجه معاملات امروز ارز کمتر بودن قیمت ارز در بازارهای همسایه نسبت به بازار داخل بود. «دنیای بورس» در ارتباط با صرافی‌های دوبی که وظیفه حواله ارز را برای تجار برعهده دارند متوجه شد که نرخ درهم در بازار دوبی حدود 3600 تومان بوده که معادل دلار 13220 تومانی است. اختلاف نرخ بازار تهران و دوبی می‌تواند سیگنالی برای افت بیشتر نرخ در روز شنبه باشد و همین موضوع حتی توجه بیشتری را به بازار ارز جلب کرده است. در چنین شرایطی ادامه نوسان نرخ در هفته آینده جالب توجه به نظر می‌رسد.

عوامل فشار بر قیمت سکه طلا

در بازار طلا نیز علاوه بر افت دلار نگاه‌ها به افت اونس طلای جهانی معطوف است. خبرها از احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری آمریکا و چین در هفته آینده حکایت دارد که می‌تواند ریسک بازارها را کاهش دهد گرچه همچنان نمی‌توان از حذف کامل سایه رکود از بازار جهانی نگران نبود و ریسک وقوع رخدادهای ناخوانده را باید مدنظر قرار داد. با این حال فروکش تنش‌های خاورمیانه و کاهش ریسک اقتصادی جهانی می‌تواند بار دیگر اونس طلا را به یک کانال پایین‌تر سوق دهد (1400 دلار).  در نتیجه اگر سناریو افت دلار پس از ریزش شدید امروز نیز محقق شود احتمال افت بیشتر قیمت سکه و طلا در بازار داخل نیز وجود دارد. با این حال در ماه‌های گذشته تا به حدی اتفاقات غیرمنتظره رخ داده که اظهارنظر قطعی را باید کنار گذاشت و احتمالات مختلف را مدنظر قرار داد.