تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 10 دی 98

12:30 - 1400/01/21
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با جهش بیش از 4 هزار واحدی در دقایق نخست معاملاتی به مرز 380 هزار واحد رسید اما افزایش حجم عرضه‌ها در یک فضای هیجانی با نزدیک شدن به این سطح منجر به اصلاح بیش از 3 هزار واحدی از سقف روزانه شد و شاخص کل هم‌وزن را هم قرمز پوش کرد. اما پس از گذشت از یک هیجان منفی، شاهد بازگشت تدریجی تقاضا و متعادل‌تر شدن جریان خرید و فروش‌ها در ساعات پایانی بودیم.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 10 دی 98

دنیای بورس: معاملات بازار سهام در فضای تالار شیشه‌ای امروز بسیار ملتهب بود. واکنش سرمایه‌گذاران به سطح 380 هزار واحدی شاخص کل پس از ثبت رشد سریع 4176 واحدی در نیم ساعت نخست معاملات روزانه سریع و خشن بود. بزرگترین صف‌های خرید بورسی با فشار فروش شکل گرفته در داد و ستدهای روزانه به طور کامل عرضه شدند و شاهد دست به دست شدن زیاد سهام در معاملات امروز بودیم. هیجان منفی شکل گرفته به نفوذ قیمت‌های آخرین معامله به سطوح منفی و فاصله زیاد قیمت‌های پایانی از آخرین قیمت‌ها شد. امری که مهمترین عامل در جهت برطرف شدن جو هیجان منفی و متعادل ‌تر شدن جریان معاملات روزانه به شمار می‌آید. رفت و برگشت‌های شاخص کل که با موج‌های ترس و طمع به نوسان‌های زیاد قیمت سهام در محدوده مجاز روزانه انجامید، به جابجایی بیش از 5.6 میلیارد برگه سهم در بورس تهران به ارزش خرد بیش از 3 هزار میلیارد تومان منجر شد. از 317 نماد بورسی فعال، 123 نماد قیمت پایانی مثبت و 193 نماد قیمت پایانی مثبت داشتند و مجموع ارزش صف خرید و فروش‌ها در پایان داد و ستدهای روزانه سهام، به ترتیب 178 میلیارد تومان و 19.5 میلیارد تومان بود. خالص تغییر مالکیت 4 میلیارد تومانی از حقوقی به حقیقی نیز نشان دهنده فعالیت بیشتر سهامداران حقوقی در این روز پرنوسان است.

خودرویی‌ها پر حجم در بازه منفی

یکی از نکات با اهمیت بازار امروز، حجم بالای خرید و فروش‌ها در بازه منفی قیمت روزانه بود. سهام گروه خودرویی که در جو منفی بازار شاهد تشکیل صف‌های فروش مقطعی نیز بودند، تقاضای خرید زیادی را در پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه تجربه کردند و شاهد بازگشت روند آنها از کف قیمتی بودیم به نحوی که در پایان ساعات مجاز روزانه بیش از 1 میلیارد سهم در گروه خودرو و ساخت قطعات به ارزش بیش از 367 میلیارد تومان داد و ستد شد که این گروه را به عنوان برترین صنعت بورسی از منظر ارزش معاملات روزانه معرفی می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شاخص این صنعت در معاملات امروز بیش از 2.2 درصد افت را نشان می‌دهد. اما گروه بانکی به عنوان رقیب دوره‌های قبل خودرویی‌ها در زمینه جذب نقدینگی سرگردان مدتی‌ است با کاهش ارزش معاملات روزانه و اصلاح تدریجی قیمت همراه است. دلیل بررسی این دو گروه در این بخش از گزارش نقشه نیمروز، مرتبط بودن آنها با موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است.

آیین نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها دیروز در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد دولت به تصویب رسید. این آیین نامه اصلاحی در صورت تصویب در هیات وزیران از تاریخ اجرای ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ لازم الاجرا است. حالا باید دید که هیات وزیران چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت، اگر چه به نظر که مشکل خاصی در این باره نباشد. آیین‌نامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها تصویب شد

اقبال بازار به پالایشی‌ها

سهام نمادهای پالایشی در گروه فرآورده‌های نفتی چندی‌ست که با اقبال سرمایه‌ذاران مواجه شده‌است و این نمادها طی روزهای اخیر در لیست بیشترین تاثیرهای مثبت بر دماسنج بازار قرار گرفته‌اند در همین راستا مدتی پیش وزیر اقتصاد خبر از واگذاری قریب‌الوقوع سهام 6 پالایشگاه بزرگ بورسی در قالب واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری صنعت پالایشی ایران به افراد حقیقی داد. براساس مصوبه مربوط به هیات واگذاری مربوط به جلسه سیصد و پنجاهمین جلسه، دولت گزارش جدیدی از آخرین اقدامات انجام شده برای تاسیس صندوق سرمایه گذاری صنعت پالایشی ایران (ETF) مطرح و تشریح کرد.

بر مبنای این گزارش و دستورکار، میزان سهام قابل واگذاری به دولت در 6 شرکت پالایشی (پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت لاوان) به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پس از انجام پذیره نویسی عمومی واحدهای صندوق و جمع آوری وجوه از خریداران سرمایه گذاری و متناسب با قیمت هر سهم قابل واگذاری مشخص می شود.

همچنین قیمت هر سهم قابل واگذاری از دولت به صندوق براساس قیمت پایانی هر یک از سهام 6 شرکت پالایشی در تابلو بورس و یا فرابورس در یک ماه تقویمی منتهی به آخرین روز قبل از شروع تاریخ پذیره نویسی پس از کسر 20 درصد تخفیف، تعیین میشود.

در ادامه این مصوبه آمده است که اشخاص حقیقی متقاضی خرید واحدهای سرمایه گذاری عادی از 20 درصد تخفیف به صورت مستقیم و غیر مستقیم برخوردار میشود. همچنین تعداد واحدهای سرمایه گذاری قابل خرید با احتساب تخفیف 15 درصدی، معادل 200 واحد به ارزش 200 هزار تومان برای اشخاص حقیقی خواهد بود. طول دوره پذیره نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری هادی به مدت یک ماه تعیین میشود.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به عنوان موسس و سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی به طور مشترک و متناسب با نقش خود در فرآینده تاسیس و راه اندازی این صندوق وظیفه انجام میدهند. منابع لازم برای عملیات بازارگردانی صندوق از محل دارایی های نقد آن (5 درصد تخفیف غیرمستقیم) تامین و مقررشده پیش بینی لازم در این خصوص صورت پذیرد. سازوکار واگذاری سهام دولت در 6 پالایشی

گارد محافظه‌کاری در بورس

توجه سرمایه‌گذاران به سهام بنیادی با ریسک کمتر قیمت‌ها در معاملات روزهای اخیر مشهود است. سهم‌هایی که علاوه بر سودآوری مورد انتظار در یک بازه خاص پشتوانه سهامدار عمده را به همراه دارند و در مواقع ریزش‌های پرشتاب بازار تاثیر کمتری از جابجایی‌های پرشتاب نقدینگی خواهند داشت. در این میان برخی از سهم‌های یاد شده نظیر «رانفور»، «فارس» و «رمپنا» با میزان سهام شناور کمتر از 10 درصد در کانون توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارند و طی روزهای اخیر در میان برترین نمادهای بورسی به لحاظ تاثیرگذاری مثبت بر شاخص کل دیده می‌شوند. یکی دیگر از نکاتی که به جذب سرمایه‌های سرگردان در نمادهای فوق کمک کرده‌است، ساختار سهام آنهاست که کم سرعت بودن و سنگین بودن قیمت سهام را به دنبال دارد و همین امر به نوعی موضوع جا ماندن از روند کلی بازار را برای آنها تقویت می‌کند. البته علاوه بر موارد کلی و مشترک یاد شده برای جذب نقدینگی، هریک از شرکت‌های فوق شرایط خاص خود را دارند و صرف توجه به این ویژگی‌های عمومی برای خرید نمی‌تواند قانع کننده باشد.