روسیه درباره رفتار امریکا علیه ایران هشدار داد

در صورت تداوم بدعهدی اروپا/ شمخانی: گام پنجم را بر می داریم

12:25 - 1400/01/21
مذاکرات برجامی ایران و اروپا اگر چه در وین با بیانیه مشترک دو طرف مبنی بر ضرورت تداوم معاهده برجام تاکید داشت تا زمانی که طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکند، نمیتواند طرف دیگر معاهده را وادار به اجرای تعهدات کند. ایران بارها گفته تنها زمانی میتواند به برجام پایبند بماند که طرف اروپایی بتواند تعهدات خود را به اجرا بگذارد. چند روز پیش بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته اگر اروپا بدعهدی کند، ایران گام پنجم را بر می دارد حالا دبیر شورای عالی امنیت ملی هم گفته که اگر بدعهدی ها ادامه یابد ایران گام پنجم را بر می دارد.   
در صورت تداوم بدعهدی اروپا/ شمخانی: گام پنجم را بر می داریم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ دریابان علی شمخانی گفت: آغازگر کاهش تعهدات برجامی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بود که خروج از توافق هسته‌ای را کلید زد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ترامپ با خروج از برجام از سه خاکریز عبور کرد، افزود: آمریکا قبل از آغاز مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در دوره «باراک اوباما» متعهد شد حق غنی سازی صلح آمیز ایران را بپذیرد که پس از این تعهد بود که ایران وارد مذاکرات شد.

آقای شمخانی گفت: تعهدات دولت آمریکا در توافقنامه برجام مکتوب شد و پس از آن نیز در قطعنامه ۲۲۳۱ به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

وی همچنین درباره عملکرد اروپا برای حفظ برجام افزود: کشور‌های اروپایی عضو توافق هسته‌ای نیز با پایبند نبودن به تعهدات خود مقابل تعهدات اجرا شده از سوی ایران و عملکرد نامناسب در حوزه اقتصادی کاهش تعهدات برجامی را کلید زدند.

شمخانی درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام گفت: تهران برای حفظ و توازن تعهدات برجامی، کاهش تعهدات هسته‌ای صلح آمیز خود را در گام‌های مختلف آغاز کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در واکنش به درخواست وزیر خارجه انگلیس برای مقابله با گام‌های کاهشی ایران تاکید کرد: اگر اروپا همچنان به انجام تعهدات خود پایبند نباشد، ایران گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت.

کاهش تعهدات برجامی ایران تاکنون در چهار گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای «فُردو» بوده است.

بر اساس بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

 

  • هشدار لاوروف درباره رفتار واشنگتن در قبال تهران

در همین حال براساس خبرگزاری تاس؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد رفتاری که واشنگتن علیه تهران انجام می‌دهد، هشدار داد.

وی در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه با برنامه بولشایا ایگرا (Bolshaya Igra) در کانال یک تلویزیون روسیه گفت: «با ایران نباید به شکلی که واشنگتن با آن رفتار می‌کند، برخورد شود. آمریکا نه تنها به طور اشکار منشور سازمان ملل را نقض و از اجرای قطعنامه الزام آور شورای امنیت سازمان ملل خودداری می‌کند، بلکه به طور گستاخانه‌ای به مطالباتش از ایران می‌پردازد، کشوری که تمدن، سنت و عزت نفس والای هزاران ساله دارد.»

مقام روس در ادامه، مطالبات آمریکا از ایران را «بی معنی» توصیف کرد و گفت: «در حقیقت، آمریکایی‌ها در حالی می‌گویند ایران باید به اجرای تعهداتش ذیل قطعنامه سازمان ملل ادامه دهد، که خودشان این قطعنامه را اجرا نمی‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها از تمامی کشور‌های دیگر که در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران حق تجارت آزاد با این کشور را دارند، می‌خواهند تا روابط تجاری خود را با ایران متوقف کنند. در حالیکه ایران باید به اجرای تعهداتش ادامه دهد.»

 

  • ضرورت برخورد دسته جمعی با تحریمهای امریکا

در این میان اما آقای محمد جواد ظریف در فضای مجازی نوشت: " رویکرد ایالات متحده به تحریم، نمایانگر اعتیادی بیمارگونه و بی‌ملاحظه است و در چنین شرایطی، آنچه که ایالات متحده ممکن است انجام دهد و یا از انجام آن سر باز زند، هیچ حد و مرزی ندارد؛ و این رفتار اعتیادآمیز، هم بر دوستان و هم بر دشمنانش تأثیر خواهد گذاشت، مگر این که به شکل دسته‌جمعی با آن مقابله شود. 

پیش‌تر «دنیای بورس» در این باره نوشته بود:  ایران گام پنجم را بر می دارد؟/ شوخی یا جدی