وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات بورس یک دی 98

12:25 - 1400/01/21
بورس تهران در روز جاری با ثبت رشد 2724 واحدی شاخص کل در یک قدمی 2 برابر شدن ارزش بازاری خود از ابتدای سال قرار گرفت. در این گزارش به بررسی برخی از نکات خاص معاملات امروز می‌پردازیم.
وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات بورس یک دی 98

وداع «وساخت» با «کرمان»؟

نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان امروز بیشترین ارزش معاملات روزانه را بین نمادهای بورسی و فرابورسی داشت. ثبت ارزش 91.3 میلیارد تومانی خرید و فروش‌های روزانه در این نماد بدون حضور فعال سهامدار عمده ممکن نیست. از 21 میلیون برگه سهام داد و ستد شده «کرمان» در روز جاری، 17 میلیون سهم توسط 3 حقوقی عرضه شده‌است. با توجه به ساختار سهامداری شرکت، این تعداد سهم معادل 2.85 درصد از کل سهام شرکت است و از آنجایی که بزرگترین سهامدار فعلی «کرمان» مالکیت 3.9 درصدی شرکت را در اختیار دارد و جمع مالکیت سهامداران بالای یک درصد این شرکت به 13 درصد نیز نمی‌رسد و شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و صندوق ارزش آفرینان دی در این روزها رقابت ویژه‌ای برای فروش سهام این شرکت دارند، به نظر می‌رسد فلش‌های حقوقی در مقابل این دو اسم قرمز شود و شاهد خروج تدریجی «وساخت» از «کرمان» با حجم عرضه بیشتر با توجه به نیاز این شرکت سرمایه‌گذاری به نقدینگی لازم برای تسویه اعتبارات اخذ شده باشیم.

فرش قرمز برای گزارش‌های ماهانه

طی روزهای آینده گزارش‌های ماهانه فعالیت شرکت‌های بورسی در آذر منتشر می‌شود. آمار معاملات بورس کالا در برخی از نمادها تا حدودی می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد خوب آنها در ماهی که گذشت به حساب بیاید. به عنوان مثال، شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا و در نهمین ماه سال با ثبت فروش 993 میلیارد تومانی کاتد مس و مجموع فروش 1021 میلیارد تومانی محصولات در این بازار به پیشواز یک گزارش خوب رفته‌است که اثر آن را در معاملات روزانه و اقبال سرمایه‌گذاران به این سهم مشاهده می‌کنیم. فروش انواع محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و با سررسید آذرماه نیز به عدد 1996 میلیارد تومان رسید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با فروش‌های آتی فولاد مبارکه در بورس کالا به طور ضمنی پرونده فروش‌های این شرکت در بورس کالا برای سال جاری بسته خواهد شد و می‌توان تخمین نسبی از فروش سالانه این شرکت برای سال 98 بدست آورد. فروش‌های برخی از شرکت‌های مطرح پتروشیمی در بورس کالا و مقایسه آن با دوره‌های گذشته نیز خالی از لطف نیست. پروپیلن جم، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شازند، پتروشیمی مارون، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی جم به ترتیب بیشترین میزان فروش ریالی در بورس کالا را در ماه گذشته به ثبت رساندند. سهم فروش بورس کالا از کل فروش، میزان فروش در بورس کالا نسبت به دوره‌های گذشته و فروش در بورس کالا نسبت به اندازه فروش شرکت در این محاسبات باید مدنظر سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

عبور ارزش بورس از 1300 هزار میلیارد تومان

با معاملات امروز و رشد 0.71 درصدی شاخص کل، ارزش بورس تهران از مرز 1300 هزار میلیارد تومان عبور کرد. با این حساب و با توجه به نرخ دلار در بازار آزاد، ارزش بورس تهران معادل 100 میلیارد تومان است. نکته‌ای که در این خصوص مورد اهمیت است، روند ارزش دلاری بازار سهام از ابتدای سال تاکنون است. از آنجایی که نرخ دلار در ابتدای سال جاری در محدوده 13 هزار تومان در نوسان بوده‌است، رشد دو برابری ارزش بازار با توجه به رشد دو برابری شاخص کل بیانگر بازدهی 100 درصدی بورس از منظر دلاری‌ست. به بیان بهتر ارزش بازار سرمایه که در ابتدای سال جاری در محدوده 50 میلیارد دلار بود، امروز به مرز 100 میلیارد دلار رسید. البته این رشد دلاری ارزش بازار سهام با نگاهی به روند تاریخی ارزش دلاری بورس تهران پر کردن عقب‌ماندگی بورس از جهش دلاری را نشان می‌دهد و از این منظر شاهد ایجاد حباب قیمت در کلیت بورس نیستیم که این امر می‌تواند نقطه اتکای سرمایه‌گذاران برای خرید سهامی باشد که پشتوانه بنیادی مستحکمی دارند. از آنجایی که این میانگین رشد بازار در سهم‌های کوچک و متوسط بیش از 4 برابر بوده‌است، نقش سهام کوچک و متوسط و بزرگ‌تر شدن سهم بازار آنها در معادلات بورسی از ابتدای سال تاکنون بیش از پیش به چشم می‌آید که نوعی عقب‌ماندگی قیمت سهام بزرگ‌تر را از این روند تایید می‌کند.

بازگشت دلار به کف کانال 13 هزار تومانی

در معاملات بعداز ظهر شاهد بازگشت نرخ دلار از حوالی 13500 تومان به 13 هزار تومان بودیم. کنترل نرخ ارز در این محدوده و عدم تمایل خروج پول در کنار ورود محسوس نقدینگی به صورت روزانه به تالار شیشه‌ای نوعی فاصله میان رفتار بازار سهام و نرخ دلار در بازار موازی به وجود آورده‌است. از آنجایی که عموما هفته اول دیماه به علت اوج تقاضای ژانویه و افزایش تقاضای خرد برای ارز شاهد نوسان سنتی و رو به بالای دلار بوده‌ایم باید منتظر تحرکات صعودی نرخ دلار در بازار آزاد باشیم. اما سرکوب نرخ دلار و بازگشت از نیمه کانال 13هزار تومانی از مواردی‌ست که نشان دهنده عزم جدی سیاست‌گذار برای کنترل ارز در همین حوالی‌ست. از سویی با عبور از مرحله کنونی افزایش تقاضای خرد و عدم انعکاس افزایش قیمت بنزین بر کالاهای اساسی و مصرفی می‌تواند علاوه بر متعادل شدن میل به صعود از منظر برقراری آرامش نسبی در ذهن عموم جامعه، انتظارات تورمی را رام کند. ترکیب این دو فرآیند بازگشت آرامش به بازار ارز را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر خروجی مذاکرات غیرمستقیم ایران-ژاپن-آمریکا پس از سفر حسن روحانی و آزادسازی احتمالی منابع ارزی بلوکه شده در کنار روان شدن فروش نفت و حرکت مثبت در جهت مذاکرات بعدی با طرف آمریکایی از سیگنال‌هایی‌ست که مانع حرکت‌های هیجانی دلار در بازار آزاد می‌شود. در همین راستا خواندن گزارش سقف زمستانی دلار کجاست توصیه می‌شود.

فلش‌های سبز و قرمز حقوقی

در این قسمت به برخی از مهمترین تحرکات سهامداران حقوقی در معاملات امروز می‌پردازیم. اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسید که سهامداران حقوقی با توجه به عرضه‌های زیاد در صف‌های خرید نقش پررنگی در خرید و فروش‌های امروز داشته باشند اما برخلاف تصورات، حضور سهامداران بالای یک درصد در این معادلات چندان پررنگ نیست. در نماد «پترول» عرضه شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان ادامه دارد. بیش از 37 میلیون سهم از فروش 106 میلیونی 20 سهامدار حقوقی طی معاملات امروز، توسط این حقوقی و در سقف قیمت روزانه به صف خرید عرضه شده‌است.با این حساب عرضه سهام «پترول» توسط این سهامدار حقوقی از 21 شهریور به بیش از 167 میلیون سهم رسیده که هنوز عرضه کلی را به یک درصد نرسانده‌است. در نماد «تاصیکو» نیز امروز شاهد جابجایی‌های معنادار سهام بین حقوقی‌ها بودیم. صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر که با خرید 400 میلیون سهم سرمایه‌گذاری صدرتامین چندروزی می‌شود به جمع سهامداران بالای یک درصد «تاصیکو» اضافه شده‌است، امروز نیز بلوک 200 میلیون سهم دیگر از این نماد را به پورتفوی بورسی خود اضافه کرد و سهم خود از این شرکت را به 3 درصد رساند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی واگذار کننده این بلوک بوده‌است. در نماد «چکاپا» نیز شاهد فروش تدریجی شرکت گروه مالی سپهر صادرات و خارج شدن قریب‌الوقوع این شرکت از میان سهامداران بالای یک درصد شرکت طی روزهای آینده هستیم. گوه مالی سپهر صادرات که فروش‌های خود را در گروه صنایع کاغذ پارس از نیمه‌های آبان آغاز کرده‌است، در این مدت بیش از 14.5 میلیون سهم در این نماد به فروش رسانده و مالکیت خود را در این نماد به مرز 1.2 درصد رسانده‌است که با توجه به شناوری بالای سهام در این نماد امکان عرضه‌های بیشتر برای این شرکت وجود دارد. عدم تحرک سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن و صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان که از حقوقی‌های فروشنده در نماد «چکاپا» بودند نیز جالب توجه است. یادآور می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن از روزهای پایانی مرداد تا اوایل آذرماه بیش از 76 میلیون سهم چکاپا را در معاملات خرد به صورت تدریجی به فورش رسانده‌است و در حال حاضر تقریبا یک ماه است که دست از فروش کشیده‌است.