رفت و برگشت دلار در معاملات یکشنبه

12:22 - 1400/01/21
نرخ دلار در معاملات امروز افت‌های پرشتاب روزهای اخیر را از ابتدای معاملات ادامه داد. دلار که در میانه هفته گذشته در سطوح بیش از 14 هزار تومان قرار داشت افت‌های متوالی را تجربه کرده است و همچنان نیز احتمال افت تا رسیدن به کف روانی پیش رو وجود دارد. سکه نیز دست در دست دلار مسیر نزولی را طی می‌کند. با این حال از میانه معاملات دلار به مسیر صعودی بازگشت و تا سطح قیمت‌های دیروز رشد داشت.
رفت و برگشت دلار در معاملات یکشنبه

دنیای بورس: در ادامه روزهای قبل امروز نیز دلار مسیر نزولی را در پیش گرفت اما در ادامه بخش قابل توجهی از این افت جبران شد.  مطابق با انتظارات ارز در آغاز معاملات امروز نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت اما در ادامه به سطح 12700 نزدیک شد. باید تاکید داشت که همچنان نگرانی زیادی از متغیرهای اقتصادی مانند حجم نقدینگی یا زیاده‌خواهی‌های دولت و پاسخ مثبت بانک مرکزی وجود دارد و نمی‌توان این موارد را نادیده گرفت. اما بازارگردانی بانک مرکزی و تلاش برای کنترل نوسان ارز و از سوی دیگر انتظارات مازادی که در بازار ارز هیجان صعودی را به وجود آورده بود در کنار سیگنال‌های غیراقتصادی بر دلار فشار وارد کرده است و همچنان به نظر می‌رسد یکی از دلایل افت ادامه‌دار ارز عوامل غیراقتصادی باشد.

دلار امروز با افت ادامه‌دار روزهای گذشته تا ساعت 13 امروز این ارز به نیمه پایینی کانال 12 هزار تومانی رسید و گرچه در سطح 12500 تومان مقاومت را تجربه کرد اما در ادامه بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. گرچه احتمال نوسان حول سطح 12500 نیز وجود دارد  اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به کف کانال نزول ادامه داشته باشد و مواجهه دوباره ارز با سطح 12 هزار تومانی می‌تواند جالب توجه باشد.

قیمت سکه نیز به دنبال دلار سیر تند نزولی را تجربه کرد و با صعود دوباره دلار در مسیر صعودی قرار گرفت. هر سکه طلا طرح جدید نیز نسبت به سقف قیمتی در هفته گذشته حدود 400 هزار تومان افت داشت اما در ادامه تا صد هزار تومان از این افت را جبران کرد و در نزدیک سطح چهارمیلیون و 400 هزار تومان بسته شد. همچنان احتمال واکنش سکه به افت دلار وجود دارد اما نکته جالب توجه بازگشایی بازار جهانی در معاملات فردا است که پس از پایان هفته گذشته باید نوسان طلا را با بازگشایی بازار جهانی در نیمه شب دوشنبه رصد کرد.  

در این میان همچنان تاکید می‌شود که در ضعف عوامل اقتصادی شاید یکی از مهم‌ترین موارد رویه روابط بین‌الملل کشور باشد که می‌تواند بر بازار ارز اثر قابل توجه داشته باشد سیگنال‌های غیراقتصادی به شدت می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد.