نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (13 آذر 98)

12:20 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز رشد 1713 واحدی را تجربه کرد. صعود سهام در دقایق نخست معاملات امروز رقم خورد. در کنار رشد حدود نیم درصدی شاخص کل، اما رالی کوچک‌ترهای بازار سهام رشد 1.9 درصدی شاخص کل هم‌وزن را رقم زد. شتاب بالای سهام کوچک‌تر در بازار سهام بار دیگر علائم هشدار از وضعیت کنونی سهام را فعال کرده است. هیچ قطعیت در خصوص سهام وجود ندارد و نمی‌توان اظهارنظر دقیقی از آینده بازار داشت اما عدم توجه به برخی واقعیت‌ها و نشانه‌ها از شکل‌گیری انتظارات مازاد در بازار می‌تواند رویه متفاوتی را برای سهام رقم بزند.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (13 آذر 98)

دنیای بورس: بورس تهران امروز با رشد 1714 واحدی در سطح 322 هزار و 528 واحد قرار گرفت. «رمپنا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت و از سوی دیگر «همراه» به عنوان نماد با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل قرار داشت. ادامه رالی قیمتی در برخی از گروه‌های کوچک‌تر نگرانی روزافزونی را ایجاد می‌کند. هیچ علت و بهانه‌ای برای خرید سهام برخی از شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود و همین موضوع نگرانی‌ها از رویه آتی سهام را به اوج رسانده است.

تورم سنگین یا تحولی عظیم یا توهم سرمایه‌گذار

همان‌طور که اشاره شد شاخص کل هم‌وزن امروز نیز پرشتاب رشد کرد. سیگنال‌های عجیبی در میان فعالان بورسی دست به دست می‌شود که نشان از عدم توجه و آگاهی از نخستین موارد ارزش‌گذاری یک سهم دارد. «دنیای بورس» در کانال تلگرامی به نمونه‌های روشن از این موضوع پرداخته بود. یکی از این موارد شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. یک شرکت سرمایه‌گذاری بر اساس میزان دارایی‌های آن ارزش‌گذاری می‌شود. برخلاف شرکت‌های دیگر که ممکن است عملیاتی در میان باشد که بر اساس آن سودآوری آتی شرکت در نظر گرفته شود و در کنار آن بتوان به ارزش جایگزینی شرکت نیز برای داغ کردن سهام دلخوش بود اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری تنها بر اساس قیمت روز دارایی‌هایشان ارزش‌گذاری می‌شوند.

بر این اساس اگر ارزش بازار یک شرکت سرمایه‌گذاری چندین برابر خالص ارزش روز دارایی‌ها معامله می‌شود باید گفت که خریداران این سهم حتی به اولین اصولی که در ارزش‌گذاری سهام مهم است نیز بی‌توجه هستند. زمانی‌که این فضا وجود دارد اگر سیر نزولی دوباره در سهام شکل بگیرد نباید دنبال دلایل منطقی برای توجیه علل افت بود زیرا قطعا آن‌جا نیز چنین سرمایه‌گذارانی تنها بر اساس جو بازار به معامله خود ادامه می‌دهند.

در کنار این موضوع بعضا دلبستگی به سیگنال‌های تکنیکال به حدی بالا است و فعالان بورس چنان به نمودارها اعتماد نشان می‌دهند به مثابه این‌که ابتدا نمودارها بودند و قیمت‌ها را شکل دادند و پس از آن شرکت‌ها به وجود آمدند تا دارایی‌ها و عملیات خود را بر اساس آن تنظیم کنند. اتکای بیش از حد به نمودارهای تکنیکال از توهم همیشگی دست‌های پشت پرده نشات می‌گیرد. جایی که هر حرکت قیمتی روی نمودار را نشانه‌ای از آگاهی معامله‌گران عنوان می‌کنند و در نتیجه اگر دلیل و بهانه‌ای نیز پیدا نمی‌کنند «پول هوشمند» را مسئول چنین نوسان قیمتی مطرح می‌کنند. در نتیجه همه به این واسطه که نقدینگی واردشده به سهم هوشمند بوده و نقدینگی که خود در اختیار دارند از آگاهی کافی برخوردار نیست به دنبال پیروی از این پول هوشمند  و سیگنال‌های نموداری حرکت می‌کنند. در چنین شرایطی همچنان باید از آینده نوسان سهام نگران بود.  

بسیاری از رشدهای قیمتی سهام در شرایط کنونی، پیش‌خور شدن وضعیت آتی است. در چنین شرایطی یا باید در انتظار تورمی سنگین بود تا افزایش ارزش اسمی دارایی و نرخ فروش محصولات شرکت‌ها ارزش بازار سهام آن‌ها را توجیه کند یا این‌که باید در انتظار تحولی عظیم بود که به واسطه شکوفایی اقتصادی ارزش کنونی سهام را توجیه کند. در سال‌های نه‌چندان دور بورس چنین وضعیتی را تجربه کرد و نتیجه آن هیچ یک از این موارد نبود. فضای بیمار اقتصاد کشور با مرهم‌های موقت به کار خود ادامه داد و این موضوع حباب قیمتی سهام را در مسیر تخلیه قرار داد، تا این‌که دوباره با اوج‌گیری تورم در اقتصاد فضا برای رالی دوباره سهام فراهم آمد. بر این اساس همچنان باید در خصوص انتظارات از آینده و به خصوص متغیرهای اقتصادی تامل بیشتری داشت.

رشد هفتگی 3.6 درصدی بورس

شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم رشد 3.6 درصدی را تجربه کرد. اگر به دنبال محرکی برای صعود باشیم می‌توان از دلار نام برد. اما در کل همان‌طور که در بالا مطرح شد پیش از این‌که محرکی در میان باشد نوسان سهام گنگ و مبهم است. این وضعیت گنگ بهانه‌ای حتی کوچک را می‌طلبد که به آن واکنش هیجانی نشان دهد و به دنبال آن ریزش سهام را شاهد باشیم. اما در میان موارد منفی که مورد اشاره است همچنان می‌توان سهام شرکت‌هایی را پیدا کرد که از نظر بنیادی و با نگاهی به آینده ارزنده هستند. همچنان می‌توان سهام شرکت‌هایی را پیدا کرد که بهانه‌هایی در آن حضور دارند که گرچه از نظر بنیادی چندان اصالتی ندارند اما همیشه برای بازار جذاب بوده و به حمایت از سهام آمده‌اند.

تمام آن‌چه باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد تامل بیشتری در معاملات است. هیچ‌کس با رشدهای ابدی سهام مخالف نیست اما زمانی‌که پشتوانه‌ای برای رشد وجود نداشته باشد نشان از خطای سرمایه‌گذاران دارد که می‌تواند نتایج نگران‌کننده‌ای را به دنبال داشته باشد.