عملکرد امیدبخش ایران‌خودرو در آبان/ « خودرو » بر مدار انتظارات «دنیای بورس»

ایران خودرو در حالی عملکرد آبان ماه خود را منتشر کرده که فعالان بازار را به ذوق آورده است. نوشتار پیش رو در ادامه گزارش های قبلی با تشریح عملکرد، به تایید انتظارات «دنیای بورس» هم تاکید کرده است.

به گزارش «دنیای بورس»، عملکرد آبان ایران‌خودرو در مقایسه با نیمه نخست سال جاری و همچنین یک عملکرد بسیار خوب است. طی روزهای گذشته به انتظار برای درخشش «خودرو» در عملکرد آبان اشاره شده بود.

در گزارش‌های اخیر خود به انتظار برای رشد نرخ فروش و کاهش فاصله نرخ فروش با بازار اشاره کرده بود. در شرایط کنونی شیب صعود نرخ فروش می‌تواند اثرات قابل توجهی بر این شرکت داشته باشد. گرچه همچنان فاصله زیادی تا نرخ سر به سر تولید وجود دارد اما صعود نرخ فروش خود می‌تواند نویدبخش باشد. با توجه به کاهش تعهدات پیشین و افزایش وزن خودروهای پیش‌فروش احتمال افزایش نرخ فروش وجود دارد.

 در این‌جا موضوع بررسی ریشه‌ای صنعت خودروسازی نیست و تنها اگر عملکرد آبان را رصد کنیم می‌توان گفت که این خودروساز وضعیت خوبی را نسبت به ماه‌های قبل داشته است. تولید ایران‌خودرو نیز در آبان رشد قابل توجهی نسبت به ماه‌های قبل داشته است اما همچنان با روزهای اوج خود فاصله چشم‌گیری دارد. با این حال با افزایش نرخ فروش شاید بتوان به ادامه رشد تولید در این شرکت نیز امیدوار بود. 

در شرایط کنونی این سهم بار دیگر در گیر و داد عبور از قله تاریخی خود است. گرچه عامل اصلی نوسان سهام ایران‌خودرو را باید انتظار برای افزایش سرمایه سنگین مطرح کرد اما عملکرد مناسب آبان شاید بتواند در این مسیر به این سهم کمک کند. با توجه به سهام‌داری گروه ایران‌خودرو در شرکت اصلی افزایش قیمت «خودرو» با اثر مثبت بر دارایی‌ها شرکت‌های زیرمجموعه می‌تواند شرایط افزایش سرمایه را برای این شرکت تسهیل کند که این موضوع خود انگیزه‌ای برای حمایت از این سهم از سوی سهام‌داران درصدی خواهد بود.

با همه موارد اشاره‌شده باید از توهم در خصوص تحول قابل توجه صورت سود و زیان این شرکت پرهیز کرد. گرچه وضعیت بنیادی خوبی برای خودروسازان نمی‌توان متصور بود اما بازار با بهانه‌های دیگر (ارزش بالای جایگزین و به دنبال آن افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی دارایی‌ها) در حال خرید سهام این گروه است.

Submitted by admin on