گزارش بانک مرکزی از تغییرات بازار

تغییرات قیمتی 6 ماهه دلار/ ارز یکماهه ارزان شد

12:09 - 1400/01/21
قیمت دلار در بازار آزاد و ثانویه در 6 ماهه ابتدایی امسال نشان میدهد روند قیمت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل مسیر کاهش را سپری کرده و البته بر مبنای این تحلیل فاصله قیمت ها در سامانه نیما و سنا هم کاهش یافته است.
تغییرات قیمتی 6 ماهه دلار/ ارز یکماهه ارزان شد

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از «همگام با تحلیل»، میانگین نرخ دلار در بازار ثانویه از ابتدای سال جاری تاکنون 10813 تومان بوده است. در حال حاضر، از ابتدای مهر ماه 98 تا کنون میانگین نرخ نیمایی حدود  10743 تومان بوده است؛ همچنین اختلاف نرخ نیما و سنا در روز سه شنبه 14 آبان ماه 98 به حدود 578 تومان رسید. 

همچنین براساس آمار جدید «بانک مرکزی» متوسط قیمـت فـروش یک دلار آمریکا در شهریور ماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۱۱ هزار و ۳۹۱ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۲ درصد و ۹.۸ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکـا در ماه مذکور به ترتیب ۱۰ هزار و ۹۸۰ تومان و ۱۱ هزار و ۶۴۰ تومان بوده است. رئیس بانک مرکزی هم قبلا با طرح این موضوع که سیاست گذار توانسته در پایین امدن التهاب در بازار ارز موفق شد، از آینده مطمئن در خصوص آینده بازار و تداوم مسیر فعلی خبر داد. مولفه‌های حاضر در بازار ارز هم البته نشان می دهد بازار ساز در کاهش التهاب ارز موفق بوده و توانسته دورنمای امیدوارکننده تری هموار کند. در این میان البته همچنان که بازارساز هم گفته اهرم های سیاسی و خارج از بازار در قالب ریسک های سیستماتیک میتواند بازار را دستخوش تغییر قرار دهد. با این وجود پس از اینکه عبدالناصر همتی به کرسی سیاست گذاری پولی کشر نشست، بازار در یک سال و اندی گذشته با اعمال سیاست هایی توانسته تب و تاب بازار را از بین برد و مسیر منطقی تری را پیش روی قرار دهد. البته در خصوص آینده بازار هم همچنان تصمیم های بازارساز کارساز خواهد بود اما نباید وزن مولفه های سیاسی و خارج از بازار را فراموش کرد. 

تغییرات قیمتی 6 ماهه دلار/ ارز یکماهه ارزان شد14 

تغییرات قیمتی 6 ماهه دلار/ ارز یکماهه ارزان شد19