رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد

فاز جدید جدال بانک مرکزی با خودروسازان

11:57 - 1400/01/21
عبدالناصر همتی درحالی معتقد است که با حسن نیت، تامین نقدینگی خودروسازان را مورد تاکید قرار داده که از دید رئیس کل بانک مرکزی خودروسازان گفته‌اند حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستند.
فاز جدید جدال بانک مرکزی با خودروسازان

بانک مرکزی: عبدالناصر همتی  می‌گوید: متاسفانه برخی‌ها به بانک مرکزی فشار می‌آورند که اجازه دهید نرخ ارز بالا برود و این در شرایطی است که بانک مرکزی مسئول 83 میلیون ایرانی است که اقتصاد و زندگی آنها با نرخ ارز مرتبط است. من در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک سال این مبلغ یا به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود.

به گفته همتی اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود دست نخورده باقی ماند تا اینکه صرف موارد دیگری شد. جالب اینجاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند ولی سوال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟

رویس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: میزان تقاضای روزانه یک میلیارد دلار کمتر از عرضه ارز در سامانه نیما است و این خبر مثبتی است و ما هیچ دخالتی در تعیین نرخ ارز نداریم و تنها به دنبال ساماندهی و تعدیل عرضه و تقاضا هستیم و امروز شاهد هستیم که صف تخصیص ارز به کالاهای اساسی با  دلار 4200 تومانی ده برابر کالاهای نیمایی است.

  • مشروح این خبر را اینجا بخوانید.