تنها دلیل ریزش شاخص از نگاه سازمان بورس

11:56 - 1400/01/21
یکی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار دلیل نزولی شدن شاخص بورس را تنها یک دلیل می‌داند. در صورت تایید فروض این مدیر بورسی، تنها دلیل افت شاخص چیست؟

بورس پرس: محسن خدابخش درباره شرایط امروز بازار سهام که با رکورد منفی بی سابقه و ریزش 10 هزار و 581 واحدی روزانه شاخص و عقب نشینی به کانال 309 هزار تایی همراه شده گفت : بررسی های چند جانبه نشان می دهد هیچ علتی به جز رفتار هیجانی سرمایه گذاران ، عامل شکل گیری این وضعیت نیست.

وی ادامه داد: این جو هیجانی هم ناشی از غالب شدن رفتار سرمایه گذاران تازه وارد و تصمیمات احساسی بوده و در برابر اقدام به فروش سهامداران حقیقی ، حقوقی های بازار امروز دست به خرید گسترده زده اند که حکایت از رفتار هیجانی سهامداران حقیقی دارد .

این مقام مسئول افزود: اثر مباحث سیاسی هم تمام شده و با نگاه بنیادی به شرکت های بزرگ می توان متوجه شد که هنوز قیمت سهام اکثر بزرگان در محدوده های مناسب و ارزنده ایی قرار داشته و نسبت P/E برخی شرکت های حاضر در صنایع شیمیایی ، فولادی و معدنی و ... کمتر از میانگین P/E بازار و بین 4 و تا حداکثر 6 مرتبه است.

خدابخش تاکید کرد: با این اوصاف به همه سرمایه گذاران مخصوصا" سهم اولی ها ، توصیه می شود از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز کرده و با دقت و تحلیل و با مشخص کردن استراتژی سرمایه گذاری و نگاه بلند مدت ، تصمیم گیری کنند.