تغییرات هفتگی قیمت نفت، طلا و فلزات اساسی

واگرایی نفت و فلزات پایه

11:48 - 1400/01/21
کامودیتی‌ها در هفته گذشته مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفتند. نفت و طلا صعودی بودند و فلزات رنگی مصرفی کار خود را با افت قیمت‌ها به پایان رساندند. بر خلاف هفته‌های اخیر، روی بیشترین کاهش درصدی قیمت را تجربه کرد و نفت پیشتاز بازارها بود. مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها از جنس اخبار و نه از نوع آمار بودند.
واگرایی نفت و فلزات پایه

دنیای بورس- امیرهوشنگ نوائی: بی‌شک بزرگترین اتفاق هفته گذشته حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان بود. مساله‌ای که سبب شد تا نفت در بازگشایی بازارهای جهانی با صعود کم‌سابقه‌ای مواجه شد. با این حال در ادامه هفته قیمت طلای سیاه با نوسانات زیادی همراه شد.

واگرایی نفت و فلزات پایه8

فراز و فرودهای نفت

خبر آزادسازی ذخایر نفتی استراتژیک امریکا و عربستان توانست در مهار رشد قیمت نفت موثر باشد و در ادامه اعلام وضعیت پالایشگاه بقیق از سوی وزارت انرژی عربستان فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد کرد. در عین حال نشانه‌ها از عدم بروز تنش‌های منطقه‌ای سبب شد تا ریسک‌های ژئوپولیتیک موثر بر قیمت نفت نیز تا حدودی عقب‌نشینی کنند. با این حال این پایان کار نبود. درخواست عربستان برای خرید 20 میلیون بشکه نفت از عراق در محافل اقتصادی دنیا این برداشت را ایجاد کرد که عربستان در رابطه با میزان صدمات وارده و همچنین زمان بازگشت تاسیسات نفتی خود به مدار کامل تولید چندان صادق نیست و این مساله سبب شد تا در آخرین روز هفته نفت به مدار رشد قیمتی باز گردد. اگر چه این خبر در پایان هفته توسط مقامات دو طرف تکذیب شد با این حال تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در روند قیمت‌ها داشت.

نهایتا نفت برنت در آخرین معاملات در سطح 64.63 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت و نفت تگزاس به 58.41 دلار رسید.

عبور نرم از کاهش نرخ بهره

کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در جلسه چهارشنبه هفته گذشته نتوانست محرک قدرتمندی برای بازارهای مالی و قیمت کالاهای پایه باشد. چشم‌انداز این کمیته همچنان به عدم اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتر متمرکز است و این مساله مانع از افت بیش از پیش شاخص دلار شده است.

در رابطه با کم‌‌اثری کاهش نرخ بهره در بازارهای مالی اینجا را ببینید.

در مقابل عامل دیگری که روند قیمتی فلزات رنگی را در آخرین روز هفته تحت تاثیر قابل‌توجه قرار داد برخی نشانه‌ها از مذاکرات تجاری چین و امریکا بود. این اخبار تا حدودی متناقض بود. با این حال بار اخبار منفی بر رویکردهای خوشبینانه فائق شد.

از یک سو خبر لغو تعرفه 16 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین سبب شد تا برخی خوشبینی‌ها نسبت به روند مذاکرات ایجاد شود. در مقابل موضع دونالد ترامپ که برای پیروزی در انتخابات 2020 به توافق با چینی‌ها نیازی ندارد فشار بر قیمت‌ها را آغاز کرد.

از سوی دیگر قرار بود مقامات چینی، بعد از نشست با طرف امریکایی، از برخی مزارع این کشور (به قصد نشان دادن تمایل برای خرید محصولات کشاورزی بیشتر) دیدار کنند. با این حال این مقامات بدون بازدید از مزارع به این نشست پایان دادند. مساله‌ای که در بازارها به عدم حصول نتیجه‌ای مشترک تعبیر شد.

به این ترتیب در آخرین ساعات معاملات بازار جهانی در این هفته، طلا مسیر صعودی محسوس را در پیش گرفت و به 1516 دلار در هر اونس رسید. در مقابل فشار بر قیمت مس و روی شدت گرفت و هر دو را یک کانال به عقب‌نشینی وادار کرد.