بازیگران بورس (24 اردیبهشت)

حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار چه سهامی خریدند؟

11:21 - 1400/01/21
روز سه‌شنبه در حالی حمایت حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار با خرید سهام مورد نظر دنبال شد که در پایان دادوستدها موقعیت‌های خرید سهامداران خرد در بازار افزایش یافته بود.
حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار چه سهامی خریدند؟

دنیای بورس: معاملات روز سه‌شنبه در حالی با رشد 4هزار واحدی شاخص کل بورس همراه شد که به دنبال جو مثبت تشکیل شده در بازار، سهامداران خرد نیز به خریدهای بیشتری پرداختند. بر این اساس در جریان معاملات امروز حدود 190میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد که بخش عمده‌ای از آن به خرید سهام بانک ملت تعلق داشت.

بانک ملت در حالی معاملات امروز را با صف خرید بیش از 7میلیون سهمی و رشد قیمت 5درصدی هر سهم سپری کرد که خالص خرید بیش از 61میلیارد تومانی را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد.در این میان ۱۰میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه گذاري ملي ايران خریداری شد. درمقابل صندوق سرمايه گذاري يكم كارگزاري بانك كشاورزي، شركت تعاوني معين آتيه خواهان و صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني ملت در مجموع حدود 70میلیون سهم «وبملت» را عرضه کردند.

در همین راستا بانک پاسارگاد نیز شاهد فروش36میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري خوارزمي بود. سازمان بيمه سلامت ايران نیز به عنوان سهامدار عمده نماد بانک صادرات اقدام به واگذاری 300میلیون سهم کرد. در این میان بانک اقتصاد نوین نیز با فروش 42میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه گذاري سامانه استراتوس مواجه شد.

داروپخش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران خرد در بازار امروز بود که با انتقال بیش از 25میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد مپنا داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید این گروه در نماد «رمپنا» به 6میلیارد و 200میلیون تومان رسید.

الف) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فلزی نیز امروز فولاد خراسان با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد؛ به طوریکه سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات امروز نیز 500هزار سهم «فخاس» را خریداری کرد.

ب) گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز گروه صنعتي پاكشو شاهد واگذاری 7میلیون سهم از سوی رستوران‌هاي زنجيره‌اي گل فوده بود. این حقوقی در معاملات روز دوشنبه نیز 3میلیون سهم مزبور را فروخته بود. این در حالی است که پاکسان شاهد تداوم خرید از سوی بيمه ملت بود. این حقوقی امروز نیز 150هزار سهم را خریداری کرد. در مقابل سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايي‌ ايران عرضه 150هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري نماد صنعت ومعدن را تجربه کرد.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییرات صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که پالایش نفت بندرعباس با عرضه 2میلیون و 500هزار سهمی از سوی صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر مواجه شد.

د) شرکت‌های خودرویی: در گروه خودرویی نیز سایپا با خرید یک میلیون سهم از سوی گروه سرمايه‌گذاري سايپا روبرو شد. در همین راستا صندوق سرمايه‌گذاري آرمان انديش نیز 15میلیون سهم سازه پویش را خریداری کرد. شركت آروين تجارت ثمين نیز به عنوان حقوقی فعال در زامیاد ، یک میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.