سکه و نرخ ارز در بازار داخلی در مسیر نزولی پرشتابی قرار گرفتند

عقبگرد دلار و سکه از مرزهای روانی

11:13 - 1400/01/21
افت ساعات پایانی سه‌شنبه دلار و سکه در معاملات امروز نیز ادامه یافت. نرخ ارز بار دیگر به کانال 13 هزار تومان وارد شد و سکه نتوانست بیش از یک روز در مرز 5 میلیون تومانی دوام بیاورد. بانک مرکزی نیز به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی و مجدد نرخ ارز سیاست‌های جدیدی در پیش گرفته است.
عقبگرد دلار و سکه از مرزهای روانی

دنیای بورس: هر دلار آمریکا ساعت 18 چهارشنبه نسبت به روز قبل 500 تومان افت قیت داشت و به بهای 13 هزار و 850 تومان به فروش رفت. دیروز در ساعات پایانی معاملات دلار از اوج روزانه 14 هزار و 500 تومانی فاصله گرفت و ضمن اصلاح قیمت تا سطح14 هزار و 200 تومان کاهش قیمت یافت. برخی از معامله‌گران معتقد بودند که نرخ ارز با استراحتی موقت خود را برای ادامه روند افزایشی آماده خواهد کرد. با این حال اتفاقات امروز عکس این قضیه را اثبات کرد و نرخ ارز 3.5 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد افت قیمت در ساعات پایانی دیروز مقدمه شناسایی سود توسط معامله‌گران را فراهم کرده و سمت عرضه را تقویت کرده باشد. دیروز بازدهی دلار از ابتدای سال به 9.13 درصد رسید که محرک فروش بسیاری از خریداران به منظور حفظ سود ایجاد شده بود. اوج‌گیری دیروز دلار بانک مرکزی را نیز به تکاپو انداخت تا وضعیت بازار ارزی کشور را بیش از پیش کنترل کند. در همین راستا زمان کاری صرافی‌های مجاز بازارساز افزایش یافت و ساعت پایان کار آنها از ساعت 16 به ساعت 18 تغییر کرد. بانک مرکزی همچنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که صرافی‌ها از این پس می‌توانند درهم را در دوبی تحویل داده و ریال آن را در ایران دریافت کنند. این سیاست جدید به بانک مرکزی این امکان را می‌دهد تا ضمن حفظ و تقویت منابع درهم خود، اسکناس مورد نیاز صرافی‌ها را نیز تامین کند. در برنامه بلند بانک مرکزی کشورمان با بانک مرکزی عراق از قدرت درهم امارات در ساختار مالی کشور کاسته خواهد شد و نوسان نرخ حواله این ارز نخواهد توانست همچون قبل بازار ارزی کشور را متاثر کند.

 

بازگشت سکه از مرز 5 میلیونی

سکه طرح جدید طی معاملات امروز 150 هزار تومان کاهش قیمت یافت و راس ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 850 هزار تومان به فروش رفت. در دوگانگی اونس طلا و دلار، شاخص ارزی کشور دست بالا را داشت و سکه را با خود همراه کرد. امروز بروز جبهه جدید ریسک‌ها در بازار جهانی، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را مکدر و باعث رشد اونس طلا شد. صندوق بین‌المللی پول با تقلیل پیش بینی 3.5 درصدی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی به سطح 3.3 درصد از افزایش موج‌های مخالف در جهت حرکت توسعه اقتصادی خبر داد. در همین راستا تقاضا برای دارایی‌های امن همچون طلا افزایش یافت و بهای هر اونس از فلز زرد با افزایش 4 دلاری به سطح 1304 دلار رسید. با این حال با توجه به همگرایی شدید نرخ ارز و سکه و با بازگشت دلار به کانال 13 هزار تومانی، سکه نیز نتوانست بیش از یک روز در مرز 5 میلیون تومانی مقاومت کند و با کاهش 3 درصدی قیمت بیشترین افت روزانه را در 39 روز اخیر تجربه کرد. حباب سکه نیز با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سطح 211 هزار تومان قرار گرفت