علامت بهبود تولید در بهمن‌ماه

11:04 - 1400/01/21
شاخص مدیران خرید در مقایسه با دی‌ماه ۲۱ درصد افزایش یافت.

دنیای‌اقتصاد: شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به دی‌ماه به رقم 47.63 رسید. در این شاخص وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سوالات معیار از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود.

اطلاعات موردنیاز برای محاسبه شاخص مدیران خرید در ۵ مولفه اصلی شامل «مقدار تولید محصول‌ها»، «سفارش‌های جدید از مشتریان»، «سرعت تحویل از سوی تامین‌کنندگان»، «موجودی کالا» و «میزان استخدام نیروی کار» و ۷مولفه فرعی شامل «قیمت خرید مواد اولیه»، «موجودی انبار»، «صادرات کالا»، «قیمت تولیدات»، «مصرف سوخت»، «میزان فروش» و «انتظارات تولید» جمع‌آوری می‌َشود.

نتایج محاسبه این شاخص ازسوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در بهمن‌ماه، از بهبود تولید بنگاه‌ها خبر می‌دهد. ارزیابی‌ها حاکی از این است که رونق تولید در برخی گروه‌های صنعتی شامل «محصولات فلزی»، «چوب، کاغذ و مبلمان»، «محصولات لاستیک و پلاستیک»، «پوشاک و چرم» و «محصولات شیمیایی» بیشترین تاثیر را در بهبود عدد شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه داشته‌اند. تغییرات مقدار تولید محصول‌ها و میزان سفارش‌های جدید نیز مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عدد شاخص مدیران خرید بهمن‌ماه است.

  • مشروح گزارش را اینجا دنبال کنید.