رونق آخرسالی افزایش سرمایه‌های بورسی

11:02 - 1400/01/21
با صدور مجوز افزایش سرمایه برای ۱۵ شرکت بورسی و فرابورسی در هفته گذشته، مشخص شد اسفندماه امسال باید منتظر مجامع پرشماری برای تصویب افزایش سرمایه به‌ویژه از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته که تا پایان سال مشمول معافیت مالیاتی هستند، باشیم.

دنیای بورس: با صدور مجوز افزایش سرمایه برای ۱۵ شرکت بورسی و فرابورسی در هفته گذشته، مشخص شد که اسفند امسال باید منتظر مجامع پرشماری برای تصویب افزایش سرمایه به‌ویژه از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته که تا پایان سال مشمول معافیت مالیاتی هستند، باشیم. حتی چند شرکت پیش از صدور مجوز سازمان بورس، اقدام به تعیین تاریخ برای مجمع فوق‌العاده کرده‌اند که نشان می‌دهد سازمان بورس همکاری خوبی با شرکت‌ها می‌کند تا آنها بتوانند از این مزیت‌های مالیاتی در سال ۱۳۹۷ استفاده کنند.

در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آنها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

امید ح: «تامین سرمایه امید» اواخر آذرماه سال گذشته عرضه اولیه شد و در مجمع اسفند ۱۳۹۶ برای هر سهم ۲۵۰ ریال سود تقسیم کرد. امید در مجمع فوق‌العاده مهر امسال حدود ۲۲ تومان از مبلغ مزبور را به افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی اختصاص داد تا از خروج منابع نقدی از شرکت جلوگیری کند. حراج حق‌تقدم استفاده نشده شنبه گذشته شروع و حدود ۲۰ تومان کمتر از قیمت سهم با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی، کشف قیمت شد.

افزایش سرمایه تا زمان برگزاری مجمع سالانه که احتمالا در همین ماه برگزار می‌شود، به ثبت نخواهد رسید و به حق‌تقدم‌ها سودی تعلق نمی‌گیرد. تامین سرمایه امید براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ برای هر سهم ۳۴۸ ریال سود ساخته که با توجه به سیاست تقسیم سود سال‌های گذشته، تفاوت قیمت کمتر از ۳۰ تومانی بین سهم و حق‌تقدم طبیعی به نظر می‌رسد.خمهر ج: «مهرکام پارس» از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه خود را کمی کمتر از ۱۲۵ درصد افزایش داد تا از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود. خمهر از قطعه‌سازهای وابسته به ایران خودرو و سازنده لوازم تزئینی عمدتا پلاستیکی خودرو مانند سپر، داشبورد، بخاری و صندلی است. این افزایش سرمایه تا مجمع سالانه آتی به ثبت خواهد رسید.

کپارس ح: «کاشی پارس» یکی از واحدهای وابسته به بنیاد مستضعفان است که به ساخت کاشی‌های لوکس و دارای برند می‌پردازد. کپارس در مجمع فوق‌العاده یک ماه پیش، سرمایه خود را از حدود ۷/ ۸ میلیارد تومان به بیش از ۴/ ۱۲ میلیارد تومان (حدود ۴۲ درصد) افزایش داد. حدود ۳۵ درصد از این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و بقیه یعنی حدود ۷ درصد از اندوخته و به‌صورت سهام جایزه خواهد بود. با وجود تاخیر زیاد در شروع پذیره‌نویسی، هیات مدیره تعهد کرده تا پیش از برگزاری مجمع سالانه افزایش سرمایه را به ثبت برساند.

کشف قیمت حق‌تقدم کپارس چهارشنبه گذشته با تفاوت قیمتی بیش از ۳۰ تومانی با قیمت سهم صورت گرفت و در کمترین قیمت مجاز معامله شد. منابع این افزایش سرمایه صرف اجرای طرح توسعه تولید کاشی‌های جدید «پرسلان فول پولیش» خواهد شد که به نظر می‌رسد مورد استقبال بازار ساختمان قرار خواهد گرفت. بایکا ج: «کارخانجات کابل‌سازی ایران» از قدیمی‌ترین تولید‌کنندگان کابل است که طی سالان اخیر از لحاظ عملیاتی تحولاتی را شاهد بود.

هیات مدیره بایکا با وجود اختلافاتی که بین سهامداران وجود داشت، توانست زمین کارخانه تهران را به فروش برساند و صرف تسویه بدهی‌ها و نوسازی کارخانه شیراز کند. همراه با این تحولات بنیادی، در مجمع شنبه گذشته از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه بایکا از کمتر از ۴ میلیارد تومان به بیش از ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

این افزایش سرمایه که به سهامداران به ازای هر سهم ۱۲ سهم جایزه می‌دهد، تا پیش از مجمع سالانه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ به ثبت خواهد رسید. بایکا گرچه براساس صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۷ سود انباشته ناشی از فروش زمین دارد، اما در ترازنامه ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود و ظاهرا برهمین اساس افزایش سرمایه از تجدید را انجام داده است.

شتهران ج: بیش از ۹۰ درصد سهام «داروسازی تهران شیمی» در اختیار اشخاص حقیقی از دو خانواده است که در مجامع سال‌های اخیر به تقسیم سود حداقلی اکتفا کرده‌اند. بخشی از سود انباشته در مجمع چهارشنبه گذشته صرف افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی شد تا سرمایه شرکت از 14.85میلیارد تومان به 44.55 میلیارد تومان برسد و تا زمان برگزاری مجمع سالانه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ به ثبت برسد. شتهران که چندسال قبل به‌خاطر گزارش‌دهی نامنظم به بازار توافقی فرستاده شد، اینک در بازار پایه «ج» معامله می‌شود. سازمان بورس در هفته گذشته در زمینه مجوز افزایش سرمایه بسیار پرکار ظاهر شد و ۱۵ مجوز افزایش سرمایه صادر کرد.

شرکت‌های بورسی که مجوز افزایش سرمایه دریافت کردند عبارتند از «فولاد خوزستان» (فخوز) حدود ۳۱ درصد از سود انباشته، «پاکسان» (شپاکسا) ۱۰۰ درصد از سود انباشته، «قند نیشابور» (قنیشا) ۳۵ درصد از سود انباشته، «شهد- قند خوی» (قشهد) حدود ۹۹ درصد از سود انباشته، «سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر» (وتوس) حدود ۷۷ درصد از مطالبات و آورده نقدی، «سیمان صوفیان» (سصوفی) ۱۰۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی و «بیسکویت گرجی» (غگرجی) 22.5درصد از سود انباشته. همچنین شرکت‌های فرابورسی «صنایع کاغذ پارس» (چکاپا) حدود ۷۹ درصد از سود انباشته، «داروسازی آوه سینا» (داوه) حدود ۳۷ درصد از سود انباشته، «تهران دارو» (دتهران) ۵۰ درصد از سود انباشته، «صنعتی بهپاک» (بهپاک) حدود ۵۶ درصد از سود انباشته، «فارسیت اهواز» (سفاسی) ۱۲۳۰ درصد از تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها، «لوازم خانگی پارس» (لخانه) حدود ۴۹ درصد از دو محل اندوخته و تجدید ارزیابی، «بیمه تجارت نو» (بنو) ۶/ ۲۵ درصد از مطالبات و آورده و «تامین مسکن جوانان» (ثجوان) حدود ۱۱۷۶ درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در این فهرست جای دارند.

این آخری یعنی «تامین مسکن جوانان» که از شرکت‌های وابسته به «سرمایه‌گذاری ساختمان ایران» (وساخت) است، بیش از ۴ سال است که در بازار پایه «ج» (توافقی) پذیرش و آماده گشایش شده اما هیچ معامله‌ای برروی آن انجام نشده است. شرکت‌های «بیسکویت گرجی» (غگرجی) هم روز شنبه ۱۱/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «صنایع ریخته‌گری ایران» (خریخت) شنبه ۱۱/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «ویتانا» (غویتا) شنبه ۱۱/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «لابراتوارهای سینا دارو» (دسینا) سه‌شنبه ۱۴/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «زرین معدن آسیا» (فزرین) سه‌شنبه ۱۴/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «شاهد» (ثشاهد) چهارشنبه ۱۵/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «داروسازی آوه‌سینا» (داوه) چهارشنبه ۱۵/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «سیمان سفید نی‌ریز» (سنیر) چهارشنبه ۱۵/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «پاکسان» (شپاکسا) شنبه ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «سیمان خزر» (سخزر) شنبه ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «قند نیشابور» (قنیشا) شنبه ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «شهد - قند خوی» (قشهد) شنبه ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «کشت و صنعت شهداب ناب خراسان» (غشهداب) شنبه ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «فولاد خوزستان» (فخوز) یکشنبه ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «صنعتی بهپاک» (بهپاک) یکشنبه ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «لوازم خانگی پارس» (لخانه) یکشنبه ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «داروسازی تهران دارو» (دتهران) یکشنبه ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «بیمه تجارت نو» (بنو) دوشنبه ۲۰/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر» (وتوس) دوشنبه ۲۰/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «فارسیت اهواز» (سفاسی) دوشنبه ۲۰/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «کارت اعتباری ایران کیش» سه‌شنبه ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۹۷ و «سیمان فارس‌نو» (سفانو) سه‌شنبه ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۹۷ را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه تعیین کردند.  چند شرکت هم قبل از صدور مجوز سازمان بورس، آگهی مجمع فوق‌العاده را منتشر کرده‌اند از جمله «خدمات فنی فولاد یزد» (خفولا) دوشنبه ۱۳/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «صنایع سرما‌آفرین ایران» (لسرما) چهارشنبه ۱۵/ ۱۲/ ۱۳۹۷، «پتروشیمی آبادان» (شپترو)، «تولید تجهیزات سنگین هپکو» (تپکو)، «داروسازی زهراوی» (دزهراوی) و «حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج فارس» (حفارس) همگی روز ۱۹/ ۱۲/ ۱۳۹۷و «گروه صنعتی سدید» (وسدید) دوشنبه ۲۰/ ۱۲/ ۱۳۹۷. 

با وجود صدور مجوز افزایش سرمایه «شهد‌ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی)، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (۲۵ درصد از محل سود انباشته)، «بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو» (حدود ۱۲۲ درصد از مطالبات و آورده نقدی)، «لیزینگ ایران و شرق» (۱۰۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی) و «ویتانا» (۱۰۰ درصد از سود انباشته) هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نشده است. مهلت سازمان بورس برای پذیره‌نویسی «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (وپترو) که برای مدت یک ماه تمدید شده بود‌، در هفته گذشته به پایان رسید و اطلاعات جدیدی هم در این رابطه منتشر نشد. «وپترو» مدتی است در حجم‌های بالا معامله می‌شود که بخشی از آن شاید مربوط به فعالیت یکی از حقوقی‌های علاقه‌مند به اوراق و سهم‌های بنیادی و ارزشی (وصنعت) باشد. «وصنعت» با خرید و فروش یک درصد از کل سهام «وپترو» در کمتر از دو ماه، یک نوسان با سود ۲۷ درصدی گرفت.

کشف قیمت حق‌تقدم «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) و «داروسازی جابربن حیان» (دجابر) در هفته گذشته انجام نشد.

به پرداخت ملت در اطلاعیه‌ای اصلاحی مبلغ 1087.2 تومان را به‌عنوان خالص حاصل از حراج حق‌تقدم استفاده نشده اعلام کرد که به حساب اعلام شده از سوی سهامداران واریز خواهد کرد.

هفته گذشته شرکت‌‌های زیر خبر از ثبت افزایش سرمایه دادند: «تولید مواد اولیه داروپخش» (دتماد) افزایش حدود ۳۹ درصدی از سود انباشته، «بانک خاورمیانه» (وخاور) افزایش حدود ۱۷ درصدی از سود انباشته، «آهن و فولاد ارفع» (ارفع) افزایش ۵۰ درصدی از مطالبات و آورده، «کارخانه‌های داروپخش» (دارو) افزایش ۲۵ درصدی از سود انباشته، «دوده صنعتی پارس» (شدوص) افزایش ۲۹۵ درصدی از تجدید ارزیابی و «آهنگری تراکتورسازی ایران» (خاهن) افزایش حدود ۸ درصدی از سود انباشته. معاملات اولیه حق‌تقدم «پتروشیمی جم» (جم) و حراج حق‌تقدم «ایران دارو» (دیران) و «سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان» (وسکاب) در هفته گذشته به پایان رسید.

رونق آخرسالی افزایش سرمایه‌های بورسی3