در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

انتظار برای صعود سهام

10:56 - 1400/01/21
روند پیشروی شاخص سهام در مسیر صعودی موید تحقق نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» تا بدین جاست. اکثر قریب به اتفاق سهامداران و کارشناسان بورسی هفته صعودی را برای بازار سهام پیش‌بینی می‌کنند. نزدیک شدن به آتش‌بس جنگ تجاری، موعد انتشار گزارش‌های ماهانه، رونق معاملات کالایی و برخی گشایش‌های سیاسی علل اصلی امیدواری به رشد سهام‌اند.
انتظار برای صعود سهام

دنیای بورس: معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 1.4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر امیدها برای در پیش داشتن یک هفته مثبت نزد سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی دنیای بورس را افزایش داده است. به طوری که غالب این افراد روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.

کارشناسان

صعودی: 89 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی این هفته دنیای بورس روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. این افراد معتقدند صعود نرخ دلار در بازار آزاد و رسیدن به سطوح بیش از 13 هزار تومان بار دیگر موجب جلب توجه سهامداران به بورس خواهد شد. همگام با صعود نرخ دلار، افزایش قیمت محصولات در بورس کالا نیز که در هفته گذشته تجربه شد، توجه به سهام مرتبط در بورس تهران را افزایش خواهد داد. صعود قیمت فلزات پایه و نفت در بازارهای جهانی حلقه حمایت از سهام را تکمیل کرده است. بر این اساس به نظر می رسد طی هفته جاری سهامداران با افزایش تقاضای سهام موجب رشد قیمت خواهد شد.

کم نوسان: 11 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند هر چند عوامل بنیادی در حمایت سهام تقویت شده‌اند اما نباید از ریسک‌های سیاسی ساده گذشت. پرونده FATF  همچنان باز است و  معلوم نیست در نهایت چه مسیری را طی می‌کند. بر این اساس بعید است بهبود معاملات چندان ادامه‌دار باشد. ضمن اینکه رشد نرخ دلار خود می‌تواند نگاه سرمایه‌گذاران را بار دیگر معطوف به بازار ارز کند. در این فضا بعید است تقاضای قدرتمندی به وجود آید. در این میان نگاه کوتاه‌مدت سهامداران پس از رشد نسبی قیمت‌ها را نباید از نظر پنهان داشت. مجموع این شرایط روند کم‌نوسانی برای نماگر اصلی سهام رقم خواهد زد.

سهامداران

صعودی: 73 درصد سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. این افراد صعود نرخ دلار و قیمت نفت و دیگر کالاها در بازارهای جهانی را مهمترین دلایل صعود نماگر اصلی بازار سهام طی هفته جاری دانسته اند.

کم نوسان: 16 درصد سهامداران حاضر  در نظر سنجی این هفته دنیای بورس روند نماگر اصلی بازار را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند به دلیل ریسک‌های موجود در فضای اقتصادی-سیاسی سهامداران همچنان با احتیاط گام بر می‌دارند. هر چند برخی عوامل محرک تقاضا خواهد بود اما نگرانی‌ها سهامداران را به عقب خواهند راند. بر این اساس  بعید است نماگر بازار تغییر چندانی را در روزهای آتی تجربه کند.

نزولی: 11 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند صعود نسبی قیمت‌ها از میانه هفته گذشته فرصت کسب سود نزد سهامداران را افزایش داده است. ضمن اینکه نگرانی‌ها از ریسک‌های سیاسی انگیزه سهامداری با دید بلندمدت را تا حدودی کاهش داده است. از این رو به دنبال رشد قیمت اخیر سهام و زیر سایه ریسک‌های سیاسی شاخص در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد.