پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

10:26 - 1400/01/21
طلا برای سومین هفته متوالی معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان برد و در برهه‌ای توانست به مرز روانی 1300 دلار بسیار نزدیک شود. از منظر تکنیکال این محصول کماکان از شانس افزایش قمیت برخوردار است اما با توجه به بروز برخی سیگنال‌های نزولی، سطح احتیاط در میان معامله‌گران باید افزایش یابد.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته شاخص دلار به روند نزولی خود ادامه دا و همین امر به بهبود معاملات در بازار طلا منجر شد. تداوم تعطیلی دولت آمریکا، تضعیف دلار این کشور در برابر ارزهای مطرح جهان را در پی داشت امری که تقاضا برای طلا را در بازار نقدی  و آتی بالا برد. در عین حال افت ملموس شاخص‌های وال استریت در برخی از جلسات معاملاتی این هفته، سطح خرید طلا به عنوان دارایی امن را بیش از پیش افزایش داد. در پایان هفته اما از تب و تاب معاملات کاسته شد. رئیس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه از احتمال بازنگری در روند افزاش نرخ بهره و خرید اوراق از سوی این نهاد خبر داد امری که حمایت مناسبی را از بازار سهام به عمل آورد و بازار طلا کمی زیر فشار قرار داد.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف بسیاری از  ارزهایی مطرح مانند یورو، پوند، دلار کانادا، دلار استرالیا، و دلار نیوزلند در برابر دلار آمریکا بالاست امری که می‌تواند بازار طلا را زیر فشار قرار دهد. در این میان در جفت ارز دلار آمریکا- فرانک سوییس وضعیت خنثی برقرار بوده و ین ژاپن از شانس خوبی برای صعود در برابر دلار آمریکا برخوردار است.

تداوم تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال

کشمکش‌ها بر سر تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک کماکان میان دولت آمریکا و مجلس نماینگان این کشور ادامه دارد. ترامپ در جدیدترین موضع‌گیر‌ی خود روند مذاکرات با مجلس را چندان مطلوب ارزیابی نکرده و هشدار داده در صورت عدم تصویب بودجه دیوار مرزی، دولت تا مدت‌ها تعطیل خواهد بود. تداوم تعطیلی دولت آمریکا می تواند تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را باز هم افزایش دهد.

تحولات وال استریت

بورس‌های اوراق بهادار آمریکا به سخنان رئیس بانک مرکزی این کشور در پایان هفته در زمینه احتمال بازنگری در روند افزایش نرخ بهره و خرید اوراق روی خوش نشان دادند و شاخص های اصلی وال استریت پس از افتی ملموس در روزهای پیشین، افزایشی قابل ذکر را در روز جمعه تجربه کردند. در صورت تداوم روند صعودی سهام، بازار طلا زیر فشار قرار خواهد گرفت.

گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: شاخص مدیران خرید غیرتولیدی آمریکا در ماه دسامبر(موسسهISM)

سه‌شنبه: فرصت‌های شغلی ما نوامبر آمریکا- صادرات و واردات ماه نوامبر آمریکا

چهارشنبه: نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی کانادا- صورتجلسه نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا

پنجشنبه: صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی اورپا- فروش خانه‌های نوساز آمریکا در ماه دسامبر

جمعه: خرده فروشی استرالیا در ماه نوامبر- تولید ناخالص داخلی ماهانه بریتانیا- تولیدات صنعتی بیتانیا در ماه نوامبر- شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه دسامبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هشدارهای نزولی: قیمت کماکان بالاتر از باند بالایی بولینگر قرار دارد.

هشدارهای صعودی: تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین‌های موزون نمایی 5 هفته‌ای(1263 دلار)، 13 هفته‌ای(1243 دلار) و 62 هفته‌ای(1254 دلار)- نمودار RSI سیر صعودی خود را حفظ کرده و هیستوگرام MACD فاصله خود را با خط سیگنال افزایش داده است.

سیگنال تایید: سیگنال تایید قابل ذکری در دست نیست.

حمایت‌های پیش‌رو: منطقه حمایتی  مهمی در محدوده 1278 تا 1281 دلار در مسیر طلا قرار دارد. حمایت بعدی در سطح 1268 دلار است. سناریوی بدبینانه افت قیمت تا حمایت 1263 دلار(میانگین 5 هفته‌ای) به حساب می‌آید.

مقاومت‌های پیش رو: دو مقاومت 1290 و 1296 دلار پیش روی طلا قرار دارد. سناریوی خوش بینانه نفوذ به مرز روانی 1300 دلار است.

نتیجه‌گیری: کماکان طلا از شانس افزایش قیمت برخوردار است اما با توجه به بروز هشداری نزولی، سطح احتیاط در میان معامله‌گران باید افزایش یابد.