حبس دلار در میانه کانال 11 هزار تومانی

10:05 - 1400/01/21
دلار در 2 هفته اخیر، بازاری کم‌نوسان را تجربه می‌کند. به رغم معاملات معدود دلار در کانال‌ 10 هزار تومانی و بعضا شایعات از معامله در سطوح بالاتر از 12 هزار تومان، عمده نوسانات این ارز در کانال 11 هزار تومانی صورت پذیرفته است. بعد از ماه‌ها نوسان شدید در بازار ارز، سیاست‌گذار موفق شده است تا جذابیت این بازار را برای دلالان تا حدود زیادی کنترل کند.
حبس دلار در میانه کانال 11 هزار تومانی

دنیای بورس: در معاملات امروز بازار ارز (تا ساعت 18) نرخ دلار در نزدیکی 11400 تومان گزارش می‌شود. نرخ این ارز در کانال‌های تلگرامی طی معاملات امروز نوسانی کمتر از 150 تومان را تجربه کرده است. آخرین نرخ‌های خرید و فروش دلار توسط صرافی ملی نیز 11300 و 11350 تومان بوده است. سکه نیز در آخرین دادوستدها در حوالی 3850 هزار تومان معامله می‌شود.

حضور موثر بازارساز در دادوستدهای ارز طی هفته‌های اخیر سبب‌شده تا تلاطم این بازار تا حدود مناسبی کنترل شود. طی این مدت نرخ دلار بعد از افت سریع از کانال 14 هزار تومانی، در محدوده بین 11 تا 12 هزار تومان بیشترین معاملات را تجربه کرده است. امری که باعث شده تا جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی تا حدود زیادی فروکش کند؛ این شرایط در حالی بر بازار مسلط شده است که آخرین تلاش‌های دلالان برای ایجاد موج صعودی دوباره، با محوریت رشد تقاضای فصلی برای ارز راه به جایی نبرده است. در این خصوص الگوی ذهنی از روند سایر ارزها در برابر ریال در پایان فصل پاییز و هفته‌های نخست فصل زمستان به رشد دلار اشاره دارد. با این حال تلاش‌های دلالی در ساعات معمول معاملات معمولا ناکام می‌ماند. حضور پررنگ و گسترده مقام ناظر ارزی توانسته است هیجان ارزی را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. در این میان البته همچنان دلالی با محوریت کانال‌های تلگرامی ادامه دارد. برای مثال در معاملات پنج‌شنبه هفته گذشته در حالی‌که بعضی از کانال‌های تلگرامی پس از پایان معاملات در روز نیمه‌تعطیل بازار ارز، بار دیگر همگام با امیال خود دلار را رشد می‌دادند اما گزارش‌های میدانی از بازار فردوسی تهران دقیقا خلاف این موضوع را نشان می‌داد و امکان خرید دلار حتی پس از پایان روال عادی معاملات صرافی‌ها در روز پنج‌شنبه در میانه کانال 11 هزار تومانی وجود داشت. به نظر می‌رسد بازارساز در شرایط کنونی به دنبال این است که عطش خرید در برهه کنونی حال چه واقعی (تقاضای فصلی) یا نشات‌گرفته از ذهنیت بازار را سرکوب کند و می‌توان گفت تا به این‌جای کار با بازی که با دلالان به راه انداخته در این کار بسیار موفق بوده است.

بازی نسبتا هوشمندانه بازارساز طی مدت اخیر، از چندین مولفه اساسی شکل می‌گیرد. از مهم‌ترین ابعاد این بازی، آن‌که اصرار بازارساز برای تحمیل نرخ مورد نظر خود به چشم نمی‌آید؛ امری که پیش از این خود در نقش سیگنالی معکوس به بازار عمل می‌کرد. در مقابل طی روزهای اخیر بارها مشاهده شده است که نرخ خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها از نرخ‌ها در بازار آزاد فراتر است و نبض عرضه را منابع معتبر به جای دلالان در دست گرفته‌اند. 

ادامه مسیر ارزی همچنان به رفتار سیاسی داخلی، سیاست‌گذاری ارزی و ایجاد بازار متشکل و همچنین سایر متغیرهای وابسته به عرضه و تقاضا (مانند رویه قیمت جهانی کالاها مانند نفت) وابسته است.