بازیگران بورس (سه‌شنبه 6 آذرماه)

علاقه‌مندی حقوقی‌های بازار به خرید نمادهای معدنی

09:58 - 1400/01/21
معامله‌گران حقوقی روز سه‌شنبه را نیز با خریدهای پرحجم و حمایت‌های خود، توانستند جریان تغییر مالکیت را در زمین خود حفظ کنند؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات امروز به 38میلیارد تومان رسید.
علاقه‌مندی حقوقی‌های بازار به خرید نمادهای معدنی

دنیای بورس: در روز سه‌شنبه بیشترین خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نمادهای معدنی بود. به طوری‌که در این روز خالص خرید 3میلیارد تومانی در نماد توسعه معادن فلزات و 2.5میلیارد تومانی در نماد چادرملو به ثبت رسید. در نماد «کچاد» بیشترین خرید از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر بود که با جمع‌آوری 5میلیون سهم دنبال شد.

در همین راستا سهامدار عمده چادرملو یعنی گروه مديريت سرمايه‌گذاری اميد نیز با خرید و حمایت از سوی حقوقی‌ها روبرو شد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به 24میلیارد تومان رسید.

در نهایت خریدهای مزبور سبب شد بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی گروه معدنی جابه‌جا شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از آن دارد که بانک خاورمیانه شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. بر این اساس 700هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاری سمند و حدود 3میلیون سهم نیز از سوی سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن خریداری شد. در نماد بانک ملت نیز 200هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت جمع‌آوری شد.

سرمايه‌گذاری تدبير و گروه مالی بانک پارسيان نیز هر کدام اقدام به خرید یک میلیون سهم بانک پارسیان کردند. گروه مالی سپهرصادرات نیز خرید 10میلیون سهم بانک صادرات را ثبت کرد. در همین راستا بیش از 3میلیون سهم بانک تجارت نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری شد.

ب) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فلزی نیز فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس حدود 50میلیون سهم مزبور توسط هلدینگ مادرتخصصی مالی وسرمايه‌گذاری سينا به فروش رفت. این در حالی است که نورد آلومينيوم‌ خرید 100هزار سهم از سوی مشاورسرمايه‌گذاری تامين سرمايه نوین را تجربه کرد.

ج) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که پالایش نفت بندرعباس شاهد خرید حدود یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر بود. این صندوق به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت تبریز نیز خرید 600هزار سهم را ثبت کرد. این روند در نماد پالایش نفت تهران با خرید بیش از یک میلیون سهمی توسط صندوق گنجینه زرین شهر دنبال شد.

این در حالی است که پالایش نفت اصفهان با جابجایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده روبرو شد؛ در حالی 100میلیون سهم «شپنا» از سوی سرمايه‌گذاری اهداف عرضه شد که در مقابل نفت سپاهان این میزان سهم را خریداری کرد.