جدیدترین برآورد از مازداد عرضه سرب در سال جاری

معاملات مبهم فلزات پایه در روز سه‌شنبه

09:53 - 1400/01/21
در معاملات امروز جوی مبهم بر بازار فلزات پایه حاکم شده است. تزلزل دلار آمریکا و تداوم نگرانی سرمایه گذاران در زمینه جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان از عوامل تاثیرگذار بر معاملات در صبح سه شنبه به شمار می روند.
معاملات مبهم فلزات پایه در روز سه‌شنبه

شاخص دلار شب گذشته افتی 0/27 درصدی را پشت سرگذاشت و به کف دو هفته‌ای خود نزدیک شد. این نماگر صبح امروز روندی کم‌نوسان را در پیش گرفت. به تبع افت ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، سطح تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری افزایش یافت.

در این میان گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی در گزارشی پیش‌بینی کرد که بازار سرب در سال جاری میلادی با کمبود عرضه‌ای در سطح 123 هزار تن مواجه شود. این نهاد میزان کمبود عرضه در سال آینده میلادی را نیز در سطح 17 هزار تن برآورد کرده است. انتشار این خبر حمایتی را از قیمت سرب به عمل آورد.

در این میان اما تداوم نگرانی ها در زمینه جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار فلزات فشار وارد می‌کند. جدل لفظی مقامات این دو کشور در خلال نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) در تشدید نگرانی‌ها تاثیر شایانی داشته است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی 0/2 در سطح 1933 دلار قرار گرفته و روی با افتی 0/1 درصدی به 2595 دلار رسیده است. سرب با افزایشی محدود در سطح 1988 دلار قرار گرفته و در این میان مس به میزان 0/6 درصد ارزان شده و در قیمت 6212 دلار معامله می‌شود.