بازیگران بورس (چهارشنبه 11 مهر)

خرید سهام « پارس » و « جم » توسط حقوقی‌های بازار

هفته سپری شده با تلاش سهامداران حقوقی برای جمع آوری دو سهم پتروشیمی پارس و پتروشیمی جم دنبال شد. البته سهام بانک ملت هم در هفته سپری شده توسط حقوقی‌های بازار به بازر عرضه شد. سهامداران حقیقی البته با گرفتن خریدهای پرحجم در نمادهای بانکی کار خود را دنبال کردند.  

دنیای بورس: آخرین روز کاری هفته در حالی با خالص خرید 16میلیارد تومانی حقوقی‌های بازار پایان یافت که در مجموع هفته بیش از 880میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در مجموع این هفته در حالی سهامداران عمده خریدهای سنگینی در نمادهای پتروشیمی و بعضا با دید حمایتی انجام دادند که در مقابل حقیقی‌های بازار بیشترین جابه‌جایی‌ را در نمادهای بانکی داشتند. بر این اساس خالص خرید 355میلیارد تومانی حقیقی‌ها در گروه بانکی و 25میلیارد تومانی حقوقی‌ها در گروه شیمیایی ثبت شد.

در صدر نمادهای خریداری شده نیز دو نماد پتروشیمی پارس و پتروشیمی جم بیشترین خالص خرید را توسط سهامداران عمده تجربه کردند. به‌طوری‌که جابه‌جایی 40میلیارد تومانی در «پارس» و 24میلیارد تومانی در «جم» در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت.

در مقابل سهامداران خرد خالص خرید 154میلیارد تومانی را در نماد بانک تجارت ثبت کردند. این روند در نماد بانک ملت با افزایش بیش از 10میلیارد تومانی به پرتفوی سهامداران خرد ادامه یافت.

نگاهی به معاملات آخرین روز هفته

بررسی جزییات جابه‌جایی‌ها صورت گرفته در بازار چهارشنبه نشان از آن دارد که در این روز 16میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در این میان نمادهای بانکی با حجم قابل‌توجهی از خرید توسط سهامداران خرد روبرو شدند. در صدر این خریدها، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت که خالص خریدی در حدود 100میلیارد تومان  را تجربه کرد. در این میان 4سهامدار عمده «وبملت» به عرضه سهم پرداختند؛ گروه توسعه مالی مهرآيندگان در حالی واگذاری سنگین 500 میلیون سهم معادل یک درصد از سهام بانک ملت را به ثبت رساند که 3 حقوقی دیگر یعنی سرمايه‌گذاری صباتامين،  گروه مالی ملت و صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت هر کدام با عرضه 40 میلیون سهمی، در مجموع 120 میلیون سهم دیگر «وبملت» را فروختند.

در همین راستا بانک تجارت نیز با عرضه سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران مواجه شد. این حقوقی 50میلیون سهم «وتجارت» را در بازار امروز عرضه کرد. این در حالی است که بانک صادرات شاهد خرید 8میلیون سهم از سوی گروه مالی سپهرصادرات بود. روندی مشابه در نماد بانک خاورمیانه با جمع‌آوری 5میلیون سهمی توسط شركت سرمايه‌گذاری سمند دنبال شد.

افزون بر این، شركت مديريت طرح وتوسعه آينده پويا به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک اقتصادنوین نیز اقدام به واگذاری حدود 6میلیون سهم این بانکی در بازار امروز کرد.

ب) شرکت‌های خودوریی: در میان نمادهای خودرویی نیز شاهد خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران حقوقی در لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو بودیم. در حالی سرمايه‌گذاری سمند بیش از 3میلیون سهم و  نگار نصر سهم یک میلیون سهم «خودرو» را به پرتفوی خود افزودند که در مقابل 700هزار سهم مزبور توسط شركت سرمايه‌گذاری صباتامين عرضه شد.

در همین راستا نماد معاملاتی سایپا نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. واگذاری بیش از 15میلیون سهم توسط سرمايه‌گذاری صباتامين و در مقابل خرید 100میلیون سهمی از سوی پيشگامان بازرگانی ستاره تابان و یک میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه‌گذاری گروه صنعتی رنا از جمله تغییر و تحولات در نماد «خساپا» بود.

ج) شرکت‌های شیمیایی: رصد تغییر و تحولات صورت گرفته در نمادهای این گروه نیز نشان از آن دارد که در نماد «پترول» دو حقوقی به خرید سهم پرداختند؛ جمع‌آوری بیش از 51میلیون سهم از سوی شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمی ايرانی و 10میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد از جمله این خریدها بود.

در این گروه گلتاش نیز شاهد خرید سهم از سوی دو حقوق بود. بر این اساس شركت سرمايه‌گذاری آتيه انديشان مس به همراه مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر در مجموع حدود 300هزار سهم «شگل» را جمع‌آوری کردند.

در نماد پاکسان نیز 2.5میلیون سهم از سوی مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر خریداری شد. همچنین 7میلیون سهم دیگر را نیز صندوق سرمايه‌گذاری با درآمدثابت اميد انصار به پرتفوی خود افزود.

موسسه صندوق بيمه اجتماعی روستائيان وعشاير نیز به عنوان سهامدار عمده در گسترش نفت و گاز پارسيان به روند خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 10میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. همچنین پتروشیمی شیراز نیز دیگر نماد این گروه بود که حمایت و خرید 200هزار سهم از سوی  سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد را تجربه کرد.

در همین راستا «تاپیکو» نیز شاهد تداوم خرید از سوی سهامدارعمده یعنی سرمايه‌گذاری صباتامين بود. به‌طوری‌که این حقوقی امروز نیز یک میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

د) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز پالایش نفت بندرعباس از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به‌طوری‌که بیش از 5 میلیون سهم مزبور توسط بانک رفاه کارگران خریداری شد. روندی مشابه در نماد پالایش نفت تبریز با جمع‌آوری 2.5میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری هامون سپاهان دنبال شد.

Submitted by admin on