بازیگران بورس (سه‌شنبه 10مهر)

حمایت حقوقی‌های بازار از سهام پالایشی

09:20 - 1400/01/21
بازیگران عمده در حالی به دنبال ریزش شدید بورس در معاملات روز سه‌شنبه به حمایت گسترده از سهام برآمدند که در نهایت توانستند تغییرمالکیت‌ها را  بعد از 20روز مداوم توسط حقیقی‌های بازار، به سمت پرتفوی خود جابه‌جا کنند. به این ترتیب در معاملات روز سه‌شنبه 257میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد خارج و به پرتفوی معامله‌گران عمده منتقل شد.
حمایت حقوقی‌های بازار از سهام پالایشی

دنیای بورس: جزییات جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها در گروه پالایشی بوده است. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود 74میلیارد تومان رسید. در صدر این تغییرمالکیت‌ها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان قرار داشت. بر این اساس خالص خرید 35میلیارد تومانی در نماد «شتران» و  بیش از 25میلیارد تومانی در «شپنا» در کارنامه سهامداران حقوقی‌ها این دو نماد به ثبت رسید.  در مقابل سهامداران خرد ، معاملات سنگینی در نماد بانک تجارت داشتند که خالص خرید 49میلیارد تومانی در این نماد ثبت شد.

 الف) گروه فلزات اساسی: در این روز گروه فلزات اساسی نیز از دیگر صنایعی بود که حجم قابل‌توجهی از خرید را توسط سهامداران عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که خالص خرید 70میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های این صنعت ثبت شد. در این میان بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها در نماد فولاد مبارکه اصفهان بود که با جابجایی بیش از 51 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» دنبال شد. در این گروه ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهایی بود که تغییرمالکیت قابل‌توجهی را به سمت پرتفوی سهامداران عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که حدود 12میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «فملی» افزوده شد.

ب) شرکت‌های معدنی: در گروه معدنی نیز شاهد خرید پرحجم حقوقی‌ها در دو نماد گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات بودیم. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «کگل» به بیش از 33میلیارد تومان رسید. در این میان 12میلیون سهم «کگل» توسط گروه توسعه مالی مهرآيندگان به عنوان سهامدار 3.12درصدی خریداری شد. همچنین 2میلیون سهم دیگر را نیز سرمايه‌گذاری سپه خریداری کرد.

خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «ومعادن» نیز به حدود 22.5میلیارد تومان رسید. در این راستا نیز دو سهامدار عمده به خرید سهم پرداختند؛ خرید 10میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر و 3میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين از جمله این حمایت‌ها بود.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: افزون بر این سهامداران عمده در میان نمادهای پتروشیمی نیز جمع‌آوری سهام پتروشیمی پارس و  گسترش نفت و گاز پارسيان را در اولویت قرار داده و در نهایت خالص خرید ثبت شده در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب معادل 19میلیارد تومان و 13میلیارد تومان بود. در این راستا یک میلیون سهم «پارس» از سوی صنايع پتروشيمی خليج فارس خریداری شد. همچنین این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی فجر و پتروشیمی مبین نیز در مجموع 4میلیون سهم را عرضه کرد.

در نماد «پارسان» نیز موسسه صندوق بيمه اجتماعی روستائيان وعشاير به عنوان سهامدار 3.77درصدی به حمایت از نماد مزبور پرداخت و 7میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در همین راستا «تاپیکو» نیز خرید یک میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری صباتامين را تجربه کرد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بازیگران خرد که در بازار دیروز عمدتا فروشنده بودند، خریدهایی در گروه بانکی ثبت کردند. به‌طوری‌که در حدود 65میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت. به طوری‌که خالص خرید 49میلیارد تومانی حقیقی‌های در نماد «وتجارت» ثبت شد. در این راستا صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران حدود39میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

بانک سینا نیز در حالی خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد که 98میلیون سهم مزبور را نیز گروه توسعه مالی مهرآيندگان خریداری کرد.

این روند در نماد پست بانک با خرید 10 میلیون سهم از سوی بيمه دی و در نماد بانک پارسیان با خرید 100هزار سهم توسط گروه مالی بانک پارسیان دنبال شد. این در حالی است که بانک ملت عرضه‌های گسترده‌ای را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. به‌‌طوری‌که سرمايه گذاری صباتامين ، گروه مالی ملت و صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت در مجموع 70میلیون سهم «وبملت» را واگذاری کردند.