بررسی ایرادات مجمع تشخیص در جلسه آینده

رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه پالرمو

09:00 - 1400/01/21
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از رفع ایرادات شورای نگهبان درخصوص لایحه پالرمو در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

خانه ملت: حسن نوروزی در تشریح نشست دیروز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در این جلسه اصلاحیه لایحه الحاق دولت به کنوانسیون سازمان ملل متحدد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی اعاده شده از شورای نگهبان بررسی شد، شورای نگهبان مواردی از این لایحه را مورد ایراد قرار داده است که مسائل در جلسه کمیسیون با حضور نماینده حقوقی شورای نگهبان، کارشناسانی از وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش‌ها، قوه قضاییه و وزارت دادگستری بررسی شد.

به گفته نوروزی برخی از ایرادات شورای نگهبان ویرایشی بود، تاکید می‌‌کند تمام ایرادات مورد نظر شورای نگهبان در این جلسه بررسی و رفع شد، البته برخی ایرادها هم توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح شده است که نمایندگان عضو کمیسیون نسبت به این مسئله اعتراض داشته و تاکید دارند که ضرورتی به ورود مجمع تشخیص به طرح ایراد در این لایحه وجود ندارد؛ بنابراین مقرر شد که نشستی با حضور نمایندگانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ایرادهای مورد نظر آن‌ها تشکیل شود.

برخی از نمایندگان معتقدند براساس اینکه ولی فقیه بخشی از اختیارات خود را که نظارت بر قانونگذاری براساس سیاست‌های کلی نظام است را به مجمع سپرده این نهاد می‌تواند درخصوص این مسئله ورود کند، برهمین اساس مقرر شد که در جلسه آتی کمیسیون ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد.

لوایح چهارگانه موسوم به FATF همچنان در انتظار تایید نهایی شورای نگهبان و رفع ایرادات آن توسط مجلس است. پیش‌تر هفته گذشته لایحه اصلاح قانون مبارزه با تروریسم به تصویب مجلس، تایید شورای نگهبان و ابلاغ دولت رسیده بود. لوایح چهارگانه موسوم به لوایح FATF شامل اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) است.

ایران تا ماه اکتبر (40 روز دیگر) مهلت دارد ۹ مورد ناتمام باقی مانده از تعهدات خود را انجام دهد و در غیر این صورت در فهرست سیاه و اقدام‌های متقابل قرار خواهد گرفت. هرچند که این کارگروه قدرتی برای تحریم کردن کشورها ندارد اما اقدام‌های متقابل این گروه، قدرتی برابر تحریم‌های شدید بین‌المللی دارد. در حال حاضر تنها ۲ کشور ایران و کره شمالی در فهرست کشورهای دارای ریسک برای نظام مالی بین‌الملل معرفی شده‌اند.

 پیش‌تر در «دنیای بورس» خوانده بودید:

نظر مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح FATF

ایراد دوباره روی لوایح چهارگانه

هموارشدن مسیر لوایح چهارگانه

سیگنال مثبت به تصویب لوایح

تلاش برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه