بازیگران بورس ( 13 شهریور)

حمایت سهامداران حقوقی‌ از دو نماد « وبملت » و « وبصادر »

شاخص کل بورس در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با افزایش بیش از 2 درصد پشت سرگذاشت که در این روز همچنان معامله‌گران به‌ویژه سهامداران خرد بازار به خرید سهام نمادهای پالایشی توجه نشان دادند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به حدود 30میلیارد تومان رسید.

دنیای بورس: در مجموع معاملات امروز حدود 37میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شده است.

الف) شرکت‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد بیشترین میزان تغییر مالکیت‌ها در بازار امروز از سوی سهامداران خرد در نماد پالایشی بوده است. در صدر این خریدهای نیز تقاضا برای سهام پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس قرار داشت.  برگزاری معاملات محصولات پالایشی با دامنه نوسان باز و ثبت رشد بیش از 150 درصدی قیمت وکیوم باتوم پالایشگاهها در بورس کالا طی معاملات روز دوشنبه، معاملات این گروه را طی دو روز اخیر تقویت کرده است. به‌طوری که در بازار امروز نیز شاهد تداوم صف‌های طولانی خرید در این گروه شد.

به این ترتیب ثبت خالص خرید بیش از 18میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و حدود 6میلیارد تومانی در نماد «شبندر» را  در کارنامه سوی سهامداران خرد شاهد بودیم. در نماد «شپنا» شاهد عرضه 20میلیون سهم از سوی  گروه مالی ملت بودیم.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در معاملات روز سه‌شنبه سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام گروه بانکی توجه نشان داده و در مجموع 1.5میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. در این میان خالص خرید به ثبت رسیده در نماد بانک ملت به 5.6 میلیارد تومان و در نماد بانک صادرات به 2.3میلیارد تومان رسید. در این راستا گروه مالی سپهرصادرات به عنوان سهامدار عمده در «وبصادر» به خریدها و حمایت‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 32میلیون سهم را خریداری کرد.

در نماد بانک سینا نیز شاهد جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده بودیم. به‌طوری‌که در این روز یک درصد از سهام مزبور معادل 99میلیون سهم «وسینا» میان سهامداران حقوقی جابجا شد. به‌طوریکه شرکت سرمايه‌گذاری اهداف در نقش فروشنده ظاهر شد و در مقابل گروه توسعه مالی مهرآيندگان اقدام به خرید سهام مزبورکرد.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: در میان نمادهای پتروشیمی نیز بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد پتروشیمی پارس بود که با جابجایی 1.7میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقیقی «پارس» همراه شد.

در نماد پتروشیمی پردیس نیز بانک تجارت به روند عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 800هزار سهم دیگر را واگذار کرد. اما روند عرضه‌ها در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين به مراتب سنگین‌تر بود و حدود 47میلیون سهم مزبور از سوی شركت‌ سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی به فروش رفت.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

بررسی روند تغییر مالکیت‌ها ثبت شده در بازار امروز نشان از آن دارد که نماد باما با عرضه 5میلیون سهم توسط گروه صنعتی ومعدنی امير مواجه شده است. این روند در نماد چرخشگر با فروش 5میلیون سهم از سوی شركت خدمات مديريت سرمايهءمدار ادامه یافت.

فنرسازی زر نیز دیگر نمادی بود که با فروش سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوریکه 10میلیون سهم مزبور از سوی شركت سرمايه‌گذاری تدبير به فروش رفت. قطعات اتومبیل ایران نیز دیگر نمادی بود که عرضه بیش از یک میلیون سهمی را از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری سمند تجربه کرد. این حقوقی در نماد محورسازان‌ ايران ‌خودرو نیز اقدام به فروش یک میلیون سهم کرد. اما روند عرضه‌ها در نماد مخابرات با حجم قابل‌توجه 599میلیون سهمی از سوی شركت توسعه اعتمادمبين دنبال شد.

این در حالی است که گروه صنایع بهشهر ایران شاهد خرید بیش از 2میلیون سهمی از سوی شركت توسعه صنايع بهشهر بود. در نماد گل‌گهر نیز خرید 5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری سپه به ثبت رسید.

در نماد ملی مس ایران نیز دو سهامدار عمده به خرید سهم پرداختند؛ خرید یک میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری آتيه انديشان مس و خرید حدود 9میلیون سهم توسط موسسه صندوق بازنشستگی شركت ملی صنايع مس ايران از جمله این خریدها بود.

روند خریدها در نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز با حجم بالایی دنبال شد. به‌طوری‌که 64میلیون و 500هزار سهم مزبور توسط موسسه صندوق بازنشستگی، وظيفه و ازكارافتادگی جمع‌آوری شد.

Submitted by admin on