بازیگران بورس (12 شهریور)

جمع‌آوری سهام « های وب » توسط حقوقی‌ها

معامله‌گران حقیقی با خریدهای پرحجم خود به ویژه در نمادهای پالایشی، توانستند زمین بازی را به سمت خود تغییر دهند. بر این اساس معاملات روز دوشنبه با تغییر مالکیتی در حدود 30میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد.

دنیای بورس: در صدر خریدهای روز دوشنبه تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران قرار داشت. این در حالی است که سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد «های‌وب» داشتند که با خالص خرید 3.5میلیارد تومانی دنبال شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد بیشترین میزان جابجایی صورت گرفته در بازار روز دوشنبه در صنعت پالایشی و توسط سهامداران خرد بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به 33میلیارد تومان رسید.

در این میان «شپنا» تغییر مالکیت بیش از 18میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی را تجربه کرد. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شتران» نیز به حدود 8میلیارد تومان رسید.

در این گروه پالایش نفت بندرعباس با خرید یک میلیون سهمی از سوی سهامدار عمده یعنی بانک رفاه کارگران روبرو شد. این حقوقی در حال حاضر 33.26درصد از سهام «شبندر» را در اختیار دارد.

ب) گروه محصول‌های شیمیایی: این در حالی است که سهامداران حقوقی به خرید سهام شیمیایی توجه نشان داده و این گروه با خالص خرید بیش از 2میلیارد تومانی، بیشترین جابجایی را در میان دیگر صنایع از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در این راستا خالص خرید حقوقی‌ها در نماد پتروشیمی پارس به 2.2میلیارد تومان رسید.

پتروشیمی خارک نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد خرید از سوی سهامدار عمده بود. به‌طوری‌که گروه توسعه مالی مهرآيندگان به خریدهای خود در نماد «شخارک» ادامه داد و امروز نیز 100هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز 250هزار سهم «شخارک» را خریداری کرده بود. در نماد «پترول» نیز خریدها از سوی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد دنبال شد. این حقوقی در جریان معاملات امروز 4میلیون سهم «پترول» را به پرتفوی خود افزود.

این در حالی است که پتروشیمی پردیس با عرضه بیش از 750هزار سهم از سوی بانک تجارت مواجه شد.

ج) گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد تغییر مالکیت صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از آن دارد که 10میلیون سهم بانک ملت از سوی صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی به فروش رفت. این در حالی است که گروه مالی سپهرصادرات به خریدهای پرحجم خود در نماد بانک صادرات ادامه داد و امروز نیز 25میلیون و 500هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

بانک پارسیان نیز مطابق با روال چند وقت اخیر، شاهد خرید از سوی دو سهامدار عمده بود. به‌طوریکه در این روز 200هزار سهم «وپارس» توسط شركت نگارنصرسهم و گروه مالی بانک پارسيان خریداری شد. روندی مشابه در پست بانک با خرید 50هزار سهم از سوی  بيمه دی دنبال شد.

د) شرکت‌های خودرویی: نمادهای خودرویی و قطعه‌سازان نیز عمدتا در بازار امروز با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. در این میان فنرسازی زر شاهد واگذاری حدود 4میلیون سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری تدبير بود. این حقوقی در معاملات 3روز گذشته نیز حدود 5میلیون سهم مزبور را فروخته بود. البته «خزر» خرید حدود 2میلیون سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی تجربه کرد.

در نماد قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ نیز روند عرضه‌ها توسط شركت سرمايه‌گذاری سمند دنبال شد. به‌طوری‌که این حقوقی اقدام به فروش یک میلیون و 300هزار سهم «ختوقا» در این بازار کرد.

روندی مشابه در نماد نصیرماشین با خرید 50هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی دنبال شد. موتورسازان ‌تراكتورسازی ‌ايران‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که جمع‌آوری 100هزار سهم از سوی شركت گسترش سرمايه گذاری ايرانيان را تجربه کرد.

ه) شرکت‌های سیمانی: در میان نمادهای سیمانی نیز شاهد عرضه‌هایی از سوی سهامداران عمده بودیم. در این میان سیمان بجنورد با فروش 100هزار سهم از سوی شركت سيمان فارس وخوزستان روبرو شد.  این حقوقی در نماد سیمان فارس نو نیز واگذاری 100هزار سهمی را رقم زد.

سیمان قاین نیز دیگر نماد این گروه که شاهد فروش 70هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاری و توسعه صنايع سيمان بود. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان شمال نیز اقدام به فروش 500هزار سهم کرد. البته واگذاری 300هزار سهم سیمان کرمان و 50هزار سهم سیمان مازندران نیز از دیگر فروش‌های این حقوقی در بازار امروز بود.

نگاهی به دیگر تغییرمالکیت‌ها

بررسی خرید و فروش‌های قابل توجه در بازار امروز نشان از حمایت سهامدار عمده و بازارگردان در نماد «های‌وب» دارد. به‌طوریکه در این روز نماد مزبور با جابجایی 3.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران عمده، بیشترین میزان جابجایی را از سوی حقوقی‌ها به خود اختصاص داد. در این میان 7میلیون سهم مزبور از سوی بازارگردان یعنی تامین سرمایه تمدن و 2میلیون سهم دیگر نیز از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی خریداری شد.

این در حالی است که نماد توسعه معادن روی ایران با واگذاری سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که 1.5میلیون سهم «کروی» را شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به فروش رساند.

در نماد ملی سرب و روی ایران نیز بیش از یک میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری صنعت نفت و 90هزار سهم دیگر توسط  گروه توسعه مالی مهرآيندگان خریداری شد.

Submitted by admin on