گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع سرمایه‌گذاری پارس توشه

افزایش سرمایه در دستور کار « وتوشه »

16:55 - 1400/01/18
مجمع سالانه سرمایه‌گذاری پارس توشه در تیرماه برگزار شد. بر مبنای صحبت‌های مدیرعامل موضوع افزایش سرمایه تا سقف 200 میلیارد تومان در این شرکت در دست بررسی است.

تاریخ مجمع: پنج‌شنبه 28تیرماه

درصد حضار: 72 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای ماهرو (رئیس مجمع- رئیس هیات مدیره)

آقای رزاقی (ناظر اول)

اقای زند (ناظر دوم)

آقای دادوش (مدیرعامل)

آقای رحیمی (دبیر)

- تقسیم سود: 18 تومان از 55.9 تومان سود سال 1396

به خاطر عدم ثبت افزایش سرمایه، تقسیم سود از دستور کار مجمع 28/4/1397 خارج و در مجمع دو هفته بعد یعنی 11/5/97 صورت گرفت. باتوجه به افزایش سرمایه شرکت از 100 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان، تقسیم سود براساس سرمایه جدید و تعداد 1.5 میلیارد سهم انجام شد.

سرمایه‌گذاری پارس توشه (وتوشه) در سال 1357 با مشارکت شرکت توشیبای ژاپن تاسیس و پس از انقلاب با خریداری سهم توشیبا به تملک دولت درآمد و پس از آن به بخش غیردولتی واگذار شد. وتوشه در سال 1374 در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

گزارش هیات مدیره

1- افزایش سرمایه تا 200 میلیارد تومان در دست بررسی و اقدام است.

2- طی سه سال گذشته همواره سود تحقق یافته شرکت از سود پیش‌بینی شده بالاتر بوده است. (یکی از سهامداران بعدا گفت این موضوع به دلیل محافظه کاری مدیران در اعلام پیش‌بینی سود است)

3- نمودارهایی برای مقایسه «وتوشه» با سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری (و برخی هلدینگها مانند وغدیر) تهیه شده بود که نشان می‌داد نسبت درآمد به قیمت سهم در مقایسه با 8 شرکت دیگر از همه بهتر است و همچنین کیفیت سود هم بالاتر است چون به صورت نقدینگی وارد شرکت شده است. بازدهی سهم طی سال گذشته حدود 20 درصد بوده است.

4- سرمایه‌گذای‌های شرکت در سال 1396 به 330 میلیارد تومان رسید که نسبت به 264 میلیارد تومان سال قبل حدود 25 درصد رشد نشان می‌دهد. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در سال 1396 حدود 78 میلیارد تومان بود که در مقایسه با 77 میلیارد تومان سال قبل تنها یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

5- بیشترین سهم از پرتفوی وتوشه متعلق به گروه واسطه‌گری‌های مالی با 25 درصد و پس از آن مواد و محصولات شیمیایی 15 درصد می‌باشد. ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با 12 درصد و بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با 11 درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

7- بهای تمام شده کل پرتفوی وتوشه 540 میلیارد تومان است که 290 میلیارد تومان (حدود 53 درصد) در شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری شده و بقیه به مبلغ 250 میلیارد تومان (حدود 47 درصد) در شرکت‌های غیربورسی است.

8- طبق گزارش هیات مدیره عمده‌ترین فعالیت‌های شرکت در 3 گروه زیر طبقه‌بندی می‌شود.

- صنعت لوازم خانگی برقی که از شرکت‌های پارس خزر (لخزر)، بین‌المللی نورتوشه، طراحی و مهندسی پارس زرآسا، خزرسینتک، خزر پلاستیک و پارس خزر نقره تشکیل شده است. در این صنت 223 محصول در 25 گروه با دو برند «پارس‌خزر» و «سایا» تولید و به بازار عرضه می‌شود.

- صنعت روشنایی که شرکت‌های پارس شهاب (بشهاب)، شهاب توشه، شهاب شیشه، پارس شهاب نقره، خزر کوشا و توسعه صنایع خزر سید را شامل می‌شود.

تغییر سریع فناوری لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) به LED چالش‌های را برای این گروه از شرکت‌های پارس توشه ایجاد کرده است (که در گزارش مجمع بشهاب در سایت دنیای بورس آمده است).

- صنعت شیمیایی شامل شرکت بورسی «صنایع شیمیایی سینا» (شسینا) که به خاطر صادرات محور بودن پس از تحریم‌ها دچار صدمات زیادی شد و هنوز اثرات آن رفع نشده است.

9- برای سال منتهی به 29/12/1397 پیش‌بینی سود هر سهم 60.3 تومان (با سرمایه جدید 150 میلیارد تومان) اعلام شد.

گزارش حسابرس: مطلوب (بدون بند شرط)

بند 5 (تاکید برمطلب خاص) برای مالیات عملکرد شرکت اصلی در سال 1395 و مالیات چند شرکت فرعی در سالهای قبل مجموعا 12.1 میلیارد تومان بیشتر از مالیات پرداختی مطالبه شده‌است.

یکی از سهامداران درباره مالیات گفت چرا ذخیره نگرفته‌اید که رئیس جلسه گفت گرچه برگ تشخیص در تیرماه و پس از گزارش حسابرسی آمده است، اما گرفتن ذخیره به هیچ عنوان به صلاح شرکت نیست، چون از سوی اداره مالیاتی به عنوان دلیلی برای قطعی شدن مالیات محسوب می‌شود.

بند 13 (بند بازرسی) شرکت فرعی صنایع شیمیایی سینا (شسینا) در سال 1389 از سوی تعزیرات حکومتی حکم محکومیت به پرداخت حدود 7 میلیارد تومان دریافت کرده است که با شکایت به دیوان عدالت اداری رفع توقیف اموال در اواخر سال 1396 صورت گرفت و قرار شد پرونده مجددا در شعبه تجدیدنظر بررسی گردد.

یکی از سهامداران گفت با شرکت در مجمع شسینا به این نکته دست یافته که کار قاچاق سوخت انجام شده و ... که یکی از ناظرین گفت شرکت شیمیایی سینا صادرات را به شرکت دیگری سپرده است و آن شرکت تخلف کرده است و با نامه‌نگاری‌های وزیر صنعت و دادگستری در حال اثبات این امر است که شیمیایی سینا تقصیری در این موضوع نداشته نه اینکه نام وزرای مزبور برای تایید عمل قاچاق یا قاچاقچی‌کننده باشد.

برخی از سهامداران نسبت به طولانی شدن ثبت افزایش سرمایه که در تعهد شرکت بوده است انتقاد داشتند که مدیرعامل گفت شرکت «مهتاب خراسان» که قبلا عضو هیات مدیره شرکت بوده و واگذار شده است، بدهی مالیاتی داشته و به خاطر آن جلوی ثبت صورت‌جلسه افزایش سرمایه را گرفتند.

پرسش و پاسخ

1- سپرده‌های بانکی شما در چه بانک‌هایی و با چه نرخ سودی نگهداری می‌شود؟

پاسخ: همان گونه که در یادداشت‌های صورت‌های مالی آمده است در بانک‌های  ملی، رفاه، مسکن، آینده سپرده شده و سود موثری بین 22 تا 30 درصد دارد.

2- آیا قرار دادن سرمایه شرکت در سپرده‌ها ریسک ندارد؟

پاسخ: مدیرعامل گفت در یک هفته گذشته پورتفوی بورسی ما نزدیک 10 درصد کاهش یافته است در حالی که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، اگر سپرده‌های بانکی را به سهم منتقل کرده بودیم در حال حاضر زیان بیشتری می‌دادیم، بنابراین تلاش کرده‌ایم ریسک را توزیع کنیم.

3- چرا 39 میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری‌های شما به همراه جزئیات افشا نشده‌است.

پاسخ: گرچه مدیرعامل چندبار تاکید کرد که به درستی افشا شده (و با سوال کننده درگیری لفظی هم پیدا کرد) در نهایت معلوم شد در صورتهای موجود برروی کدال افشا نشده است و گفته شد که اصلاح لازم صورت خواهد گرفت. یکی از سهامداران هم به حسابرس از این بابت معترض شد و یکی دیگر از سهامداران هم نسبت به قراردادن گزارشات شرکت به صورت نامرتب در کدال انتقاد کرد.

4- چرا درحالیکه شرکت‌های زیرمجموعه شما هزینه‌های مالی زیادی داده‌اند، منابعتان را صرف سپرده‌گذاری در بانک کرده‌اید؟

پاسخ: علت آنست که سرمایه‌گذاری‌های وتوشه نسبت به سرمایه ثبت شده کسری دارد یعنی اگر بخواهیم معادل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به سرمایه اضافه کنیم باید 180 میلیارد تومان به آن اضافه نماییم.

5- درآمد فروش سرمایه‌گذاری در گزارش 3 ماهه از چه بابتی بوده است؟

پاسخ: در صورتهای مالی 3 ماهه مبلغ 19 میلیارد تومان و مربوط به فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در ساختمان بوده است. ساختمان مزبور در خیابان قائم‌مقام تهران قرار دارد.

«وتوشه» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 55.9 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 18 تومان        

هزینه مالی به ازای هر سهم  صفر تومان   

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 122 تومان که 18 تومان از آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- یکی از سهامداران نسبت به زمان نامناسب برگزاری مجمع (عصر پنجشنبه) و تقسیم سود پایین نسبت به سایر شرکت‌های بورسی انتقاد کرد.

- مدیرعامل به یکی از سهامداران که به عملکرد شرکت اعتراض داشت گفت می‌توانید از سهم پیاده شوید که پس از اعتراض برخی سهامداران دیگر تصریح کرد ما تغییری نمی‌کنیم و اگر چنین چیزی موردنظرتان است سهم را بفروشید.

- وقتی مدیرعامل گفت هدف ما ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در صنعت است سهامداری گفت این هدف‌ها را یک دولت هم به تنهایی قادر به انجام آن نیست! و مدیرعامل گفت در حد وسع خودمان این کار را انجام می‌دهیم. یکی دیگر از سهامداران گفت اگر هدف شما اشتغال است چرا عمده پولتان را در بانک سپرده می‌کنید یا اوراق می‌خرید؟!