مسیر متفاوت تقاضا برای "روی" در لندن و شانگهای

16:37 - 1400/01/18
کاهش تولید روی در چین، سطح ذخایر را به میزان ملموسی پایین آورده و همین امر نیز تقاضا برای این محصول را به شدت تحریک کرده است. رونق معاملات در بازار چین به حدی است که پریمیوم نقدی این محصول در شانگهای از ارز 150 دلار فراتر رفته است.
مسیر متفاوت تقاضا برای "روی" در لندن و شانگهای

روند صعودی پریمیوم روی برای محصولات موجود درانبارهای منطقه آزاد شانگهای این هفته به روند صعودی خود ادامه داد و با افزایشی 1/7 درصدی به 145 تا 155 دلار در هر  تن رسید. باز بودن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای، تقاضا برای روی را از سوی چینی‌ها در هفته های اخیر به میزان ملموسی بالا برده است.

پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای از روز 10 آگوست یعنی سه هفته باز شده و تا امروز نیز پابرجا مانده است. باز شدن چنجره آربیتراژی پس از آن اتفاق افتاد که قیمت روی در لندن به تبع نگرانی در زمینه روند رشد اقتصاد جهانی سقوطی ملموس را تجربه کرد  اما در بازار چین به علت کاهش تولید و افت ملموس ذخایر به میزان ملموسی گران شد. در روز 22 آگوست اختلاف قیمت به میزانی افزایش یافت که سودی 111 دلاری را در هر تن مس نصیب آربیتراژ کنندگان کرد. در حالی که انتظار می رفت پس از این رویداد اوضاع کمی تلطیف شود اما شاهد بودیم که این رقم آربیتراژ به سیر صعودی خود ادامه داد و از مرز 150  دلار فراتر رفت.

میزان تولید روی چین در ماه جولای به پایین ترین سطح در 5 سال اخیر رسید. افت نرخ ذوب و فرآوری روی در چین واحدهای تولیدی این کشور را مجبور کرد که تولید خود را پایین بیاورند و همین امر نیز به کاهش تولید و ذخایر این محصول منجر شد. روند نزولی ذخایر در هفته گذشته نیز تداوم یافت به گونه ای که در هفته منتهی به 24 آگوست سطح موجودی انبار روی در بازار آتی شانگهای با افتی بیش از 4 هزار تن به30 هزار و 800 تن رسید.

پایین بودن نرخ ذوب فرآوری روی در چین واحدهای تولیدی را بر آن داشت که در ماه ژوئن در اقدامی هماهنگ تصمیم به کاهش تولید بگیرند تا از این طریق بتوانند بازار را مدیریت کنند. هم اکنون پس از دو ماه مشخص شده که اقدام اخیر کارساز بوده و در حالی که اوضاع در لندن چندان بر وفق مراد معامله گران پیش نمی رود، رونق مناسبی بر بازار روی در چین حاکم است.