نقشه نیمروز دوشنبه (5 شهریور)

16:13 - 1400/01/18
روند آزادسازی قیمت‌های پایه از حبس دلار مرجع که اولین گام‌های آن طی هفته جاری برداشته شد، عامل سبقت جستن تقاضا از عرضه سهام مرتبط به خصوص در نمادهای پالایشی شده است. فرآیندی که شاخص کل سهام را ضمن تداوم رکوردشکنی‌ها برای نخستین‌بار به کانال 140 هزار واحدی ارتقا بخشید. ضمن اینکه انتظار برای اصلاح وسیع‌تر قیمت‌ها به بهبود تقاضا و رشد قیمت‌ها کمک شایانی کرده است.
نقشه نیمروز دوشنبه (5 شهریور)

دنیای بورس: سیمای عمومی سهام در معاملات امروز مثبت و قیمت‌ها در اغلب صنایع رو به رشد است. عملکرد مورد انتظار بنگاه‌ها طی مرداد موجب انبساط تقاضای عمومی در بورس تهران شده و شاخص نزدیک به 80 درصد از گروه‌های بورسی در معاملات امروز سبزپوش است. آرامش نسبی حاکم بر بازار ارز و سکه و ثبات در بازارهای جهانی (در پی تعطیلی امروز بورس فلزات لندن)، تمرکز فعالان سهام را به متغیرهای درونی بازار معطوف کرده است و در ترافیک انتشار گزارش‌های ماهانه شاهد رونمایی از عملکرد شرکت‌ها طی ماه پرتلاطم و در عین حال طلایی بورس تهران هستیم.

استقبال بورس از آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا

یک روز پس از اعلام نرخ‌های جدید فرآورده‌های نفتی و همچنین برداشتن سقف قیمت عرضه محصولات مسی و آلومینیومی در بورس کالا تقاضای قدرتمند در سهام وابسته در بورس تهران ادامه دارد. تولیدکنندگان بورسی فرآورده‌های ویژه نفتی مثل نفتا، لوبکات، وکیوم باتوم و گاز مایع که از اثرات ابلاغیه جدید وزارت نفت در رابطه با تغییر قیمت پایه این محصولات در بورس کالا و بر اساس نرخ ارز در بازار ثانویه برخوردار شده، دومین روز پرتقاضای خود را پشت سر می‌گذارند. نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «شتران» که جزو این دسته هستند با حمایت حدود 500 واحدی از شاخص کل، بیشترین تاثیر مثبت را بر این نماگر رقم زده‌اند.

ضمن اینکه، معاملات امروز محصولات فوق در بورس کالا می‌تواند در روند تقاضا برای نمادهای این گروه در کوتاه‌مدت موثر باشد. با وجود این، روند صعودی ادامه‌دار این گروه به‌شدت جای بحث‌ودرنگ دارد. دست باز شرکت ملی پالایش و پخش برای تعیین نرخ سایر محصولات این شرکت‌ها و نیز تعیین نرخ خوراک آنها می‌تواند رویه متفاوت از انتظارات بازار را برای سودآوری پالایشگاه‌ها رقم بزند. «دنیای بورس» در ادامه طی گزارشی به بررسی سناریوهای ممکن و اثرات آن خواهد پرداخت.

اولین قیمت‌یابی مس بدون محدودیت سقف قیمت در بورس کالا

یکی از گام‌های مثبت نهاد تنظیم‌کننده بازار در هفته جاری، برداشتن سقف قیمتی برای معاملات محصولات مس و آلومینیوم در بورس کالاست. این معاملات به‌دلیل رونمایی از قدرت تقاضا در بازه باز قیمت حائز اهمیت ویژه بود. در رابطه با جزئیات معاملات محصولات ملی مس ایران در جلسه امروز بورس کالا گزارش فصل جدید معاملات بورس کالا را نگاه کنید.
نماد «فملی» در همین راستا صبح امروز متوقف شد و طی شفا‌ف‌سازی فرمول جدید قیمت‌گذاری نرخ پایه محصولات خود در بورس کالا را به اطلاع سهامداران رساند. بر مبنای فرمول جدید، قیمت پایه محصولات مسی 10 درصد بالاتر از حاصل‌ضرب قیمت‌ها در بورس فلزات لندن و نرخ ارز بانک مرکزی محاسبه می‌شود. از طرف دیگر، برداشتن سقف قیمتی به معنای شناورسازی سازوکار قیمت‌یابی این محصول در بورس کالاست. همان‌گونه که در گزارش فوق اشاره شد روند تقاضا برای دو محصول اصلی این شرکت امروز جریان متفاوتی را طی کرده است. با این حال به نظر می‌رسد برآیند شرایط سبب شده است تا این نماد با رشدی نزدیک به 3 درصد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته در آستانه بازگشت به مدار معاملات قرار گیرد.

بازگشت فولادی‌ها به کانون توجهات با قدرت‌نمایی «کاوه»

در حالی که با اظهارنظرهای مسئولین وزارت صمت بازار شاهد عقب‌نشینی تقاضا در نمادهای فولادی بودیم انتشار گزارش عملکرد فولاد کاوه جنوب کیش در مرداد ماه ورق داد و ستدها در این گروه را باز گرداند.

مسئولین وزارت صنعت و معدن همچنان و به صورت تعجب‌برانگیزی به تعیین نرخ‌های دستوری برای محصولات فولادی و پتروشیمی تاکید دارند؛ از جمله این موارد به نقل قول منتشر شده از سوی یکی از مسئولین این وزارتخانه در رابطه با کوپنی کردن فولاد برای خریداران می‌توان اشاره کرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نهایتا به طرح سوال از وزیر صنعت اقدام کرده‌اند و یکی از محور سوالات مطروحه به تعیین قیمت‌های دستوری در سامانه بورس کالا باز می‌گردد.

این مسائل سبب شد تا نمادهای فولادی که اکثرا امروز را با رشد نسبتا ملموس قیمت آغاز کرده بودند به تدریج به محدوده منفی تغییرات بازگردند و نماد «کاوه» خود تا دامنه منفی 3 درصدی قیمتی عقب نشست. در این شرایط انتشار عملکرد این شرکت در مرداد ماه روند قیمتی را نه تنها در این نماد، بلکه در سایر نمادهای همگروه تغییر داده است. «کاوه» در مرداد ماه در پی رشد قابل توجه نرخ فروش محصولات توانسته است مبلغ فروش بیش از 313 میلیارد تومان را ثبت کند. این در حالی است که مجموع مبالغ فروش این شرکت در 4 ماه ابتدایی سال 746 میلیارد تومان بوده است. «دنیای بورس» در گزارشی به بررسی عملکرد مردادماه «کاوه» خواهد پرداخت.

به طور کلی، بسته جدید ارزی دولت به رونمایی از قدرت شرکت‌های کالایی صادرات‌محور کمک کرده است. امری که در گزارش مرداد ماه فرآوری مواد معدنی و نیز نرخ‌های فروش پتروشیمی زاگرس نیز تا حدودی مشهود بود.

در مدح سیاست توقف‌های 60 دقیقه‌ای
یکی از سیاست‌های درست سازمان بورس در راستای افزایش قدرت نقدشوندگی بازار سهام، توقف 60 دقیقه‎‌ای نمادهای بورسی برای ارائه شفافیت بر سامانه کدال و بازگشایی آنها در کمترین زمان ممکن است. این رویداد اگرچه نیازمند شفاف‌سازی درست و دقیق شرکت‌های بورسی است اما در نخستین گام یه حرکت مثبت رو به جلو برای رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به تعادل است و قفل شدن عرضه و تقاضا در صفوف فروش و خرید کمتر رخ خواهد داد و از سوی دیگر شروعی در جهت برداشتن سقف مجاز معاملات روزانه به شمار می‌آید.