تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

پروپیلن پیشتاز معاملات هفتگی شد

14:44 - 1400/01/18
این هفته به تبع کمبود عرضه پروپیلن، این محصول معاملات پررونقی را در بازارهای وارداتی آسیا تجربه کرد اما بسیاری از دیگر محصولات پتروشیمی روندی باثبات یا نزولی را در مدت مذکور پشت سرگذاشتند.
پروپیلن پیشتاز معاملات هفتگی شد

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: این هفته معاملات کم‌حجمی در بازار اتیلن رقم خورد و همین امر به ثبات قیمت این محصول دامن زد. به علت تعطیلی رسمی بازارهای کره جنوبی و ژاپن در برخی از روزهای این هفته، سطح فعالیت در بازار اتیلن به میزان ملموسی پایین آمد.

پروپیلن: بازار پروپیلن شاهد معاملات پررونقی در هفته اخیر بود. چشم‌انداز کمبود عرضه این محصول، اصلی‌ترین دلیل تحریک قیمت در هفته های اخیر به حساب می‌آید. تعدادی از واحدهای تولیدی در شرق آسیا به زودی وارد فرآیند تعمیر و نگهداری خواهند شد و همین امر می‌تواند به صورت مقطعی بازار را با کمبود عرضه مواجه کند.

پی‌وی‌سی: همانند هفته‌های اخیر، بار دیگر معاملات بسیار کم حجمی در بازار پی‌وی‌سی مشاهده شد. فعالان بازار منتظر اعلام پیشنهادهای قیمت ماه سپتامبر از سوی فروشندگان بزرگ این محصول در آسیا هستند و به تبع این امر سطح فعالیت خود را به میزان ملموسی پایین آورده‌اند.

پلی‌اتیلن‌: این هفته بازار پلی‌اتیلن زیر فشار قرار گرفت و بسیاری از انواع این محصول با افت قیمت مواجه شدند. تقاضا برای پلی‌اتیلن از سوی مشتریان چینی در سطح قابل قابولی نبود و همین امر قیمت‌ها را در بازارهای وارداتی زیر فشار قرار داد. به عقیده گروهی از تحلیلگران،  بسیاری از خریدران در حاشیه بازار نشسته‌اند و منتظرند تا با مشخص شدن تاثیر جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بر بازار این محصول، معاملات خود را از سرگیرند. اخیرا اتیلن تولید آمریکا از سوی وزارت بازرگانی چین مشمول پرداخت تعرفه وارداتی 25 درصدی شده و از آنجایی که این محصول به عنوان ماده اولیه تولید پلی‌اتیلن به حساب می‌آید، فعالان بازار در انتظار مشخص شدن تاثیر اجرای این تعرفه هستند.

پلی‌پروپیلن: قیمت پلی‌پروپیلن رافیا این هفته در بازار داخلی چین 200 یوان افزایش یافت و همین امر به تحریک قیمت در معاملات آتی بورس کالای دالیان منجر شد. رونق معاملات در بازارهای نقدی و آتی چین، بازارهای وارداتی این محصول را متاثر کرد.

بوتادین: افزایش عرضه بوتادین به بازارهای وارداتی آسیا، قیمت این محصول را در هفته اخیر زیر فشار نسبتا ملموسی قرار داد. در این میان شاهد تعطیلی یک واحد 220 هزار تنی تولید بوتادین در کره‌جنوبی بودیم اما این رویداد نیز نتوانست حمایت مناسبی را از قیمت بوتادین به عمل آورد. به گفته معامله‌گران میزان عرضه به حدی بالاست که خروج این واحد از مدار تولید  چندان احساس نمی‌شود.

استایرن مونومر: قمیت استایرن این هفته در بازار داخلی چین 200 یوان پایین آمد و همین امر بازار وارداتی را زیر فشار قرار داد. افزایش بیش از 8 درصدی سطح ذخایر این محصول در شرق چین اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت در بازار وارداتی بود.

مونواتیلن گلایکول: با وجود افت قیمت MEG در اوایل هفته، این محصول در روز جمعه به لطف افزایش تقاضا در حدود 8 دلار گران شد و بدین ترتیب بخش اعظمی از کاهش قیمت روزهای پیشین از میان رفت. فعالان بازار معتقدند کهMEG  می تواند روندی صعودی را تجربه کند چرا که میزان ذخایر این محصول در شرق چین بار افتی ملموس به 520 هزار تن رسیده است. تقاضای قوی از سوی بخش تولید پلی‌استر اصلی‌ترین دلیل کاهش ذخایر در شرق چین به حساب می‌آید.

پروپیلن پیشتاز معاملات هفتگی شد11