دلایل سقوط بازار در هفته کابوس‌وار فلزات پایه

بدترین عملکرد هفتگی"روی"در 7 سال اخیر

14:41 - 1400/01/18
این هفته بازار فلزات زیر فشار شدیدی قرار گرفت و قیمت بسیاری از محصولات این بازار بیش از 4 درصد کاهش یافت. در این میان روی با افت قیمتی فراتر از 6 درصد، بدترین عملکرد هفتگی خود را از سال 2011 تاکنون تجربه کرد. صعود شاخص دلار به سقف 13 ماهه، نگرانی نسبت به نتایج جنگ تجاری و چشم‎انداز مبهم رشد اقتصادی چین را می‌توان به عنوان دلایل اصلی سقوط بازار فلزات معرفی کرد.
بدترین عملکرد هفتگی"روی"در 7 سال اخیر

در دو روز پایانی هفته شاخص دلار زیر فشار قرار گرفت و در نهایت با رسیدن به 96/1 واحد، افتی 0/2 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته به ثبت رساند. در این میان اما نماگر مذکور در روز چهارشنبه توانست به سقف 13 ماهه خود برسد امری که در سقوط شدید قیمت فلزات تاثیر شایانی داشت. به تبع بحران ارزی ترکیه و نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به سرایت این بحران به بانک‌های اروپایی، یورو تا روز چهارشنبه زیر فشار قرار گرفت. این امر در کنار افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی امن، شاخص دلار را با رشدی ملموس مواجه کرد و تقاضا برای فلزات را کاهش داد. جو منفی روز چهارشنبه در بازار فلزات به حدی قوی بود که حتی با افت ملموس شاخص دلار در دو روز پایانی هفته، این محصولات نتوانستند به سطوح ابتدای هفته بازگردند.

در اواخر هفته خبر رسید که چین و آمریکا قرار است مذاکرات تجاری خود را هفته آینده از سربگیرند. انتشار این خبر در روز پنج‌شنبه به رونق معاملات منجر شد. پیش‌تر تصویب بودجه دفاعی آمریکا خشم مقامات چینی را برانگیخته بود. در سند بودجه دفاعی سال 2019 محدودیت های زیادی  برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در صناع دفاعی و ارتباطی آمریکا در نظر گرفته شده بود. افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را در این هفته به شدت تضعیف کرد.

در این میان انتشار برخی گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصاد چین هم مزید بر علت شد تا عرصه بر بازار فلزات بیش از پیش تنگ شود. اداره آمار ملی چین این هفته اعلام کرد که نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت این کشور در ماه جولای به 5/5 درصد رسیده است. همچنین تولیدات صنعتی در ماه گذشته میلادی افزایشی 6 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال 2017 پشت سرگذاشته و نرخ رشد سالانه خرده‌فروشی نیز در سطح 8/8 درصد قرار گرفته است. هر سه رقم اعلام شده پایین‌تر از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی بود و همین امر فشار بر بازار فلزات را افزایش داد

این هفته شاهد جهش ذخایر روی در بازار فلزات لندن بودیم امری که در ایجاد فشار شدید بر معاملات این محصول تاثیر شایانی داشت. دیگر محصولات به غیر از آلومینیوم نیز با افزایش سطح ذخایر روبرو شدند.

این هفته شاهد جهش ذخایر روی در بازار فلزات لندن بودیم . دیگر محصولات به غیر از آلومینیوم نیز با افزایش سطح ذخایر روبرو شدند.

بدترین عملکرد هفتگی

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

بدترین عملکرد هفتگی