علت تضعیف واردات نفت از سوی چین در سه ماه اخیر

13:47 - 1400/01/18
با وجود رشد 3 درصدی واردات نفت خام چین در ماه جولای، کماکان سطح خرید نفت این کشور در بازار وارداتی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
علت تضعیف واردات نفت از سوی چین در سه ماه اخیر

براساس گزارش گمرک چین، واردات نفت خام این کشور در ماه جولای با رشدی 3/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 36 میلیون تن (8/48 میلیون بشکه در روز) رسیده است. واردات نفت خام چین در ماه‌های می و ژوئن افتی ملموس را تجربه کرد و رقم واردات ماه جولای نیز نسبت به ماه پیش از آن تنها 1/4 درصد افزایش یافت. افزایش مختصر سطح واردات در ماه گذشته ناشی از بازگشت برخی پالایشگاه‌های خصوصی این کشور به مدار تولید پس از انجام فرآیند تعمیر و نگهدادی بود.

با این وجود میزان واردات نفت خام چین در سه ماه اخیر وضعیت مطلوبی را پشت سر نمی‌گذارد. دولت چین از ماه مارس قوانین مالیاتی جدید را برای بخش پالایشگاهی این کشور در نظر گرفته که این امر حاشیه سود واحدهای خصوصی را کاهش داده است. در عین حال افزایش قیمت نفت منجر به کاهش کرک اسپرد این واحدها شده و سودآوری را کاهش داده است. فشار بر پالایشگاه‌های خصوصی در ماه‌های اخیر به حدی بال رفت که یکی از این واحدها به  ورشکستگی کشاند. گروه پتروشیمی Shandong Haiyou در اواخر ماه جولای ورشسکتگی شرکت پالایشی زیر مجموعه خود را به صورت رسمی اعلام و فعالیت این واحد را به صورت کامل متوقف کرد.

پالایشگاه‌های دولتی در این میان کماکان وضعیت مناسبی را تجربه می‌کنند چرا که بر بازار خرده فروشی محصولات پالایشی چین تسلط داشته و در عین حال مشوق‌های صادراتی نیز دریافت می‌کنند. برای مثال با بررسی وضعیت مالی سینوپک به نظر می‌رسد که این شرکت در فصل اخیر بالاترین سودآوری خود را از سال 2013 تاکنون تجربه کرده باشد. سینوپک به عنوان بزرگترین واحد پالایشی چین شناخته می‌شود.

مجموع واردات نفت خام چین در هفت ماه ابتدایی سال 2018 به 260/8 میلیون تن رسید که این رقم برابر با 8/98 میلیون بشکه در روز است. رقم مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 5/6 درصدی را منعکس می کند که عمده این نرخ رشد ناشی از افزایش وارداتت در فصل ابتدایی سال است.