بازیگران بورس (دوشنبه 15 مرداد)

شناسایی فروشنده‌های درصدی بازار سهام

رکورد تاریخی تغییرمالکیت های بورس تهران در جریان معاملات دوشنبه هم شکسته شد. به طوریکه در جریان معاملات این روز جابجایی سنگین نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد بازار به ثبت رسید. این روند با خالص خرید 469 میلیارد تومانی معامله گران حقیقی ادامه یافت.

دنیای بورس: در این میان امروز شاهد عرضه‌های گسترده و متعددی با حجم نسبتا بالایی از سوی بازیگران حقوقی بازار بودیم. امری که می تواند ضمن پاسخگویی به درخواست خرید سهامداران خرد، میزان شناوری بازار را نیز افزایش دهد.

 بررسی روند فروشنده‌های درصدی بازار امروز نشان از آن فعالیت و عرضه‌های قابل توجه از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا دارد؛ به طوریکه این حقوقی در 7نماد مطرح بازار اقدام به فروش‌های سنگین کرد. این روند در نماد فولاد خوزستان با فروش 13 میلیون و 600 هزار سهمی دنبال شد.

همچنین این سهامدار عمده فروش 61میلیون سهم فولاد مبارکه را نیز در بازار امروز تجربه کرد. البته در نماد «فولاد»،  گروه مدیریت سرمايه گذاری اميد نیز به عنوان دیگر سهامدار عمده این شرکت، به روند عرضه‌های خود ادامه داد و روز گذشته نیز 80 میلیون سهم را به فروش رساند.

اما در ادامه عرضه های صورت گرفته از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا، فروش 110 میلیون سهم سرمايه‌گذاری غدير قرار داشت. در این میان دیگر حقوقی «وغدیر» یعنی شركت گروه توسعه مالی مهرآيندگان نیز فروش حدود 7میلیون سهم این شرکت را انجام داد.

فروش 37 میلیون سهم ملی مس ایران، 20میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسيان و 7.5 میلیون سهم پتروشيمی پرديس نیز از دیگر عرضه های شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا در بازار امروز بود. افزون بر این نماد «فملی» عرضه های دیگری نیز از سوی سهامدار عمده داشت که این روند با فروش 5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاری توسعه معادن وفلزات همراه شد.  البته نماد «پارسان» علاوه بر عرضه مزبور، شاهد واگذاری 31 میلیون و 500 هزار سهم از سوی گروه بهمن بود.

در میان دیگر واگذاری های امروز می توان به عرضه 4میلیون سهم سرمایه گذرای گروه توسعه ملی توسط شركت خدمات مديريت سرمايه‌مدار اشاره کرد. این روند در نماد پتروشیمی فجر با حجم به مراتب بالاتری از واگذاری ها دنبال شد؛ به طوریکه 60 میلیون سهم این شرکت توسط شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس فروش رفت.

البته «فارس» به عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی مبین نیز واگذاری 56 میلیون سهم را رقم زد. این سهامدار عمده در نماد پتروشیمی پارس نیز عرضه 40 میلیون سهمی را داشت. البته در نماد «پارس» ، 1.1 میلیون سهم نیز توسط «وغدیر» به فروش رفت.

بانک تجارت نیز دیگر نمادی بود که عرضه قابل توجه 20 میلیون سهم از سوی حقوقی خود یعنی شركت بازرگانی تداركات كارآمد پويا ابريشم تجربه کرد. این سهامدار عمده در معاملات روز یکشنبه نیز بیش از 95 میلیون سهم «وتجارت» را عرضه کرده بود. اما در مقابل بانک ملت با خرید 19.5 میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت روبرو شد.

در میان دیگر شگفتی های بازار امروز عدم تایید معاملات بانک صادرات بود. در حالی نماد بانک صادرات در معاملات امروز پس از توقف و تعلیق 7 روزه با نوسان مثبت 26 درصدی بازگشایی شد که معاملات مزبور با اعلام پیغام مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران، تاييد نشد.

این در حالی است که حقوقی فعال «وبصادر» یعنی گروه مالی سپهر صادرات خریدهای سنگینی در این نماد داشت که در نهایت خالص خرید 10 میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی های «وبصادر» به ثبت رسید که با توجه به ابطال معاملات این نماد بانکی، این جابجای نیز منتفی شد. در این راستا مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات تنها دلیل خرید سنگین این نماد را حمایت از سهم و ارزندگی آن دانست. توضیحات بیشتر در گزارشی با عنوان «ریشه ابطال معاملات «وبصادر» به روایت سهامدار عمده» در سایت «دنیای بورس» منتشر شده است.

افزون بر این نماد فولاد کاوه جنوب کیش نیز با تداوم عرضه هم از سوی سه سهامدار عمده همراه شد. در حالی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی ، شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن و شركت مادر تخصصی مالی وسرمايه گذاری سينا در جریان روز یکشنبه در مجموع 15 میلیون سهم این شرکت را عرضه کرده بودند که این روند را در بازار امروز با حجم بالاتری ادامه دادند. به طوریکه در مجموع واگذاری 30میلیون سهم از سوی این سهامداران عمده رخ داد.

در نماد توسعه معادن روی ایران نیز رفتاری متفاوت از سوی دو سهامدار عمده شرکت بودیم ؛ در حالی 23میلیون سهم «کروی» توسط صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به فروش رفت که در مقابل 8.5 میلیون سهم این شرکت را شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد خریداری کرد.

این در حالی است که افست با حمایت و خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. به طوریکه خرید 82میلیون سهمی توسط شركت سرمايه گذاری ملی ايران و 72میلیون سهمی از سوی شركت چاپ ونشركتابهای درسی ايران صورت گرفت.

بیشترین خرید حقیقی‌ها

همانطور که عنوان شد رکورد تغییر مالکیت ها در بازار امروز شکسته شد که شاهد خالص خرید 469میلیارد تومانی حقیقی ها در این بازار بودیم. در این میان حدود نیمی از این رقم به خالص خرید حقیقی ها در صنعت شیمیایی تعلق داشت. به طوریکه تغییر مالکیت 215 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران عمده به بازیگران خرد بازار صورت گرفت.

در صدر این خریدها نیز تقاضا برای خرید سهام پتروشیمی پارس بود که با جابجایی بیش از 98 میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «پارس» همراه شد. «فارس» و «شپدیس» نیز از دیگر نمادهای پتروشیمی مورد توجه حقیقی ها در این بازار بود که به ترتیب با جابجایی 26 میلیارد تومانی و 22 میلیارد تومانی همراه شد.

همچنین در این روز «فولاد» نیز در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه معامله گران حقیقی قرار داشت که با خالص خرید بیش از 65 میلیارد تومانی همراه شد.

 

 

Submitted by admin on