تحلیلگر ارشد رویترز تحلیل کرد

زمان چرخش قیمت‌ها در بازار جهانی؟ / پشت صحنه ریزش فلزات

13:07 - 1400/01/18
«وقتی همه از بازارها ناامید شده‌اند، زمان شرط‌بندی روی صعود قیمت‌هاست»، یک ضرب‌المثل معاملاتی است که همیشه جواب داده است. بنابراین و در شرایطی که فضای کلان اقتصاد جهانی نگران‌کننده است، اندی هوم، تحلیلگر ارشد رویترز معتقد است می‌توان نشانه‌های چرخش مسیر فلزات پایه را ردیابی کرد.
زمان چرخش قیمت‌ها در بازار جهانی؟ / پشت صحنه ریزش فلزات

دنیای بورس: دکتر مس، روند ریزشی سنگینی را طی هفته‌های اخیر تجربه می‌کند و هفته گذشته به محدوده 6000 دلار برای نخستین بار از جولای 2017 رسید. به طور سنتی فلز مس را به عنوان نماینده وضعیت بازار فلزات ارزیابی می‌کنند و این ریزش اکنون به سایر فلزات نیز سرایت کرده است. به طوری که شاخص فلزات بورس فلزات لندن، شامل 6 فلز پایه بیشترین ریزش ماهانه خود را از اواخر 2011 تجربه کرد.

عموم گزارش‌ها نگرانی از تنش‌های تجاری به ویژه میان آمریکا و چین و ناپایداری بازارهای ارز جهانی را عامل این رفتار عنوان می‌کنند. بررسی قراردادهای بازار آتی نشان می‌دهد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز انتظارات به شدت کاهشی دارند. اما برخی گمانه‌ها از آماده‌باش بازارها برای تغییر مسیر خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند فشار فروش در بازارهای جهانی بیش از اندازه پیش رفته است.

نگرانی‌های حوزه کلان

در فضای کنونی بازار جهانی می‌توان به سه نگرانی اصلی فعالان اقتصادی اشاره کرد که انتظارات کاهشی (bearish) را تقویت کرده است.

1) ضعف اقتصادی چین: چین همچنان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت فلزات اساسی است و نگرانی‌های بسیاری را از این منظر متوجه بازارها کرده است. احتمال شکست بخش مالی، ضعف سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن یا افت شاخص‌های تولیدی چین مهم‌ترین نگرانی‌ها محسوب می‌شوند. اما این دغدغه‌ها ماه‌هاست که بر بازارها سایه افکنده و نگاهی به گزارش ماه ژانویه گلدمن ساکس، نشان می‌دهد بخش مسکن چین نگرانی بازارها در سال جاری نخواهد بود.

2) تنش‌های تجاری آمریکا و چین: اعلام تعرفه‌های وارداتی دو غول اقتصاد جهانی به نگرانی‌های مزبور افزوده است و همه نگران رکود اقتصاد جهانی هستند. بنابراین، اگر «دکتر مس» را دماسنج اقتصاد جهانی بدانیم، ریزش‌های اخیر در این فلز آمادگی برای رکود جهانی را نشان می‌دهد.

3) افزایش قدرت دلار در بازار ارز جهانی: علاوه بر این نگرانی‌ها افزایش شاخص دلار و هم‌زمان افت ارزش یوآن نیز باعث فشار بیشتر بر قیمت کالاها شده است. کالاها در بازارهای جهانی بر اساس دلار ارزشگذاری می‌شوند و در نتیجه تقویت دلار موجب کاهش ارزش کالاها می‌شود.

لفاظی‌ها در نقطه اوج

اما مهم‌ترین نگرانی‌ها در بازار جهانی مربوط به تصمیمات کاخ سفید در رابطه با تجارت جهانی و وضع تعرفه‌ها برمی‌گردد. تعرفه‌ها از 50 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین به آمریکا، واکنش چینی‌ها را به همراه داشت. تا جایی که پکن تهدید کرد روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا به چین تعرفه می‌گذارد. در نهایت دونالد ترامپ تاکید کرد حاضر است روی تمام 500 میلیارد دلار واردات از چین تعرفه بگذارد.

زمان چرخش بازارها؟

این موضع‌گیری ترامپ به عقیده گای ولف، تحلیلگر فعال در بورس فلزات لندن (LME) به اوج رسیدن لفاظی‌هاست. اما ولف از جنبه مثبتی به این رویداد نگاه می‌کند. وی می‌گوید با این اقدام احتمالی، دیگر نگرانی برای آنکه روی کدام کالای چینی تعرفه وارد می‌شود باقی نمی‌ماند. بنابراین، از نگاه رفتاری بازارها آماده چرخش مسیر هستند.

طی هفته‌های اخیر فشار فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری عامل ریزش قیمت فلزات در بازار جهانی بود تا جایی که حتی خوش‌بین‌ترین افراد نیز قراردادهای خرید (long) خود را لغو کردند. در این میان می‌توان به گلین داهوا در بازار شانگهای چین اشاره کرد که تحلیل‌گران معتقدند بسته شدن قراردادهای خرید وی یکی از عوامل ریزش سنگین قیمت مس طی هفته‌های گذشته بوده است.

در حال حاضر، در بورس فلزات لندن تعداد قراردادهای فروش (short) به شدت افزایش یافته است. به طوری که خالص قراردادهای فروش (مجموع فروش منهای خرید) به بیش از 29 درصد کل موقعیت‌های باز رسیده است. این سطح از نوامبر 2015 که خالص قراردادهای فروش 38 درصد کل قراردادهای باز بود بی‌سابقه است.

بنابراین، ولف معتقد است از نگاه موقعیت‌های خرید و فروش، بازارهای مس و روی به حالت اشباع فروش رسیده‌اند که می‌تواند چرخش پایدار قیمتی را برای این بازارها رقم زند.

هرچند دیدگاه ولف مورد اجماع بازارها نیست، اما می‌توان به جمله معروف بازاری‌ها «وقتی همه از بازارها ناامید شده‌اند، زمان شرط‌بندی روی صعود قیمت‌هاست» رجوع کرد و انتظار چرخش مسیر قیمت‌ها را داشت.