صندوق‌های پوشش ریسک چه انتظاری از آینده طلای سیاه دارند؟

پیام سفته‌بازان به بازار نفت

13:07 - 1400/01/18
در حالی قیمت نفت هفته‌های نزولی را تجربه می‌کند، جان کمپ تحلیلگر ارشد رویترز اطلاعات مفیدی از آخرین وضعیت قراردادهای بازار آتی نفت می‌دهد. بر این اساس می‌توان تشخیص داد بیم و امیدهای مربوط به طلای سیاه، چگونه انتظارات از آینده قیمت‌ها را رقم می‌زند.
پیام سفته‌بازان به بازار نفت

دنیای بورس: قراردادهای بازار آتی یکی از سیگنال‌های بسیار مهم نوسان قیمتی در بازارهای جهانی به ویژه در کوتاه‌مدت است. امری که انتظارات مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد و اثرگذاری زیادی بر روند قیمت‌ها دارد.

حدود سه ماه قبل خالص قراردادهای آتی خرید (long) به 1.4 میلیارد بشکه رسیده بود (مجموع قراردادهای خرید منهای فروش). بنابراین، نسبت قراردادهای خرید به قراردادهای فروش (sell) 14 به یک شده بود. این موضوع نشان از انتظارات افزایشی (bullish) در بازار نفت داشت. امری که با جهش ملموس قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر اتفاق افتاد.

اما طی چند هفته گذشته این روند معکوس شده بود؛ به طوری که دو هفته قبل، خالص قراردادهای خرید 178 میلیون بشکه کاهش یافت که یکی از ریزش‌های سنگین محسوب می‌شود. به دنبال این امر، قیمت نفت نیز روند کاهشی جدی را تجربه کرد.

چرخش در رویکرد صندوق‌ها

اما هفته گذشته، صندوق‌های پوشش ریسک مجددا موقعیت‌های گاوی (انتظار افزایش قیمت) را در 6 محصول مهم نفتی افزایش دادند. مثلا در نفت برنت 14 میلیون بشکه، در بنزین آمریکا 11 میلیون بشکه، نفت کوره آمریکا 12 میلیون بشکه و بنزین اروپا 11 میلیون بشکه افزایش خالص قراردادهای خرید را شاهد بودیم. این صندوق‌ها فقط در نفت خام آمریکا (wti) در بازارهای لندن و آمریکا رفتار متفاوتی داشتند و خالص موقعیت‌های خرید خود را 11 میلیون بشکه کاهش دادند.

بنابراین، مجددا انتظارات از افزایش قیمت نفت میان مدیران سرمایه‌گذاران نفتی تقویت شده است. به طوری که اکنون تعداد قراردادهای خرید به اندازه یک میلیارد بشکه بیشتر از قراردادهای فروش است و نسبت این دو قرارداد به 9 به یک رسیده است. هرچند این ارقام از پیک قبلی کمی پایین‌تر است، اما در مقیاس تاریخی هنوز عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

دغدغه اصلی فعالان بازار نفت

بنابراین، انتظارات افزایشی مربوط به اختلالات عرضه، اثر تحریم‌های نفتی بر صادرات ایران و افزایش مصرف نفت بر نگرانی‌های مربوط به چشم‌انداز کاهشی رشد اقتصاد جهانی و اثر قیمت بالای نفت بر کاهش تقاضا غلبه کرده است.

لازم به یادآوری است که جنگ تجاری اخیر، یکی از دغدغه‌های مراجع و فعالان اقتصادی است و حتی صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز نسبت به این مساله هشدار داده بود. اما طبق تحلیل جان کمپ، انتظارات فعالان بازار نفت این مساله در مقایسه با سایر ریسک‌های موجود جدی نگرفته است.