فولاد کاوه جنوب کیش 14 تومان سود تقسیم کرد

سازوکارهای تامین آب « کاوه »

11:59 - 1400/01/18
مجمع سالانه فولاد کاوه جنوب کیش با تشریح سازوکارهای تامین آب برای بخش تولید به پایان رسید. هیات مدیره اما به دنبال این است بدهی ارزی 130 میلیون یورویی را با شیوه و نرخ مشخص پرداخت کند.
سازوکارهای تامین آب « کاوه »

تاریخ مجمع: چهارشنبه 20 تیرماه سال 97

درصد حضار: 93 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای شریفی (رئیس مجمع – رییس هیئت مدیره)

آقای مقدم (ناظر اول – نماینده بنیاد مستضعفان)

آقای پاافشار (ناظر دوم – نماینده شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا)

آقای دهاقین (دبیر – مدیرعامل)

- تقسیم سود: 14.5 تومان از 22.8 تومان سود سال.

گفته شد سود از شهریورماه پرداخت می‌شود.

- براساس سیاست‌های بنیاد مستضعفان حسابرس شرکت از «سازمان حسابرسی» به «موسسه مفید راهبر» تغییر کرد.

گزارش هیات مدیره

1- مهمترین دستاوردهای سال 1396:

- افزایش 55 درصدی تولید آهن اسفنجی و رسیدن آن به 1.5 میلیون تن که رکورد جدیدی است.

- افزایش 47 درصدی تولید بیلت و رکورد 917 هزارتن دز سال 1396

- صادرات بخشی از آهن اسفنجی (60 هزارتن) و بخش عمده بیلت (88 درصد تولید) که میزان صادرات در سال 1396 را به 372 میلیون دلار رساند.

- هم‌افزایی با هلدینگ «صنایع برق و انرژی صبا» بنیاد مستضعفان جهت تامین انرژی برق با هزینه کمتر

2- روند تولید جهانی فولاد طی سالیان اخیر به صورت میانگین رشد 2.4 درصدی را تجربه کرده است. در دنیا میانگین ظرفیت عملی حدود 73 درصد ظرفیت اسمی مجتمع‌ها بوده است. نسبت تولید در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد که سهم آسیا و خاورمیانه از تولید فولاد جهانی افزایش یافته و در مقابل سهم اروپا و آمریکا کمتر شده که نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته به سمت تولید فولاد با فناوری پیشرفته (HighTec) رفته‌اند. حدود 40 درصد صادرات ما به تایلند بوده است زیرا سهم این کشور از تولید کاهش یافته و برای ما بازار مناسبی است. ایران 67 درصد سهم تولید در کشورهای منطقه را دارد. میانگین نرخ رشد تولید سالیانه در کشور ایران طی 10 سال اخیر 8.1 درصد بوده و در سال 2017 این رشد بالای 21 درصد بوده است. رتبه فعلی ایران در دنیا  به جایگاه 13 رسید که تا سال 1404 قرار است به رتبه 7 دنیا برسیم.

3- سهم کاوه از کل تولید داخلی بیلت و بلوم در سال 1395 معادل 6.6 درصد بود که در سال 1396 به 7.9 درصد رسید. سهم کاوه از صادرات به خارج در سال 1395 حدود 13 درصد بود که به 20 درصد در سال 1396رسید.

رشد تولید فولاد خام در دنیا 5.5 درصد، در ایران 21.4 درصد و در کاوه  46.9 درصد بود.

رشد تولید آهن اسفنجی درسال 1396 در دنیا 9.2 درصد، در ایران 28.3 درصد و در کاوه 55.2 درصد بود.

فروش 1900 میلیارد تومانی سال 1396 حدود 110 درصد رشد نسبت به سال قبل داشت که 47 درصد به خاطر افزایش تولید و 63 درصد از آن به خاطر افزایش نرخ بود.

300 میلیون دلار پیش‌بینی صادرات داشتیم که 370 میلیون دلار محقق شد که 34 درصد بیشتر از پیش‌بینی بود.

4- جمع کل پرسنل 1334 نفر است که با توجه به نرم جهانی هر پرسنل یک میلیون تن تولید، در نظر داریم به سمت آن حرکت کنیم. سال گذشته تعداد پرسنل 1309 نفر بود.

5- پروژه فولادسازی فاز یک که یک واحد بیلت با ظرفیت 1.2 میلیون تن است، تا پایان سال 1395 حدود 95.92 درصد پیشرفت داشت که در طی سال 1396 هم با حدود 0.46 درصد به پیشرفت 96.38 درصدی رسید. (منظور از درصد کم باقیمانده، رسیدن به ظرفیت کامل تولید در فازیک است)

6- فاز 2 فولادسازی برای رسیدن به تولید مجموعا 2.4 میلیون تن، تاکنون 54 درصد پیشرفته داشته است. برای این فاز 128 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی هزینه خواهد شد که تاکنون 12 میلیون یورو آن جذب شده است. امیدواریم تا پایان سال 1398 در صورت تامین منابع مالی فاز 2 را به اتمام برسانیم.

7- پروژه تامین آب که از 6 پروژه مختلف تشکیل شده، به 89 درصد پیشرفت فیزیکی رسید. در این پروژه قرار است 55 هزار مترمکعب آب صنعتی و 34 هزار مترمکعب آب دمین (آب خالص یا آب مقطر) تولید گردد.

8- پروژه تاسیسات جانبی یا زیرساخت تاکنون 62 درصد پیشرفت داشته که مربوط به زیرساخت‌های انرژی، حمل‌ونقل محصول، فاضلاب و مانند آن برای پروژه‌های جدید مانند فاز 2 فولادسازی است. مدیرعامل گفت اجرای پروژه‌های «تولید کنسانتره» و «گندله‌سازی» و «آهک» هم در راستای تکمیل زنجیره ارزش در فولاد کاوه توسط هلدینگ بنیاد تهیه و ابلاغ شده است.

9- رئیس جلسه گفت در راستای فروش تولیدات فاز 2 تاسیس اسکله اختصاصی مورد نظر است.

10- در فیلمی که به نمایش درآمد استحصال آب از دریا، همجواری با نیروگاه برق، موقعیت ترانزیتی، مزیت‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی و ا قتصادی و نهایتا صادرات محور بودن از ویژگیهای منحصربفرد کاوه شمرده شد.

گزارش حسابرس: مشروط (با یک بند شرط)

بند 4 (بند شرط) 57.4 میلیارد تومان مطالبات راکد شامل 16.9 میلیارد اسناد واخواستی(برگشت شده)، تسویه نشده است.

مدیر مالی گفت در یکسال و نیم اخیر هیچ فروش اعتباری و غیرنقدی نداشتیم. از دید هیات مدیره با توجه به اقدامات حقوقی و پیگیری‌های انجام شده کل مبلغ 57.4 میلیارد تومان قابلیت وصول دارد. برخی از مطالبات هم با تملیک دارایی‌ها وصول شده است. یکی از سهامداران خواهان عرضه شمش کاوه در بورس کالا شد تا احتمال سوخت پول صفر شود که رئیس جلسه گفت عرضه در بورس کالا عمدتا مربوط به آهن اسفنجی است.

بند 1-6 (تاکید بر مطلب خاص) پوشش بیمه‌ای برای موجودی مواد و کالا و دارایی‌های شرکت کافی نیست.

مدیر مالی گفت پس از گزارش حسابرس اقدام به تهیه الحاقیه به بیمه‌نامه و افزایش پوشش تا 2900 میلیارد تومان برای کل دارایی‌ها کردیم.

بند 2-6 (تاکید بر مطلب خاص) 16 میلیارد تومان مازاد بر مبالغ ثبت شده در دفاتر توسط اداره امور مالیاتی مطالبه گردیده که شرکت نسبت به برگ قطعی مزبور اعتراض کرده است.

مدیر مالی گفت 7 میلیارد اصل مالیات و 9 میلیارد جرایم است که موضوع در شورای عالی مالیات در حال بررسی است و امیدواریم رای به نفع ما صادر شود یا حداقل جرایم بخشوده شوند.

بند 3-6 (تاکید بر مطلب خاص) نتیجه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از بابت حسابرسی بیمه‌ای سال‌های 85 تا 91 مشخص نیست. همچنین برای دعوی شرکت «فرآورده‌های معدنی اپال کانی» از «فولاد کاوه جنوب کیش» هنوز حکم صادر نشده است.

مدیر مالی گفت حسابرس بیمه تامین اجتماعی مربوط به دورانی بوده که شرکت پروژه بوده و درواقع خطای ممیزان بوده است که شکایت ما در دیوان عدالت اداری در دست رسیدگی است. از شرکت اپال کانی حدود 100 هزار تن گندله برای تولید کارمزدی آهن اسفنجی دریافت شده که معادل 70 هزار تن آهن اسفنجی باید تحویل می‌شود. 10 هزار تن آهن اسفنجی و 18 هزار تن شمش (که معادل 36 هزار تن آهن اسفنجی است) هم تحویل شده و برای تحویل بقیه مشکلی نداریم اما شرکت مزبور با وجودی که در قرارداد پیش‌بینی جریمه‌ای از این بابت نشده است برای دریافت جریمه شکایت کرده که باید منتظر رای دادگاه باشیم.

بند 9 (بندر بازرسی) در پایان سال 1396 پروژه فاز 2 فولادسازی 51 درصد، پروژه گندله‌سازی 7 درصد، پروژه زیرساخت 63 درصد و پروژه تامین آب 88.5 درصد پیشرفت داشته است.

برای پروژه گندله‌سازی با شرکت اتوتک در شرف قرارداد برای 5 میلیون تن گندله به شکل ECPF هستیم که فاینانس آن از منابع صندوق توسعه ملی (ذخیره ارزی) صورت می‌گیرد. گندله‌سازی به حدود 170 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

در پروژه فاز 2 فولادسازی هم علاوه بر فاینانس، نیاز به منابع ریالی وجود دارد. هلدینگ معدنی بنیاد مستضعفان طرح 2.5 میلیون تنی کنسانتره در سنگان را دارد که با اجرای گندله‌سازی در کاوه کل زنجیره کامل می ‌شود. یکی از سهامداران درباره دوری سنگان از بندرعباس پرسید که رئیس مجمع گفت با سازوکار سوآپ می‌توان این موضوع را پوشش داد. از طرفی 20 میلیون تن ظرفیت تولید نهایی سنگان است که در آنجا ظرفیتی برای استفاده از آن در آن نزدیکی‌ها نیست و بقیه هم به همین شکل عمل خواهند کرد.

یکی از سهامداران پرسید ساخت گندله‌سازی در کاوه و کنستانتره‌سازی در بنیاد سبب ریسک برای شرکت نیست که رئیس جلسه توضیح داد تغییرات سهامداری پروژه گندله سازی مورد نظر ماست تا هم‌افزایی لازم ایجاد شود. وقتی سهامداران در این مورد قانع نشدند مدیرعامل «هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس» (آقای اتابک) در این مورد گفت هلدینگ در 5 رشته فعالیت می‌کد که یکی فولاد است و قصد نهایی ما انتقال تمام زنجیره در صورت توانایی (مالی) کاوه به این شرکت است. طرح کنستانتره 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا زمان تکمیل گندله‌سازی انتقال آن به فولاد کاوه صورت خواهد گرفت. استراتژی از معدن تا محصول برای  فولاد کاوه جنوب در نظر گرفته شده که به تدریج پیاده‌سازی خواهد شد. وی به «فولاد کاوه اروند» هم اشاره کرد که 600 هزار تن میلگرد تولید می‌کند و در خوزستان است.

یکی از سهامداران درباره پتانسیل انتقال محصولات سنگان از طریق حمل‌ونقل ریلی به کاوه ابراز تردید کرد که رئیس مجمع گفت در طرح جامع فولاد کشور 3 هزار کیلومتر خط ریلی جدید از جمله دو خطه کردن راه‌آهن در قسمت سنگان موردنظر است. همچنین مسیری برای ریل جدید به سمت جنوب شرق کشور و صادرات از آن طریق به خارج از کشور موردنظر است.

پرسش و پاسخ

1- با توجه به الزام فروش ارز حاصل از صادرات به 4200 تومان آیا نمی‌توانید از همین ارز برای ورود گندله استفاده کنید؟

پاسخ: در مورد چنین راهکاری فکر شده است و احتمال دارد در صورت وجود شرایط مناسب این کار را انجام دهیم. البته در حال حاضر هم گندله را با همین نرخ‌گذاری (معادل دلار 4200 تومانی) در داخل دریافت می‌کنیم.

2- بدهی ارزی 130 میلیون یورویی را به چه شکلی و با چه نرخی بازپرداخت می‌کنید؟

پاسخ: علاوه بر بدهی مزبور برای فاز دوم 128 میلیون یورو اختصاص یافته که بیش از 80 میلیون یوروی آن اختصاص یافته و تجهیزات موردنظر خریداری شده است. مجموع صادرات دو فاز شرکت بیش از 375 میلیون یورو خواهد بود که نگرانی از بابت بازپرداخت بدهی ارزی را برطرف می‌کند.

3- نرخ الکترود گرافیتی مورد استفاده شما چقدر است؟ آیا مشمول تحریم می‌شود؟

پاسخ: ذخایر شرکت در این زمینه در حال حاضر بهتر از چند ماه قبل است. منابع تامین الکترود گرافیتی را چندگانه کرده‌ایم و دنبال منابع جدید هم هستیم. بطور کلی مواد مصرفی مانند الکترود گرافیتی و آجر نسوز برای مصرف آینده خریداری یا در حال خریداری می‌باشد. درباره تخمین 200 میلیارد تومانی هزینه الکترود گرافتیتی گفته شد این رقم به واقعیت نزدیک است. درباره اینکه مصرف چند ماه این ماده را ذخیره دارید، پاسخ صریح داده نشد اما گفت وضعیت مناسب است.

4- ترکیب مشتریان صادراتی شما چیست؟ تحریم‌های احتمالی تاثیری خواهد داشت؟

پاسخ: بخش کمی از اهداف صادراتی، کشورهای حاشیه خلیج فارس است و بیشتر تمرکز ما بر کشورهای آسیای جنوب شرقی است. در سه ماهه اول سال 97 صادرات 66 درصد بیشتر بوده است. صادرات تا آخر مرداد و شهریور را قطعی کرده‌ایم و تحریم‌ها اثر چندانی نخواهد داشت.

5- چه فکری برای (35) تومان هزینه مالی به ازای هر سهم دارید؟

پاسخ: باوجود افزایش هزینه‌های مالی، حاشیه سود مناسب جهت عملیات شرکت وجود دارد. 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات مالی ارزی داریم که در مقابل سرمایه زیاد است اما در مقابل فروش و درآمد چندان زیاد نیست.

6- علت رشد چشمگیر هزینه استهلاک سال 1396 چیست؟

پاسخ: براساس رسیدن کارخانه به ظرفیت اسمی استهلاک هم بیشتر محاسبه می‌شود و این افزایش منطبق بر استانداردهای حسابداری است.

7- سهم فروش داخلی و صادراتی هر کدام چه مقدار از کل فروش است؟

پاسخ: محوریت فروش ما صادراتی بوده است، اما متناسب با شرایط عمل خواهیم کرد و ممکن است در مقاطعی سهم هر کدام از فروش داخلی یا صادراتی را افزایش دهیم.

8- علت افت تولید خط یک و آمدن آن زیر 100 هزار تن چیست؟

پاسخ: این افت تولید به واسطه تعمیرات اساسی دو خط احیا بود. البته در فولادسازها به طور کلی در فصل گرما تولید پایین می‌آید.

9- نرخ گندله را با چه ضریبی می‌گیرید و با چه نرخی آن را به کارخانه حمل می‌کنید؟

پاسخ: گندله ما بیشتر از گل‌گهر به وسیله ریل و جاده منتقل می‌شود. ملاک قیمت‌گذاری گندله درحال حاضر 21.5 درصد شمش فولاد خوزستان است. هزینه حمل‌ونقل گندله از طریق ریلی 32 تا 34 تومان و در جاده 36 تا 38 تومان (به ازای هر کیلو) است.

10- آیا هزینه مالی در سال‌های آتی بیشتر از مقدار سال 1396 نخواهد شد؟

پاسخ: با به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌هایی مانند تامین آب، قطعا هزینه‌های مالی افزایش خواهد یافت.

«کاوه» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 22.8 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 14.5 تومان

هزینه مالی به ازای هر سهم (37.9) تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 23.1 تومان که 14.5 تومان از آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- نماینده بورس افزایش شناوری سهم را برای افزایش معافیت مالیاتی ضروری دانست که سهامداران تذکر دادند که شرکت معاف از مالیات است.

- مدیرعامل هنگام قرائت نام اعضای هیئت مدیره وقتی به اسم خود رسید ناخودآگاه گفت: «جناب خودم».

- در حاشیه مجمع برخی از سهامداران به شوخی شباهت لوگوی کاوه با شرکت کنتورسازی را مورد اشاره قرار می دادند.