بازیگران بورس (دوشنبه 1 مرداد)

حمایت حقوقی‌های بازار از 3 صنعت بورسی  

سهامداران حقوقی دوباره در بازار بیشترین حمایت‌ها را از سهام برخی شرکت‌ها انجام دادند؛ به طوریکه در 3 گروه شیمیایی‌، بانکی و فلزات اساسی سهامداران حقوقی در مقام ناجی بیشترین سهم را از بازار جمع کردند.  

دنیای بورس: نماد معاملاتی پتروشیمی پارس در حالی روز گذشته بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام و تقسیم سود بازگشایی شد که شاهد عرضه های سنگین این سهم توسط سهامداران خرد بازار بودیم؛ به طوریکه 96 درصد از فروش های امروزاین نماد از سوی سهامداران حقیقی بود. در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهم پرداخته و خریدهای قابل توجهی را در این نماد ثبت کردند.

در صدر این حمایت ها، خرید سهم از سوی صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود؛ به طوریکه این حقوقی روز گذشته یک میلیون سهم «پارس» را جمع آوری کرد. در نهایت خالص خرید حقوقی ها در نماد «پارس» به بیش از 24 میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران حقوقی پس از گذشت 2 روز متوالی تغییر مالکیت در زمین سهامداران خرد ، سرانجام توانستند بازی را به نفع خود عوض کنند. به این ترتیب در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد جابه‌جایی بیش از 37 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها بودیم. همانطور که عنوان شد بیشترین تغییر مالکیت در نماد پتروشیمی پارس بود که این امر سبب برتری گروه شیمیایی در میزان خالص خرید سهامداران عمده شد.

در نهایت جابجایی 27 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این گروه شکل گرفت. پتروشیمی پردیس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که خالص خرید 1.6 میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد.

همچنین در این بازار سهامداران عمده به خرید سهام گروه بانکی نیز توجه نشان داد که در صدر این خریدها ، جمع آوری سهام بانک صادرات قرار داشت. بر این اساس تغییر مالکیت بیش از 3میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبصادر» شکل گرفت.

همانطور که  در خبر منتشر شده در سایت «دنیای بورس» تحت عنوان پشت صحنه واگذاری سنگین در «وبصادر» به آن اشاره شد، حقوقی شرکت همواره نقش حمایتی از سهم داشته و تنها در دو روز هفته گذشته عرضه‌های سنگینی را در این نماد داشت. این امر نیز به دلیل ایجاد ظرفیت مناسب برای خریدهای مجدد بوده است. به طوریکه از این هفته و بعداز بازگشایی نماد «وبصادر» در پی عدم تشکیل مجمع، شاهد خریدهای پرحجم از سوی گروه توسعه صادرات بودیم. این حقوقی در معاملات امروز حدود 60 میلیون سهم را خریداری کرد. همچنین روز یکشنبه نیز اقدام به خرید 18.5میلیون سهم دیگر «وبصادر» کرده بود. البته در بازار امروز صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز 100 هزار سهم بانک صادرات را خریداری کرد.

این در حالی است که دیگر نماد بانکی یعنی بانک اقتصاد نوین به عرضه‌های خود در نماد سرمایه‌گذاری توکا فولاد ادامه داد و روز گذشته نیز حدود 700 هزار سهم این شرکت را واگذار کرد. در این میان بانک دی به عنوان سهامدار عمده در نماد گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، خرید اندک 4هزار سهمی را به ثبت رساند.

همچنین در این روز گروه فلزات اساسی نیز خریدهای قابل توجهی را توسط سهامداران عمده تجربه کردند.این روند سبب شد خالص خرید حقوقی ها در این صنعت به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان برسد.

در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع آوری سهام فولاد مبارکه قرار داشت که با ارزشی بالغ بر 2میلیارد و 700 میلیون تومان دنبال شد. «فولاد» نیز از دیگر نمادهایی بود که روز دوشنبه بعد از برگزاری مجمع خود بازگشایی شد . فولاد کاوه جنوب کیش نیز با جابجایی 1.5میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی از دیگر نمادهای مورد توجه معامله گران بود.

مس شهید باهنر نیز در حالی خالص خریدی مثبت از سوی سهامداران خرد بازار را تجربه کرد، که خریدی نیز از سوی سهامدار عمده داشت. به این ترتیب شركت سرمايه گذاری صدرتامين اقدام به خرید 300 هزار سهم «فباهنر» کرد. در نهایت خالص خرید حقیقی ها در این نماد به حدود 45 میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای خودرویی نیز رفتاری متفاوت از سوی بازیگران بازار مشاهده شد. در حالی نماد ایران خودرو با خریدهای پرحجم از سوی سهامداران خرد بازار روبرو شد که در مقابل گروه بهمن شاهد جمع آوری سهم از سوی حقوقی ها بود. به این ترتیب خالص خرید 108 میلیون تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی «خودرو» ثبت شد.

در این میان شركت نگارنصرسهم به عنوان سهامدار عمده در «خودرو» اقدام به خرید یک میلیون و 100 هزار سهم این شرکت کرد. اما خریدهای صورت گرفته در نماد «خبهمن» ، خالص خرید 167 میلیون تومانی را برای سهامداران عمده این شرکت به دنبال داشت. اما در نماد فنرسازی خاور و الکتریک خودرو شرق شاهد عرضه هایی از سوی سهامداران حقیقی بالای یک درصد بودیم.

در میان دیگر شگفتی های امروز، عرضه سنگین سهام ملی مس ایران قرار داشت. به طوریکه شركت سرمايه گذاری توسعه معادن وفلزات به عنوان سهامدار عمده و مالک 5.09 درصدی سهام «فملی» اقدام به عرضه 77 میلیون سهم این شرکت کرد.

 

                            

Submitted by admin on