بازیگران بورس (یکشنبه 31 تیر)

چرخش خریدها به نفع حقیقی‌های سهام

سهامداران حقوقی امروز را با دنباله‌روی از موقعیت‌های خرید در سهام پتروشیمی خلیج فارس دنبال کردند. سهامداران حقیقی نیز بیش‌ترین موقعیت‌های خرید را در سهام شرکت ملی مس به ثبت رساندند.

دنیای بورس: معامله گران خرد بازار در جریان بازار روز یکشنبه به خریدهای خود ادامه داده و این روند را با حجم بیشتری ادامه دادند. به طوریکه تغییر مالکیت به ثبت رسیده در میان بازیگران بازار با جابجایی 27 میلیارد و 700 میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی ها ادامه یافت.

در این میان بخش عمده ای از این خریدها، به خالص خرید بیش از 19 میلیارد تومانی در نماد ملی مس ایران تعلق داشت. به این ترتیب 70 درصد از خالص خرید حقیقی ها در بازار امروز به جابجایی سهام «فملی» تعلق داشت. فولاد کاوه جنوب کیش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران خرد بازار بود که خالص خریدی در حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان را از سوی این گروه از معامله گران تجربه کرد. در ادامه خرید سهام فولاد خوزستان با جابجایی 650 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار داشت. خریدهای صورت گرفته در گروه فلزات اساسی و با محوریت سه نماد مزبور سبب شد تا این صنعت به عنوان برترین گروه از لحاظ خالص خرید حقیقی ها شناخته شود. در نهایت 21 میلیارد و 500 میلیون تومان نقدینگی در کارنامه حقیقی های گروه فلزات اساسی ثبت شد.

در ادامه این روند دو گروه معدنی و سایر واسطه گری های مالی در کانون توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفتند که حجم جابجایی ها در این دو گروه در مقایسه با صنعت فلزات اساسی بسیار اندک بود. به طوریکه تغییر مالکیت 2.9 میلیارد تومانی در گروه معدنی و 2.7 میلیارد تومانی در گروه دیگر ثبت شد. این جابجایی ها در مسیر پرتفوی سهامداران عمده به خرد بود.

در صدر گروه معدنی، خرید سهام توسعه معدنی و صنعتی صبانور قرار داشت. به طوریکه خالص خرید یک میلیارد و 500 میلیون تومانی را در این نماد از سوی سهامداران حقیقی شاهد بودیم. در ادامه گل گهر با خالص خرید 570 میلیون تومانی و معادن بافق با خالص خرید 520 میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این روز بودند.

در گروه سایر واسطه گری های مالی نیز بیشترین حجم خرید به نماد لیزینگ رایان سایپا تعلق داشت. این نماد برای دومین روز متوالی در کانون توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفت. به طوریکه تغییر مالکیت 2میلیارد و 500 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی «ولساپا» صورت گرفت. در این نماد دو سهامدار عمده شرکت عرضه های سنگینی را رقم زدند. عرضه حدود 7 میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاری تدبيرگران آتيه ايرانيان و فروش 6 میلیون سهم از سوی شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن از جمله این عرضه ها بود.

خرید سهام سرمايه گذاری گروه توسعه ملی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در این روز بود. به طوریکه خالص خرید معامله گران خرد بازار در نماد «وبانک» به بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید.

 حقوقی ها چه خریدند؟

در این میان بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از تمایل این گروه به جمع آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس دارد. بر این اساس خالص خرید سهامداران عمده «فارس» به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. در گروه شیمیایی خرید سهام پتروشیمی شیراز نیز با حجم به نسبت قابل توجهی ادامه یافت. به طوریکه شاهد جابجایی 555 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شیراز» بودیم . در این میان شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده «شیراز» اقدام به خرید 2 میلیون سهم مزبور کرد.

پرداخت الكترونيک سامان كيش نیز با تغییر مالکیت قابل توجهی از سوی سهامداران عمده همراه شد. بر این اساس حدود 900 میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی «سپ» افزوده شد. حدود یک میلیون سهم این شرکت را شركت توسعه سرمايه گذاری سامان خریداری کرد.

Submitted by admin on