چرا ذخایر «روی» شانگهای به کف 10 ساله رسید؟

11:38 - 1400/01/18
در هفته اخیر ذخایر روی در بازار آتی شانگهای با رسیدن به 58 هزار تن، کمترین میزان خود را از ابتدای فوریه 2008 تاکنون تجربه کرد. در یک ماه گذشته به صورت خاصل نزدیک به 39 هزار تن روی از انبارهای بازار آتی شانگهای خارج شده است.
چرا ذخایر «روی» شانگهای به کف 10 ساله رسید؟

به گفته برخی از معامله گران با وجود اینکه ماه جولای به صورت سنتی زمان تجدید موجودی انبار از سوی صنایع پایین دستی روی به حساب نمی‌آید، در برهه کنونی قیمت روی برای مصرف کنندگان بسیار جذاب شده و همین امر نیز سطح خرید را افزایش داده است.

در 29 ژانویه امسال قیمت روی در بازار آتی شانگهای از مرز 27 هلار یوان عبور کرد و به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید. در حال حاضر قیمت این محصول با افتی بیش از 22 در سطح 21 هزار یوان قرار دارد. در بازار فلزات لندن نیز قیمت روی در دوره مشابه نزدیک به 27 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر افزایش خرید از سوی صنایع پایین دستی، واحدهای ذوب و فرآوری روی در ماه‌های اخیر سطح تولید را پایین آورده‌اند چرا که کاهش قیمت روی به افت حاشیه سود این واحدها منجر شده است. در این میان برخی واحدها که برای اجرای فرآیند تعمیر و نگهداری خارج از مدار بودند، دوره تعطیلی خود را طولانی‌تر کرده‌اند تا از انباشت موجودی انبار جلوگیری کنند. در عین حال بازرسی‌های زیست محیطی دولت چین از معادن و واحدهای فرآوری سرب و روی نیز عامل دیگری در کاهش تولید در ماه‌های اخیر به حساب می‌آید.

در این میان برخی واحدهای ذوب و فرآوری روی از لغو برنامه‌های توسعه تولید به تبع شرایط کنونی خبر می‌دهند. پس از رشد ملموس قیمت روی در دو سال اخیر، تعداد زیادی از واحدهای معدنی و فرآوری روی به سوی توسعه فعالیت خود حرکت کردند اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این پروژه‌ها توجیه اقتصادی ندارد. بدین ترتیب برخی تحلیلگران بازار از احتمال کاهش 150 هزار تنی تولید روی چین در سال جاری میلادی سخن به میان می‌آورند.

معامله گران بازار فلزات در روزهای اخیر از افزایش درخواست خرید روی در بازار وارداتی چین خبر می‌دهند. به وضوح مشخص است که بازار داخلی وارد وضعیت کمبود عرضه شده و مصرف کنندگان برای تامین نیاز خود به سوی بازار وارداتی سوق پیدا کرده‌اند. در این شرایط به نظر می رسد روند تقاضا برای روی از سوی چینی‌ها در بازار جهانی باز هم افزایش پیدا کند و همین امر نیز تبدیل به عامل محرکی برای قیمت این محصول شود.