بازیگران بورس (چهارشنبه 27 تیرماه)

چرا سهامداران در بورس رکوردشکنی کردند؟

سهامداران حقوقی در حالی شاهد شکستن رکورد تغییر مالکیت‌ها در جریان معاملات روز پایانی کاری هفته جاری بودند که بیش از 80 درصد خریدهای مزبور مربوط به موقعیت‌های معاملاتی در نماد پتروشیمی پارس بود. در این میان موقعیت‌های خرید در سه گروه صنایع بورسی خودرویی، بانکی و فلزی نیز دنبال شد.

دنیای بورس: بازیگران حقوقی در حالی شاهد شکستن رکورد تغییر مالکیت ها در جریان معاملات روز چهارشنبه بودند که در این روز جابجایی 228 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد. در این میان حدود 80 درصد از خریدهای مزبور به خالص خرید سهام پتروشیمی پارس تعلق داشت. به این ترتیب روز گذشته شاهد تغییر مالکیت بیش از 182 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد «پارس» به پرتفوی معامله گران عمده آن بودیم.

این خریدهای سنگین سبب شد رکوردی جدید در کارنامه بازیگران عمده بازار ثبت شود. به طوریکه در بررسی روند تغییرمالکیت ها از ابتدای سال 96 تا کنون ، چنین حجم بالایی از جابجایی  نبوده است. پیش از این رکورد خالص خرید حقوقی ها مربوط به معاملات 10 دی ماه سال گذشته بود که با حجمی بالغ بر 172 میلیارد تومان دنبال شد.

همانطور که عنوان شد بیشترین خرید سهامداران عمده در نماد پتروشیمی پارس بود. در حالی این نماد در  ابتدای معاملات بعد از شفاف سازی روز سه شنبه بازگشایی شد که مجدد در پایان معاملات به دلیل برگزاری مجمع در روز یکشنبه متوقف شد. اما در جریان معاملات انجام شده شاهد عقب نشینی سهامداران از صف خرید و در مقابل اقدام به فروش از سوی این گروه بودیم. به طوریکه سهامداران خرد بیش از 98 درصد از فروش روز گذشته «پارس» را ثبت کردند. این عرضه ها از سوی معامله گران عمده جمع آوری شد و در نهایت تغییر مالکیت سنگین دیروز رقم خورد. بر این اساس در مجموع روز گذشته خالص خرید حقوقی ها در گروه شیمیایی به بیش از 188 میلیارد تومان رسید. البته در این روز خرید سهام «فارس» نیز از دیگر نمادهای تاثیرگذار بر رشد خالص خرید حقوقی ها در گروه شیمیایی بود. در این روز جابجایی بیش از 2 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی – حقوقی در نماد «فارس» صورت گرفت.

در ادامه سهامداران عمده به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان داده و خالص خرید بیش از 27 میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند. در صدر این خریدها، تمایل به جمع آوری سهام سایپا قرار داشت. به طوریکه 35 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد بازار خارج شده و به پرتفوی معامله گران حقوقی «خساپا» منتقل شد. اما در این روز معامله گران حقیقی نیز به خرید سهام این گروه تمایل داشتند. به طوریکه بیشترین تقاضا از سوی حقیقی ها در سهام سایپا آذین بود. این روند با خالص خرید 6.6 میلیارد تومانی همراه شد. گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود که جابجایی بیش از 600 میلیون تومانی را تجربه کرد. در ادامه خرید سهام ایران خودرو قرار داشت که با خالص خرید 550 میلیون تومان از سوی سهامداران حقیقی روبرو شد.

گروه بانکی نیز در این بازار یکی دیگر از صنایع مورد توجه سهامداران عمده بودند. تغییر مالکیت بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی در این گروه در حالی رقم خورد که بانک ملت و صادرات در صدر این خریدها جای داشتند. به طوریکه خالص خرید یک میلیارد و 800 میلیون تومانی در نماد «وبملت» و یک میلیارد و 400 میلیون تومانی در نماد «وبصادر» صورت گرفت. بانک پارسیان نیز با تغییر مالکیت بیش از 800 میلیون تومانی از دیگر نمادهای بانکی مورد توجه سهامداران عمده در این روز بود.

در میان نمادهای فلزی نیز بیشترین خرید حقوقی ها در نماد کالسیمین بود. به طوریکه جابجایی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی در این نماد و در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی شکل گرفت. در ادامه خرید سهام فولاد خوزستان قرار داشت که با خالص خرید بیش از 800 میلیون تومانی روبرو شد. فولاد کاوه جنوب کیش نیز با ثبت تغییر مالکیت در حدود 600 ملیون تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این گروه بود.

در مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید در میان صنایع بورسی را در گروه سایر واسطه گری های مالی و با مرکزیت واسپاری ملت داشتند. به طوریکه «ولملت» با تغییر مالکیت بیش از 500 میلیون تومانی به نفع سهامداران خرد همراه شد.

 

 

 

 

 

Submitted by admin on