هفته رکودی کامودیتی‌ها چگونه گذشت؟

بازندگان اصلی فلزات جهانی

10:39 - 1400/01/18
این هفته بازار فلزات بار دیگر زیر فشار قرار گرفت و در این میان سرب و روی با افت قیتی بیش از 5 درصد، بدترین عملکرد هفتگی را به نام خود ثبت کردند. جنگ تجاری آمریکا و چین از روز چهارشنبه وارد فاز جدیدی شد و همین امر به ریزش قیمت فلزات دامن زد. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات می‌توان به انتشار برخی گزارش‌های مهم از اقتصاد چین اشاره کرد.
بازندگان اصلی فلزات جهانی

 صبح چهارشنبه کاخ سفید از بررسی طرحی برای وضع تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد. رابرت لایتیزر، نماینده تجارت خارجی دولت ترامپ فهرستی 200 صفحه‌ای از کالاهای چینی را منتشر کرد که قرار است مشمول وضع تعرفه وارداتی 10 درصدی شوند. احتمال دارد وضع تعرفه بر این کالاها پیش از سپتامبر سال جاری آغاز شود. این در حالی است که جمعه گذشته اخذ تعرفه وارداتی بر 34 درصد از کالاهای چینی از سوی گمرک آمریکا به صورت رسمی آغاز شده بود. در لیست جدید آمریکا طیف وسیعی از کالاهای چینی از جمه محصولات غذایی، تنباکو، محصولات شیمیایی، زغال سنگ، فولاد و آلومینیوم به چشم می‌خورد. وزارت بازرگانی چین پس از این رویداد اعلام کرد که پکن از اقدام آمریکا غافلگیر شده است. در بیانیه این آمده است که برای حفاظت از منافع ملت چین، دولت این کشور همانند گذشته مجبور به مقابله به مثل با اقدامات آمریکا خواهد بود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات در این هفته می‌توان به انتشار برخی گزارش‌های مهم از اقتصاد چین اشاره کرد. اوایل هفته اداره آمار ملی چین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده این کشور در ماه ژوئن را منتشر کرد. بر این اساس شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژوئن با نرخ رشد سالانه‌ای در سطح  1/9 درصدی مواجه شد که این رقم مطابق با پیش‌بینی بود. همچنین نرخ رشد شاخص قیمت تولیدکننده در سطح 4/7 درصد قرار گرفت که این رقم فراتر از برآوردهای صورت گرفته بود. انتشار این گزارش منجر به خوش بینی فعالان اقتصادی نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصادی چین شد و همین امر تاثیری مثبت بر بازار فلزات گذاشت.

در اواخر هفته گزاش تجارت خارجی چین منتشر شد که نتایج تین گزارش نیز چندان به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامد. در حالی که صادرات چین در ماه ژوئن با ثبت نرخ رشد سالانه به میزان 11/3 درصد رقمی فراتر از پیش‌بینی‌ها را تجربه کرد، واردات این کشورافزایش سالانه ای به میزان 14/01 درصد  را پشت سرگذاشت که این رقم بسیار پایین‌تر از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی بود. در این میان روز جمعه آمار مربوط به وام‌های اعطا شده از طریق سیستم بانکی چین در ماه ژوئن منتشر شد و نتایج بهتر از انتظار این گزارش کمی جو بازار فلزات را تلطیف کرد.

در پایان هفته خبر رسید که اتحادیه کارگری شماره یک معدن مس اسکوندیدا ممکن است پیشنهاد شرکت BHP را در زمینه حقوق و مزایای سال جاری رد کند. انتشار این خبر حمایت مناسبی را از بازار مس به عمل آورد. با این وجود در هفته اخیر قیمت مس برای پتنجمین هفته متوالی روندی نزولی را تجربه کرد.

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

بازندگان اصلی فلزات جهانی16

این هفته سطح موجودی انبار تمام محصولات معاملاتی در بازار لندن به غیر از آلومینیوم روندی نزولی را تجربه کرد.

بازندگان اصلی فلزات جهانی17