بازیگران بورس (شنبه 16 تیر)

سهامداران « تاپیکو » چه تصمیمی برای پتروشیمی جم می‌گیرند؟

10:06 - 1400/01/18
اگر چه سهامداران حقوقی از جمله تاپیکو در پی خریدهای سنگین روی پتروشیمی جم به دنبال تصمیم‌گیری برای سهام «جم» هستند اما سهامداران حقیقی بیشترین تمرکز خود را روی خرید سهام گروه بانکی گذاشتند.
سهامداران « تاپیکو » چه تصمیمی برای پتروشیمی جم می‌گیرند؟

دنیای بورس: سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به عنوان سهامدار حقوقی فعال در پتروشیمی جم ، خریدهای سنگینی را در این نماد به ثبت رساند. به این ترتیب این حقوقی روز گذشته اقدام به خرید قابل توجه 256 میلیون سهمی معادل 2.67 درصدی سهام «جم» کرد و در پایان معاملات درصد مالکیت خود در این نماد را به 16.68 درصد افزایش داد.

به این ترتیب «تاپیکو» با اختلاف حدود 2 درصدی از سهامدار عمده «جم» یعنی صندوق بازنشستگی كشوری در مالکیت سهام مزبور قرار گرفت. حال چنانچه این خریدها در روزهای آتی با حجم چنین بالایی دنبال شود ، ممکن است تاپیکو بیشترین سهم را در این نماد کسب کند.

ازسوی دیگر خود نماد «تاپیکو» با استقبال خرید از سوی سهامداران خرد بازار روبرو شد و در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در آن به حدود یک میلیارد تومان رسید.

پتروشیمی شازند نیز از دیگر نمادهایی بود که حجم بالایی از خرید را توسط معامله‌گران تجربه کرد. البته این خرید از سوی حقوقی‌های بازار دنبال شد. در این میان 5 میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی خریداری شد. این در حالی است که «وبانک» در هفته گذشته عرضه‌هایی سنگینی در نماد «شاراک» انجام داد که در این میان تنها فروش 50 میلیون سهم در روزسه‌شنبه انجام شد.

در نهایت برآیند خریدهای مزبور سبب شد گروه شیمیایی در بازار امروز خالص خرید بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون تومانی را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کند. البته حقوقی‌ها در این گروه خریدهای پرحجمی را در نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز انجام دادند که با خالص خرید بیش از 3.5 میلیارد تومانی همراه بود. روندی مشابه در نماد «شیران» با خالص خرید 1.1میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها تشکیل شد.

اما بررسی روند خرید و فروش های صورت گرفته در جریان معاملات امروز نشان از آن دارد که حقوقی‌ها در نخستین روز کاری هفته با خریدهای پرحجم خود، نقدینگی را در زمین خود حفظ کردند.

بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این بازار به 21 میلیارد تومان رسید. در میان صنایع بورسی ، بیشترین خرید حقوقی‌ها در گروه معدنی بود . این روند با تغییر مالکیت 10 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد معامله‌گران حقوقی این صنعت همراه شد. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع‌آوری سهام گل گهر، چادرملو و فولاد صبانور قرار گرفت. خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از نمادهای مزبور به بیش از 3 میلیارد تومان رسید. در نماد «کنور» شاهد جمع آوری 5 میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی توسعه معادن و فلزات بودیم.

اما در مقابل بیشترین حجم خرید حقوقی‌ها در نماد فولاد مبارکه بود؛ به طوریکه خالص خرید بیش از 6 میلیارد تومانی در این نماد به ثبت رسید. کالسیمین نیز از دیگر همگروهی‌های «فولاد» بود که خریدهای پرحجمی را توسط سهامداران عمده تجربه کرد و در نهایت تغییر مالکیت  2.5میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فاسمین» به ثبت رسید.

توسعه معادن روی ایران نیز به عنوان سهامدار عمده در کالسیمین، خریدهای مناسبی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد؛ به طوریکه خالص خرید یک میلیارد و 200 میلیون تومانی در کارنامه حقوقی‌های «کروی» ثبت شد.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از تمایل این گروه به خرید سهام بانکی دارد؛ به طوریکه خالص خریدی در حدود 3.5 میلیارد تومان در کارنامه سهامداران خرد گروه بانکی ثبت شد.

در این میان بیشترین حجم خرید در نماد بانک صادرات بود که با تغییر مالکیتی در حدود 4 میلیارد تومان دنبال شد . البته در این میان بیش از 5 میلیون سهم «وبصادر» از سوی گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد. این در حالی است که بانک تجارت با تداوم عرضه ازسوی سهامدار عمده مواجه شد؛ شركت بازرگانی تداركات كارآمد پويا ابريشم مطابق با روال چند روز اخیر اقدام به عرضه سنگین و بیش از 50 میلیون سهمی «وتجارت» کرد.