پتروشیمی شازند 60 تومان سود تقسیم کرد

طرح تهیه آب مجتمع « شاراک »

09:39 - 1400/01/18
پتروشیمی شازند طرح تصفیه پساب شهرهای مجاور (شازند و مهاجران) و استفاده از آن برای آب مجتمع را تهیه کرده و به گفته مدیران «شاراک» که در مجمع سالانه اعلام کردند:‌ مجموعه قصد اجرای طرح را دارد.
طرح تهیه آب مجتمع « شاراک »

تاریخ مجمع: چهارشنبه 30 خردادماه امسال

درصد حضار: 91 درصد

اعضای هیات رئیسه: آقای نعیمی (رئیس مجمع)

آقای صبایی (ناظر اول- نماینده تاپیکو)

آقای خمجانی (ناظر دوم- نماینده صندوق بازنشستگی)

آقای علی‌اکبری (دبیر)

آقای ولدخانی (مدیرعامل)

- تقسیم سود: 60 تومان از 62.6 تومان سود

با توجه به ثبت افزایش سرمایه جدید 806.4 میلیارد تومانی، تقسیم سود بر این اساس انجام شد.

گزارش هیات مدیره

1- مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال 1396 به شرح زیر اعلام شد:

- در بخش تولید دو نوع محصول جدید برای اولین بار تولید شد که یکی از آنها محصولی پلیمری در دو گرید (Grade) است که با ثبت آن نزد شرکت ملی گاز پیمانکارهای طرف قرارداد آن شرکت باید از این محصول استفاده کنند. علاوه بر این 20 میلیارد تومان محصول «کربن بلک» در انبار داشتیم که مشتری نداشت و در محصول جدید مصرف شد. این محصول جدید 200 دلار حاشیه سود بالاتر نسبت به محصول خارجی دارد.

- بنزین A95 محصول جدید دیگری بود که بخشی از آن به عراق صادر شد.

- واحد EOG به خاطر تحریم‌ها با 50 تا 60 درصد ظرفیت کار می‌کرد که کاتالیست موردنیاز آن تهیه و تعویض کاتالیست و تعمیرات اساسی انجام که سبب رشد سود در نیمه دوم سال شد. حاشیه سود این واحد بالا بوده و در سال آتی هم سودآوری خوبی خواهد داشت.

- دو واحد دیگر از مجتمع که سیستم‌های کنترلی و ایمنی قدیمی (مربوط به 25 سال پیش) داشتند با خرید سیستم ایمنی جدید از سازنده این واحدها، ارتقا یافتند.

- برای اولین بار در تاریخ کارخانه، خط لوله خوراک نفتا از اصفهان به اراک مورد پیگ (PIG = Pipeline Inspection Gauge) رانی قرار گرفت. در جریان این عملیات تمیزکاری لوله و رفع خوردگی احتمالی در مسیر لوله صورت گرفت.

- استفاده از سه توربین به جای چهار توربین ضمن کاهش مصرف گاز از استهلاک تجهیزات کاست.

- فعال‌سازی مهندسی معکوس و ساخت داخل کردن قطعات از اقدامات دیگر بود.

- بیش از 15 هزار پروپیلن برای استفاده از ظرفیت خالی واحد پلی‌پروپیلن از پالایشگاه دریافت شد.

2- فروش 2900 میلیارد تومانی سال 1396 رکورد بیشترین فروش (به جز سال 1392 که ارز 3 برابر شد) بود. در سیستم خرید کالا و انبار با تمرکز بر روی روالهای موجود هزینه‌ها کم شد. صادرات 300 میلیون دلاری شرکت پس از تامین کالای موردنیاز داخل کشور صورت گرفت. در مجموع عملکرد سال 1396 پوشش 108 درصدی بودجه را نشان می دهد. 17 واحد در این مجتمع با 4 هزار پرسنل مشغول فعالیت هستند و 1.8 میلیون تن محصول میانی و نهایی تولید می‌کنند.

3- در زمینه پرونده های حقوقی، طلب 2.7 میلیون دلاری شرکت بایگان به شاراک وصول و مختومه شد. پرونده ارزی 12.5 میلیون دلاری در چین به نفع شرکت مختومه شد. پرونده‌های تعزیراتی شرکت هم به نفع ما بسته شد. تامین اجتماعی جریمه‌ای معادل 3.3 میلیارد تومان تعیین کرده بود که به 1.1 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و تلاش می‌شود باز هم کاهش یابد. اداره مالیات برخی از محصولات هیدروکربور مانند  A95  و A92  و A80  را بنزین دانسته و مالیات ارزش افزوده سنگینی برای آنها طلب می‌کرد. با پیگیری های انجام شده قانع شده و پرونده‌های قبلی مختومه و برای سال‌های آتی هم مشکل حل شد.

4- طرح جامعی برای تصفیه پساب شهرهای مجاور (شازند و مهاجران) و استفاده از آن برای آب مجتمع تهیه شده است که قصد اجرای آنرا داریم. همچنین طرحی برای ایجاد واحد تولید 30 هزار تنی پلمیری از گاز خروجی پالایشگاه شازند که در حال حاضر در آنجا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، آماده کرده‌ایم.

5- مدیرعامل گفت عده‌ای به دنبال اثبات آلاینده بودن مجتمع هستند که با پایش آنلاین پارامترهای زیست‌محیطی پتروشیمی شازند را به عنوان صنعت پاک تثبیت کردیم.

6- مدیرعامل به ریسک اصلی شرکت اشاره کرد که تاثیر نرخ ارز روی خوراک مجتمع‌های با خوراک مایع نفتا و نیز اشتیاق پالایشگاه‌ها به استفاده از نفتا در تولید فرآورده‌های نفتی اصلی می‌باشد.

گزارش حسابرس

بند 4 (بند شرط) بیش از 36 میلیارد تومان مالیات اضافه بر اظهار شرکت برای سنوات قبل مطالبه شده است.

رئیس جلسه گفت امیدواریم با پیگیری‌های شرکت پرونده های اعتراض به نفع شرکت به نتیجه برسد.

بند 5 (بند شرط) بابت تعهدات ناشی از بازنشستگی پیش از موعد کارکنان ذخیره 105 میلیارد تومانی لازم است.

گفته شد بند سنواتی است که محاسبات اکچوئری مبالغ بالایی را پیش از تحقق ذخیره می‌گیرد، اما شرکت در صورت تحقق بازنشستگی پیش از موعد پرسنل مبالغ لازم را در حسابها ثبت خواهد کرد. رئیس جلسه گفت مجمع رویه شرکت را تنفیذ می‌کند.

بند 6 (بند شرط) دارایی‌ها و بدهی‌های گروه و شرکت اصلی در تاریخ ترازنامه با نرخ ارز 4200 تومانی تسعیر شده است.

گفته شد براساس مقررات ارزی جدید عمل شده و البته مذاکراتی در جهت منافع شرکت‌های پتروشیمی در جریان است.

بند 8 (تاکید بر مطلب خاص) پروژه تبدیل گاز طبیعی به پلی‌پروپیلن (GTPP) مستلزم تامین منابع ارزی و ریالی لازم است.

مدیرعامل گفت در زمان ورود بنده خوراک این پروژه مشخص نبود که در حال حاضر دقیقا تعیین شده است. همچنین وضعیت زمین پروژه و نیز سرویس‌های جانبی (Utility) آن مشخص شده است. مناقصه جهت تعیین پیمانکار و فاینانس کننده برگزار شده که مجموعا طرح را کاملا توجیه‌پذیر ساخته و حتی در صورت واگذاری به همین شکل هم ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

بند 9 (تاکید بر مطلب خاص) پالایش نفت آبادان و پالایش نفت شازند بابت احتساب نرخ خوراک براساس ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع مبالغ 100 میلیارد تومان و 20 میلیارد تومان از پتروشیمی اراک مطالبه کرده‌اند، باوجودی که مصوبه مربوط به این محاسبات لغو شده است.

رئیس جلسه گفت موضوع مربوط به سال 1391 بوده و تمام پالایشگاه‌های کشور به جز دو پالایشگاه آبادان و شازند که دولتی هستند، موضوع را پذیرفته و حساب‌ها را تعدیل کرده‌اند. وی گفت در حال حاضر چون نفتا را به سختی از این پالایشگاه‌ها تهیه می‌کنیم امکان طرح دعوی نداریم اما با خوب شدن اوضاع خوراک نفتا، حتما جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

پرسش و پاسخ

1- در صورت کاهش قیمت نفت چه اتفاقی برای شرکت می‌افتد؟

پاسخ: اگر نفتا از 550 دلار بالاتر برود سبب کاهش حاشیه سود ما و هر مقدار کمتر شود حاشیه سود ما را بالا خواهد برد. رئیس جلسه تاکید کرد این موضوع در صورت تک‌نرخی بودن ارز صحیح است.

2- ارز صادراتی را به چه صورت تسعیر می‌کنید؟

پاسخ: تمام صادرات ما از طریق سامانه نیما به صرافی‌ها فروخته می‌شود و تنها 5 درصد آن برای مصارف شرکت می‌تواند صرف شود. با این شرایط در حال حاضر انگیزه‌ای برای صادرات نداریم چون قیمت‌های داخلی بهتر است.

3- صادرات به عراق و افغانستان چند درصد کل صادرات را شامل می‌شود؟

پاسخ: حدود 25 درصد صادرات به این دو کشور و فقط شامل هیدروکربور هاست که در آنجا برای سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- واردات نفتا از عراق قطعی است؟

پاسخ: در صورت وجود نفتا در عراق می‌توانیم با دلار 4200 تومانی اقدام به واردات کنیم. با توجه به کمبود خوراک برای این کار مصمم هستیم اما نیاز به اقدامات مناسب داریم.

5- خوراک شرکت را از چه منابعی تهیه می‌کنید؟

پاسخ: در زمان افتتاح پتروشیمی شازند (اراک) پالایشگاه شازند و پالایشگاه اصفهان تامین خوراک 20 ساله شرکت را متعهد شدند، اما پس از 15 سال به خاطر مشکلات بنزین در کشور خوراک محدودی دادند. اینک از منابع متعددی (19 منبع) اقدام به تهیه خوراک می‌کنیم. همکاران در شرکت توانسته‌اند از LPG به عنوان بخشی از خوراک استفاده کنند گرچه خوراک اصلی نفتاست.

6- پیش بینی سود سال آینده چقدر است؟

پاسخ: رییس جلسه گفت اعلام پیش بینی سود را بورس ممنوع کرده است. مدیرعامل گفت با فرضیاتی که برخی از آنها ممکن است با توجه به وضعیت فعلی تغییر کنند، خودتان قادر به محاسبه سود هستید:

- یک تن نفتا معمولا قیمتی معادل 9 بشکه نفت خام دارد.

- دلار صادراتی 4200 تومان و خوراک شرکت براساس 3800 تومان است.

- 50 درصد فروش صادراتی و 50 درصد  فروش داخلی که نهایتا 10 درصد قابل تغییر است.

7- (پرسش از نماینده بورس) چرا فایل‌های اکسل پیوست گزارشات تفسیری توسط برخی از شرکتهای بورسی از جمله پتروشیمی شازند تکمیل و برروی کدال منتشر نمی‌شود؟

پاسخ: نماینده بورس گفت این قالب اطلاعاتی جدید است و به مرور شرکت‌ها در این مورد توجیه خواهند شد.

«شاراک» به روایت اعداد

سود ساخته شده (EPS) به ازای هر سهم 62.6 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 60 تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 80.7 تومان که 60 تومان از آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- یکی از سهامداران پیشنهاد داد به جای صرف 1.5 میلیارد دلار در پروژه GTPP بهتر است بروید 40 درصد پتروشیمی خلیج فارس را که در بازار بورس 4 میلیارد دلار معامله می‌شود بخرید!

- مدیرعامل چند بار از ایجاد فضای دلالی و دریافت محصولات شاراک و صدور آنها به خارج با ارز 7 هزار تومانی گله کرد.

- برخی از سهامداران توقع تقسیم سود 70 تا 75 تومانی داشتند که رئیس جلسه گفت با توجه به بندهای حسابرسی امکان تقسیم از سود انباشته وجود ندارد.

- با توجه به حذف درآمد 30 میلیارد تومانی استان از منابع عوارض آلایندگی، مصوب شد هزینه احداث ساختمان یک بیمارستان 160 تختخوابی در شازند از سوی پتروشیمی شازند پرداخت گردد. گفته شدتجهیزات این بیمارستان از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود.

پتروشیمی شازند (شاراک) با نام اولیه پتروشیمی اراک در سال 1366 تاسیس و در سال 1378 وارد بورس اوراق بهادار شد. کنترل شرکت در اختیار سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و در نهایت بانک ملی است.