بازیگران بورس (یکشنبه 10 تیر)

« فولاد » در رتبه اول خرید حقوقی‌ها

09:27 - 1400/01/18
در حالی که حقوقی‌ها در صف خرید گروه فلزات اساسی قرار دارند که حقیقی‌ها به سهام بانکی‌ها اقبال نشان دادند. با این اوصاف خریدهای پرحجم معامله‌گران عمده همچنان ادامه دارد.
« فولاد » در رتبه اول خرید حقوقی‌ها

دنیای بورس: سهامداران حقوقی معاملات روز یکشنبه را با تداوم خریدهای پرحجم سپری کردند. این گروه بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. در نهایت تغییر مالکیت بیش از 102 میلیارد تومانی نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. در این میان بیشترین تقاضا از سوی معامله گران عمده در نماد فولاد مبارکه بود.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

الف) گروه فلزات اساسی: نماد «فولاد» که در بازار امروز با نوسان منفی قیمتی بیش از 4 درصدی مواجه شد، بیشترین تاثیر منفی را در نزول شاخص کل بورس داشت. اما در سمت دیگر با خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران حقوقی روبه‌رو شد؛ بر این اساس خالص خریدی در حدود 24 میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «فولاد» به ثبت رسید.

در این میان «فولاد» خود در نقش خریدار ظاهر شد و اقدام به جمع آوری میزان قابل توجهی از سهام «ومعادن» کرد. فولاد مبارکه که سهامدار عمده و مالک 3.68 درصدی سهام توسعه معادن و فلزات است، در معاملات امروز اقدام به افزودن حدود 35 میلیون سهم این شرکت به پرتفوی خود کرد.

فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهای فولادی مورد توجه حقوقی ها بود که با جابه‌جایی 11 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو شد. در این میان صندوق سرمايه‌گذاری ره آورد آباد مسكن به عنوان سهامدار 1.09 درصدی «فخوز»، خرید 300 هزار سهمی را در این نماد انجام داد.

افزون بر این سهامداران عمده ، خرید سهام ملی مس ایران را نیز با روندی مطلوب ادامه دادند؛ به این ترتیب بیش از 8 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی «فملی» خارج و به پرتفوی سهامداران حقوقی آن منتقل شد. فولاد کاوه جنوب کیش و کالسیمین نیز از دیگر نمادهای فلزی مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بودند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای مزبور به ترتیب به 2.1 میلیارد تومان و 1.4 میلیارد تومان رسید.

در نهایت خریدهای مزبور در این نمادها باعث شد گروه فلزات اساسی، بیشترین خالص خرید را از سوی بازیگران عمده تجربه کند؛ به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به 47 میلیارد تومان رسید.

ب) گروه کانه‌های فلزی: در ادامه خرید سهام گروه معدنی قرار داشت که جابه‌جایی نقدینگی 16 میلیارد تومانی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد. در صدر این گروه اشتیاق برای جمع آوری سهام چادرملو قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در «کچاد» به حدود 12 میلیارد تومان رسید.

توسعه معادن و فلزات نیز با تغییر مالکیت 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این صنعت بود. همانطور که عنوان شد، «فولاد» اقدام به جمع آوری 35 میلیون سهم «ومعادن» کرد. صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر نیز دیگر حقوقی فعال در «ومعادن» بود که خرید یک میلیون سهم را تجربه کرد.

پ) شیمیایی‌ها: در میان نمادهای پتروشیمی نیز بیشترین حجم خرید در سهام پتروشیمی شازند رخ داد. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در «شاراک» به بیش از 5 میلیارد تومان رسید که حجم تغییر مالکیت صورت گرفته در گروه پتروشیمی بیش ااز 12.5میلیارد تومان بود.

دو حقوقی خریدهای قابل توجهی در نماد «شاراک» داشتند؛ بدین ترتیب 4 میلیون سهم این شرکت را سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی خرید تا مالکیت خود در این نماد را به 52.85 درصد برساند و جایگاه سهامداری عمده در این نماد را حفظ کند. بيمه ايران نیز دیگر حقوقی فعال در «شاراک» ، خرید 4 میلیون سهمی را تجربه کرد.

در این میان پالایش نفت اصفهان نیز در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفت؛ به طوریکه تغییر مالکیتی در حدود 7 میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شپنا» به ثبت رسید.

سهامداران خُرد چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از تمایل بالای این گروه به خرید بانک ملت دارد؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبملت» در حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان بود. در این میان یک میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. در نماد بانک صادرات نیز شاهد خرید بیش از 28 میلیون سهمی از سوی گروه مالی سپهرصادرات بودیم.

همچنین سهامداران خرد بازار به خرید سهام کمباین‌سازی نیز توجه نشان داده و تغییر مالکیت 850 میلیون تومانی را در این نماد رقم زدند.