پلاتس گزارش داد:

کاهش هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

09:13 - 1400/01/18
این هفته تنها مونواتیلن گلایکول در بازارهای آسیایی توانست روندی رو به رشد را تجربه کند و دیگر محصولات معاملاتی با کاهش یا ثبات قیمت در این مدت مواجه شدند.
کاهش هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: بازار اتیلن همانند دو هفته اخیر نوسان قیمت اندکی را تجربه کرد. کماکان عرضه اتیلن به بازارهای آسیایی محدود است اما تقاضا نیز در این هفته‌ها از سوی صنایع پایین دستی تضعیف شده و همین امر قیمت را در وضعیت باثباتی قرار داده است. این هفته حاشیه سود تولید مونواتیلن گلایکول روندی نزولی را تجربه کرد و به محدوده 80 تا 90 دلار در هر تن رسید. در عین حال فاصله قیمت اتیلن و پلی‌اتیلن به منفی 25 دلار رسید و این در حالی است که در حالت سر به سر تولید، رقم مذکور باید در سطح 160 دلار باشد.

پروپیلن: کاهش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی، این هفته بازار پروپیلن را زیر فشار قرار داد. در عین حال تضعیف یوان در برابر دلار، سطح تقاضا در بازار وارداتی را پایین آورد. قیمت پروپیلن در بازا داخل چین کماکان به میزان معناداری پایین‌تر از قیمت‌های وارداتی است و همین امر تقاضا برای واردات این محصول را کاهش داده است.

پی‌وی‌سی: با وجود افزایش 20 دلاری قیمت پی‌وی‌سی در قراردادهای ماه جولای، قیمت این محصول در بازار نقدی دستخوش تغییر ملموسی نشد. به گفته فعالان بازار تشدید نگرانی‌ها در زمینه جنگ تجاری آمریکا و چین، این هفته سطح تقاضا برای پی‌وی‌سی را در بازارهای آسیایی پایین آورد. در عین حال افت قیمت این محصول در بازار داخلی چین نیز تاثیری منفی بر بازار وارداتی داشت.

پلی‌اتیلن‌: قیمت انواع پلی‌اتیلن در بازارهای آسیایی این هفته روندی نزولی را تجربه کرد. به صورت فصلی تقاضا برای پلی‌اتیلن در این مقطع از سال کاهش می یابد امری که در سال جاری نیز کاملا مشهود بوده و به افت قیمت این محصول دامن زده است. در این میان فعالان بازار معتقدند که طرح دولت چین برای وضع وتعرفه وارداتی بر پلی‌اتیلن تولید امریکا، تاثیر قابل توجهی بر قیمت این محصول نخواهد گذاشت چرا که سهم آمریکا در تامین نیاز وارداتی چین تنها شش درصد است.

پلی‌پروپیلن: کاهش نسبی تقاضا در کنار وفور عرضه پلی‌پروپیلن، قیمت این محصول را در بازارهای آسیای کمی تضعیف کرد. به گفته فعالان بازار، به صورت سنتی در ماه ژوئن و جولای تقاضا برای پلی پروپیلن از سوی صنایع پایین دستی پایین می‌آید.

بوتادین: کاهش تقاضا برای بوتادین، افت قیمت این محصول را در هفته اخیر رقم زد. به گفته فعالان بازار، تقاضا از سوی بخش تولید کائوچوی مصنوعی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و همین امر بازار بوتادین را زیر فشار قرار داده است.

استایرن مونومر: افزایش ذخایر استایرن مونور در چین، فشار قابل ملاحظه‌ای را بر معاملات این محصول در هفته اخیر وارد کرد. میزان ذخایر استایرن در شرق چین این هفته با افزایشی 25 درصدی به بیش از 41 هزار تن رسید. در عین حال تضعیف یوان در برابر دلار به کاهش میل خریدران برای واردات این محصول منجر شد.

مونواتیلن گلایکول: در پی صعود قیمت MEG در بازار داخلی چین، تقاضا برای این محصول در بازار وارداتی افزایش یافت. قیمت MEG در بازار داخلی چین این هفته با رشدی 400 یوانی به 7160 یوان رسید. بهبود تقاضا از سوی صنایع پایین دستی در کنار رشد قیمت نفت خام، از دلایل اصلی صعود قیمت MEG در بازار داخلی چین به حساب می آید.

کاهش هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی 3

(منبع: پلاتس)