مجمع سالانه ریل سیر کوثر برگزار شد

3 برنامه « حسیر » در سال 97

09:10 - 1400/01/18
مجمع ریل سیر کوثر  از سه برنامه « افزایش واگن مسافربری» و « جذب منابع مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه» و «ادامه اجرای برنامه پیشگیری از خرابی واگن‌ها» خبر داد که البته به گفته مدیرعامل منابع مالی از طریق بازار سرمایه تا دو ماه منتشر می‌شود. « حسیر» اولویت جذب منابع مالی از طریق صکوک را به جذب منابع از طریق افزایش سرمایه ترجیح داده است.
3 برنامه « حسیر » در سال 97

تاریخ مجمع: شنبه 2تیرماه سال 97

درصد حضار: 66 درصد

اعضای هیات رییسه:

آقای سعیدی (رییس مجمع- نماینده شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس)

آقای محمد هاشمی (ناظر اول- نماینده سهامداران بخش خصوصی)

آقای عزت‌آبادی (ناظر دوم- نماینده هرمز پرواز)

آقای حسین هاشمی (دبیر- مدیرعامل)

تقسیم سود: 2 تومان از 19.1 تومان سود سال

گزارش هیات مدیره

1- حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل‌ونقل سبز مشهور است و هزینه‌های آن نسبت به حمل‌ونقل جادی حداقل یک‌پنجم است.

2- در سال 1396 بالغ بر 70 میلیارد تومان درآمد شرکت در بخش بار و مسافر، با رشد 23 درصدی نسبت به سال قبل (56 میلیارد تومان) همراه شد. 3 درصد سهم بازار حمل ونقل ریلی (بار و مسافر) و 4 درصد ناوگان ریلی و 5 درصد سهم حمل و نقل مسافری در اختیار شرکت ریل سیر کوثر قرار دارد. در سال 1396 مجوز صدور بارنامه را بدست آوردیم که پیش‌نیاز آن در اختیار داشتن 600 واگن است که با احتساب واگنهای استیجاری به این تعداد رسیدیم. البته دنبال خرید واگن از «واگن پارس» هستیم.

3- در مسیرهای اختصاصی بندرعباس- مشهد و یزد-مشهد و مسیر عمومی تهران-مشهد 5 رام قطار مسافری مشغول به کار هستند. ناوگان مسافری حسیر با در اختیار داشتن 47 واگن مسافربری توانست حمل 534 هزار نفر را در سال 1396 انجام دهد که رشد 43 درصدی نسبت به سال 1395 را نشان می‌دهد. از طرفی با وجود افزایش تعداد صندلی، ضریب اشغال کاهش نداشته است.

4- در سال 1396 درآمد حاصل از 134 مخزن حمل مایعات (که در سال 1392 از راه‌آهن طی مزایده‌ای خریداری کردیم) 16 میلیارد تومان شد که 20 درصد کاهش نسبت به سال قبل داشت. علت این کاهش انسداد مسیر راه آهن جنوب برای تعمیرات بود و شامل همه شرکت‌ها شد. برای مخزن‌ها با شرکت «پخش و پالایش فرآورده های نفتی» قرارداد داریم که هر سال تمدید می‌شود.

5- با اجاره کردن واگن‌های استیجاری (لبه بلند) برای حمل‌ونقل معدنی 14 میلیارد تومان درآمد جدید کسب کردیم که بخشی از کاهش درآمد مخزن‌ها را جبران کرد. در بخش حمل ونقل معدن هم قراردادی با «پرتو انرژی خلیج فارس» داریم که هر سال تمدید می‌شود.

6- اهم برنامه های سال 1397 به شرح زیر اعلام شد:

- افزودن 10 واگن مسافربری جدید به ناوگان شرکت

- جذب منابع مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه که امیدواریم تا یکی دوماه آینده منتشر شود.

- ادامه اجرای برنامه پیشگیری از خرابی واگن‌های مسافری و باری. در سال 1396 یک دستگاه پرس بوژی تهیه کردیم که پس از تنظیم واگن‌های مسافری خرابی آن‌ها به حداقل رسید. این کاهش خرابی حتی در مسیر طولانی بندر عباس به مشهد نیز مشهود بود.

گزارش حسابرس: مشروط (با 2 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) مبلغ یک میلیارد تومان از سود و کارمزد تسهیلات دریافتی از موسسه اعتباری کوثر به بهای تمام شده دارایی در جریان ساخت منظور گردیده است که خلاف استانداردهای حسابداری است.

گفته شد مطابق استاندارد 13 حسابداری مبالغ صرف شده جهت تعمیر واگن می‌تواند به حساب دارایی ثابت محسوب شود، ایراد حسابرس به طولانی بودن روال تعمیرات بیش از 3 ماه بوده که در صنعت ریلی معمول است.

بند 5 (بند شرط) در سال مورد گزارش هزینه سود و کارمزد تسهیلات دریافتی از موسسه اعتباری کوثر به مبلغ 2/1 میلیارد تومان کمتر در حساب‌ها منظور گردیده است.

مدیر مالی گفت بخشی از تسهیلاتی که قرار بوده از سوی موسسه اعتباری کوثر به شرکت داده شود پرداخت نشده و قاعدتا ما برای آن سود محاسبه نکردیم. موسسه مزبور در تاییدیه‌ها سود آن بخش از تسهیلات پرداخت نشده را هم ثبت کرده است. مذاکرات و پیگیری‌ها در جریان است و اگر به نتیجه نرسد به سراغ پیگیری‌های حقوقی خواهیم رفت.

بند 8 (تاکید بر مطلب خاص) در دعوی بین شرکت مورد گزارش و شرکت «حمل ونقل ریلی رجا» حکم به نفع شرکت صادر و مبلغ 5/9 میلیارد تومان به حساب حسیر واریز شد. این مبلغ در سال گذشته به عنوان تعدیلات سنواتی در حسابها ثبت شد. شرکت رجا در نامه ای به بورس اعلام کرده که تقاضای دادرسی کرده است. همچنین شرکت رجا شکایتی از ریل سیر کوثر مبنی بر عدم پرداخت اقساط واگنهای مسافربری کرده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل گفت حکم صادر شده درباره 5/9 میلیارد تومان پس از دادگاه بدوی و تجدیدنظر اجرا شده و بسیار بعید است که برگشت شود. همچنین پرداخت اقساط واگن‌های مسافربری به عهده ماست اما منتظر به نتیجه رسیدن پرونده‌هایی اختلاف مالی با راه‌آهن هستیم تا با آنها تهاتر کنیم.

پرسش و پاسخ

1- آیا مسیرهایی مثل بندرعباس-مشهد یا یزد-مشهد که به صورت اختصاصی مسافر حمل می‌کنید امکان ورود سایر شرکت‌ها یا حمل‌ونقل باری وجود دارد؟

پاسخ: مسیرهای ریلی در بیشتر موارد بین بار و مسافر مشترک است و در برخی از مسیرها مثل تهران-مشهد که مسافری است و مسیر جنوب که در برخی مسیرها عمدتا باری است، در بقیه مسیرها تناقضی وجود ندارد که حمل‌ونقل باری هم در کنار مسافری صورت گیرد.

2- آیا فعالیت‌های توسعه ناوگان توسط شرکت‌های فعال ریلی سبب اشباع بازار نخواهد شد؟

پاسخ: شبکه ریلی 12 هزار کیلومتری هم در بخش بار و هم در بخش مسافری کشش بیشتر برای توسعه ناوگان فعلی را داراست. درحالیکه در چند سال اخیر ناوگان مسافری رشد منفی داشته است. با سیاست جدید راه‌آهن قرار است واگن‌های مسافربری با 30 سال عمر خارج می‌شوند که یک‌سوم ناوگان مسافری باید نوسازی شود. پس در مسافری هنوز جای توسعه ناوگان وجود دارد. البته مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری در این صنعت بالا و دوره بازگشت آن بلندمدت است. پیش از این دولت با منابع فراوان خود در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کرد و در حال حاضر شرکت‌های خصوصی باید این کار را انجام دهند.

3- آیا نرخ حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کرده است؟

پاسخ: پس از 3 سال افزایش نرخ در حال اجراست که درآمدهای شرکت را رشد خواهد داد. در مسافری تا 30 درصد رشد نرخ داشته‌ایم و در باری هم با توجه به افزایش نرخ کامیون‌ها زمزمه افزایش نرخ است.

4- آیا تغییر سرعت قطارها در مسیرهای ریلی رخ داده است؟

پاسخ: به عنوان نمونه حداکثر سرعت سیر در خط تهران-مشهد از 120 به 140 کیلومتر رسید که ساعت سیر را از 12 ساعت به 10 ساعت کاهش داد. در مسیر بندرعباس-مشهد نیز در ابتدای کار ما مسیر 24 ساعته طی می‌شد که اینک به 19 ساعت رسیده است.

5- آیا استفاده از کشنده‌های (لکوموتیو) برقی در راه آهن ایران هنوز انجام نشده است؟

پاسخ: خیر، کشنده برقی هنوز وجود ندارد و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم در مسیر تهران مشهد این موضوع محقق شود.

6-  نسبت درآمد حاصل از واگن‌های ملکی و اجاره‌ای چگونه است؟

پاسخ: اگر درآمد هر واگن را صد واحد فرض کنیم، 80 واحد مربوط به مالک و 20 واحد به اجار‌ه‌کننده تعلق می‌گیرد.

7- افزایش سرمایه 50 درصدی پیشنهاد شده چرا انجام نشد؟

پاسخ: افزایش سرمایه مزبور مصوب هیات مدیره است، اما پیش از آن اولویت را به تامین مالی از طریق انتشار صکوک دادیم.

8- مسوولان رجا از فرسوده بودن ناوگان ریلی مسافری می‌گویند که خلاف نظر شماست، چرا؟

پاسخ: در ناوگان مسافری ریلی سهم 65 درصدی مربوط به رجا و 35 درصدی مربوط به شرکت‌های خصوصی است. رجا باوجودی که ظاهرا خصوصی شده اما هنوز هزینه‌هایش بالاست و ناوگان فرسوده‌ای دارد. این فرسودگی سبب شده محدودیت‌هایی برای فعالیت در تمام مسیرها داشته باشد و این اظهارنظر در همین راستا بوده است.

9- (پرسش نماینده یکی از کارگزاری‌ها) علت روند کاهشی قیمت سهم چیست؟ آیا با توجه به فروش اوراق تبعی سهم قیمت آن نباید افزایش یابد؟

پاسخ: ناظر دوم (نماینده هرمز پرواز) گفت: بخشی از افزایش قیمت سهم تا بالای 400 تومان ناشی از وضعیت بازار سرمایه بود که در آن زمان هشدار به خریداران سهام داده شد. البته در ابتدای سال 1396 برآوردی از ارزش ناوگان شرکت صورت گرفت که رقم 120 میلیارد تومان را نشان می داد و به نظر ما ارزش کل دارایی شرکت در حال حاضر 200 میلیارد تومان است. ما دخالتی در روند سهم نداریم اما با توجه به ارزش دارایی‌ها انتظار افزایش قیمت سهم را داریم. اوراق تبعی تعهد سهامدار است و لزوما نباید قیمت سهم به آن مقدار برسد.

10- سهم شما از حمل‌ونقل مسافری چقدر است؟

پاسخ: 5 درصد حمل‌ونقل مسافری سهم ما از بازار است.

«حسیر» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 19.1 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 20 تومان

هزینه‌های مالی به ازای هر سهم (3.7) تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 36 تومان که 2 تومان از آن تقسیم شد.

 حاشیه‌های مجمع

- با وجودیکه برخی از حضار چند بار خواستار اعلام درصد دقیق حاضران در مجمع شدند، رییس جلسه فقط به این پاسخ بسنده می‌کرد که بیش از نصف سهامداران در جلسه حضور دارند.

- برخی از سهامداران به محل برگزاری مجمع و مشکل در دسترسی به آن اعتراض داشتند.

- ریل سیر کوثر در سال 1382 تاسیس و در سال 1395 وارد فرابورس شد.