چرا فلزات باز هم ارزان شدند؟

09:10 - 1400/01/18
همانند هفته پیشین، این هفته بازار فلزات پایه زیر فشار نسبتا شدیدی قرار گرفت و محصولات معاملاتی این بازار به محدوده منفی خزیدند. تداوم نگرانی در زمینه اثرات جنگ تجاری آمریکا و قدرت‌های بزرگ اقتصادی بر تقاضای فلزات، اصلی‌ترین دلیل تزلزل بازار در این هفته به حساب می‌آید.
چرا فلزات باز هم ارزان شدند؟

موضع گیری جدید وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه محدودیت‌های مد نظر برای  تملک شرکت‌های آمریکایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی نگرانی‌های وسیعی را در زمینه تشدید تنش تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری‌ این کشور ایجاد کرد و همین امر نیز بازار فلزات را زیر فشار قرار داد. در اویل هفته  خبر رسید که وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال تدوین قانونی برای ممنوعیت تملک شرکت‌های آمریکایی دارای تکنولوژی‌های صنعتی پیشرفته از سوی شرکت‌هایی است که مالکیت حداقل 25 درصد از آنها در اختیار چینی‌هاست. در ادامه استیون منوچین ، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد محدودیت‌هایی که در زمینه تملک شرکت های آمریکایی وضع خواهد شد تنها مختص به چینی‌ها نبوده و شامل حال تمام کشورهایی می‌شود که قصد دارند تکنولوژی شرکت های آمریکایی را به سرقت ببرند. 

در این میان رئیس جمهور چین در واکنشی تند به آمریکا اعلام کرد که در فرهنگ چین مشت را با مشت جواب می‌دهند. شی جین پینگ از توضیح بیشتر در زمینه اقدامات احتمالی چین در برابر آمریکا خودداری کرد.

همچنین  کانادا از عزم خود برای وضع تعرفه بر بیش از 12 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از آمریکا خبر داد. قرار است وضع تعرفه های وارداتی بر 250 قلم از کالاهای آمریکایی در هفته آینده از سوی گمرک کانادا اجرایی شود.

تا پیش از آخرین روز معاملاتی این هفته، شاخص دلار عملکردی مطلوب را تجربه کرد امری بر تقاضای فلزات تاثیر منفی گذشت. در این میان به تبع احیای یورو و پوند در روز جمعه، شاخص دلار با افتی 0/9 درصدی مواجه شد. بدین ترتیب رشد روزهای پیشین شاخص دلار از میان رفت و همین امر نیز کمی از فشار بر بازار فلزات را کاهش داد.

این هفته بانک مرکزی چین از عزم خود برای کاهش نرخ سپرده قانونی برخی از بانک‌ها نزد این نهاد به میزان 0/5 درصد خبر داد. هدف از این اقدام تزریق 108 میلیارد یوان نقدینگی به بازارهای چین و تسهیل اعطای وام به شرکت های نه چندان بزرگ اعلام شده است. هفته گذشته نیز بانک مرکزی چین 200 میلیارد دلار از طریق سیستم استقراض میان مدت خود وارد سیستم بانکی این کشور کرد. اقدامات اخیر در راستای کاهش اثرات جنگ تجاری این کشور با آمریکا صورت می گیرد.

در پایان هفته شاخص مدیران خرید تولیدی چین منتشر شد و کمتر بودن رقم اعلام شده از پیش‌بینی‌ها، جو منفی را در بازار فلزات رقم زد. شاخص مذکور در ماه ژوئن به 51/5 واحد رسید.

در پی کاهش ملموس قیمت روی، برخی از فعالان بازار فلزات در چین اعلام کردند شرکتهای ذوب و فرآوری روی این کشور قصد دارند تولید خود را به میزان 10 درصد پایین آورند. این خبر در روز پنج شنبه حمایت مناسبی را از قیمت روی به عمل آورد.

این هفته موجودی انبار تمام محصولات معاملاتی در بازار لندن به غیر از روی سیر نزولی را تجربه کرد: 

چرا فلزات باز هم ارزان شدند؟4

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

چرا فلزات باز هم ارزان شدند؟8