بازیگران بورس (دوشنبه 4 تیرماه)

فلزی‌ها در صدر خریدهای بازار

08:51 - 1400/01/18
معامله‌گران خرد بازار در ادامه روند خریدهای پرحجم خود ، امروز نیز رکوردی جدیدی ثبت کردند؛ به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در جریان معاملات دوشنبه از 200 میلیارد تومان نیز فراتر رفت.
فلزی‌ها در صدر خریدهای بازار

دنیای بورس: امروز 221 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. فعالیت‌ها و خریدهای پرقدرت معامله‌گران حقیقی‌ها در بیشتر نمادهای بازار به ویژه در گروه فلزی و معدنی و همچنین با نیم نگاهی به سمت پتروشیمی‌ها باعث ثبت خالص خرید قابل توجه و در نهایت جهش قدرتمند شاخص کل بورس شد.

فلزات همچنان در صدر حقیقی‌ها

الف) فلزات اساسی: بررسی روند جابه‌جایی‌های امروز نشان از آن دارد حجم عمده خرید در گروه فلزات اساسی و به طور خاص به نماد فولاد مبارکه تعلق داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی‌ها در گروه فلزات اساسی به بیش از 100 میلیارد تومان رسید که 60 میلیارد تومان از این رقم به جابه‌جایی‌های صورت گرفته در نماد «فولاد» تعلق داشت.

این نماد که در هفته جاری رشد حدود 10 درصدی قیمت را تجربه کرد، با عرضه‌های پرحجمی از سوی سهامداران عمده مواجه شد. در این میان شركت توسعه و مديريت سرمايه صبا به فروش‌های سنگین خود ادامه داد و امروز نیز 40 میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

این حقوقی در 3 روز معاملاتی این هفته 65 میلیون سهم «فولاد» را از پرتفوی خود خارج کرد. شركت توسعه سرمايه رفاه نیز دیگر سهامدار عمده «فولاد» بود که امروز اقدام به عرضه سهام مزبور کرد. این عرضه با واگذاری یک میلیون سهم ادامه یافت.

در این گروه فولاد خوزستان نیز با خریدهای پرحجمی از سوی معامله گران حقیقی روبه‌رو شد؛ به طوریکه حدود 15 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فخوز» منتقل شد.

دراین نماد نیز شاهد عرضه سنگین از سوی شركت توسعه و مديريت سرمايه صبا بودیم. این حقوقی که سهامدار 1.1 درصدی «فخوز» محسوب می‌شود، اقدام به عرضه 21 میلیون و 500 هزار سهم (معادل 0.15 درصد) این فولادی کرد. صندوق بازنشستگی كشوری نیز از دیگر سهامداران عمده «فخوز»، 10 میلیون سهم این شرکت را در بازار امروز واگذار کرد.

ملی مس ایران نیز با خریدهای قابل توجهی از سوی حقیقی‌ها همراه شد؛ به این ترتیب خالص خرید 30 میلیارد تومانی در کارنامه سهامدار خرد «فملی» به ثبت رسید.

در این میان سهامداران حقیقی به خرید سهام فولاد کاوه جنوب کیش نیز توجه نشان داد و تغییر مالکیت 9 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این نماد شکل گرفت.

در این نماد 3 سهامدار حقوقی شرکت عرضه‌های قابل توجهی را رقم زدند؛ فروش 30 میلیون سهم از سوی بنياد مستضعفان، عرضه 12 میلیون سهم از سوی شركت مادرتخصصی مالی وسرمايه‌گذاری سينا و همچنین واگذاری 7 میلیون سهم دیگر توسط مديريت سرمايه‌گذاری كوثر بهمن از جمله این عرضه‌ها بود.

پتروشیمی‌ها با سوخت «شاراک»

ب) گروه شیمیایی: گروه پتروشیمی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار بود؛ به طوریکه در مجموع خالص خرید 47 میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این گروه به ثبت رسید. بخش عمده ای از خریدهای این گروه به نماد پتروشیمی شازند تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید 17 میلیارد تومانی در این نماد را شاهد بودیم.

در این میان سهامدار عمده «شاراک» یعنی سرمايه گذاری گروه توسعه ملی عرضه سنگینی را رقم زد؛ به طوریکه با واگذاری 55 میلیون سهم «شاراک» درصد مالکیت خود در این نماد را به 52.81 درصد رساند. در این میان دیگر سهامدار عمده «شاراک» یعنی شركت سهامی بيمه ايران خرید اندک 6 میلیون سهمی را ثبت کرد.

پتروشیمی فناوران و پتروشیمی پردیس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقیقی در بازار امروز بودند؛ بر این اساس خالص خرید 9.2 میلیارد تومانی در «شفن» و بیش از 7 میلیارد تومانی در «شپدیس» را شاهد بودیم.

در نماد «شفن» عرضه 350 هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاری خوارزمی صورت گرفت. اما روند عرضه‌ها در «شپدیس» به مراتب سنگین‌تر بود. در حالی شركت بازرگانی پتروشيمی بیش از 13 میلیون سهم این شرکت را واگذار کرد که 2 میلیون سهم دیگر را نیز شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به فروش رساند. این در حالی است که سرمايه‌گذاری سپه خرید 3 میلیون سهم «شپدیس» را انجام داد.

توجه به معدنی‌ها

ج) کانه‌های فلزی: گروه معدنی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود که با خالص خرید بیش از 44 میلیارد تومانی از سوی این بازیگران همراه شد. بررسی خریدهای صورت گرفته در این گروه نشان از توجه بالا به خرید سهام گل گهر دارد؛ به طوریکه تغییر مالکیت 22 میلیارد تومانی در سهام مزبور و در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی شکل گرفت.

در این میان بانک قوامین به عنوان سهامدار عمده «کگل» ، 15 میلیون سهم مزبور را به فروش رساند. این حقوقی با عرضه سهام مزبور، درصد مالکیت خود در این معدنی را به 1.08 درصد کاهش داد.

توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز دیگر نماد مورد توجه حقیقی‌ها در بازار امروز بود که با خالص خرید بیش از 11 میلیارد تومانی روبه‌رو شد. این نماد که 3 سهامدار عمده و بالای یک درصدی دارد، با عرضه از سوی تمامی آن‌ها مواجه شد.

در این راستا 10 میلیون سهم را سرمايه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به فروش رساند. 10 میلیون سهم دیگر نیز از سوی گل گهر عرضه شد. سرمايه‌گذاری توسعه ملی نیز اقدام به واگذاری بیش از 2 میلیون سهم «کنور» کرد.

حقوقی‌ها و تداوم خرید «سپ»

الف) یارانه‌‌ای‎ها: در این میان سهامداران عمده بازار به خریدهای پرحجم خود در سهام پرداخت الكترونيک سامان كيش ادامه دادند؛ به طوریکه تغییر مالکیت بیش از 10 میلیارد تومانی در میان پرتفوی حقیقی به حقوقی «سپ» صورت گرفت. این امر باعث شد خالص خرید حقوقی‌ها در گروه رایانه به بیش از 11 میلیارد تومان رسید.

در نماد «سپ» دو سهامدار عمده خریدهایی را به ثبت رساندند. جمع آوری 520 هزار سهم از سوی بانک سامان و خرید 100 هزار سهم از سوی بانک رفاه کارگران صورت گرفت.

ب) بانکی‌ها: گروه بانکی نیز با خالص خرید بیش از 5 میلیارد تومانی از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی ها در بازار امروز بود. در این میان بیشترین خرید در نماد بانک صادرات بود که با تغییر مالکیت 1.7 میلیارد تومانی دنبال شد. بیشترین خرید به ثبت رسیده در این نماد نیز از سوی گروه مالی سپهرصادرات بود که با حجمی بیش از 40 میلیون سهم دنبال شد.