جهش دلار دوباره پا گرفت

رمزگشایی از ولع ارزی

08:44 - 1400/01/18
با فاصله ایجاد شده میان نرخ رسمی و غیررسمی دلار موج روانی در بازار ارز تشدید شد. در این میان پاسخ درست به مساله ولع ارزی می‌تواند راهکار سیاست‌گذار برای رفع عطش بازار را واقعی‌تر کند.

متناسب با موج دیگری از التهاب ارزی این‌بار ولع ارزی بازار پایان‌ناپذیر شده است؛ قیمت ارز و سکه به محدودهای بالایی رسید و البته نشان‌های احتمالی تداوم موج افزایشی بازار غیر محتمل نیست، اگر چه با تمام این اوصاف احتمال حبابی‌شدن قیمت‌ها نیز باز هم دور از انتظار نیست. تفاوت ولع‌انگیز میان دلار رسمی 4200 تومانی و دلار قاچاق ادعایی 9000 هزار تومانی همسو با قیمت ادعایی 3 میلیون تومانی سکه خود شاید در صدر همه این‌ها دلیل اصلی دامن زدن به التهاب بازار باشد.

بر مبنای گزارش «دنیای اقتصاد» از منظر نظری وقتی فاصله قیمت رسمی و غیررسمی افزایش یابد، طبیعتا به تشدید موج روانی در آن بازار منجر خواهد شد. بنابراین نمی‌توان از طریق عرضه، عطش بازار را مهار کرد. تجربه ابتدای دهه ۹۰ نیز اثبات‌کننده این نظر است؛ به‌طوری‌که سیاست بمباران ارزی در آن مقطع نتوانست تقاضای موجود در بازار را عقب براند.

الگوی معرفی‌شده هم‌اکنون نیز برای توضیح بازار ارز قابل‌کاربرد است؛ دولت با معرفی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان به‌عنوان قیمت رسمی و قاچاق اعلام کردن بازار غیررسمی، خود را در برابر تقاضاهای موجود در بازار متعهد کرده است. فاصله‌دار بودن این نرخ با نرخ بازار در زمان تصمیم موجب عقب‌نشینی بخشی از ارز صادراتی و قرار گرفتن در حالت تعلیق و افزایش تقاضا برای دستیابی به دلار با این نرخ شد.

درواقع قیمت‌گذاری با فاصله از بازار هم سمت عرضه را محدود کرده و هم سمت تقاضا را تحریک کرده است. هرچه شکاف بازار با نرخ رسمی بیشتر شد، ولع برای خرید با هدف کسب سود یا پوشش ارزش دارایی‌ها نیز افزایش یافت. آمارها نشان می‌دهد مابه‌التفاوت ارز تخصیص‌یافته برای واردات با میانگین نرخ بازار در سه ماه گذشته به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید: 

افزایش قیمت‌ها و وظیفه تحلیلگران/ تیمور رحمانی (روزنامه دنیای اقتصاد)

صعود دلار متوقف می‌شود؟/ گزارش میدانی بازار (روزنامه دنیای اقتصاد)

تشکیل بازار ثانویه سکه/ غلامرضا سلامی (روزنامه اعتماد)

تزریق آرامش به خریداران سکه/ محمد کشتی آرای (روزنامه اعتماد)

سفته‌بازی یا کنترل بازار (تصمیم اخیر در بازار قراردادهای آتی سکه)/ یحیی سلیمانی مقدم (روزنامه اعتماد)

اوراق برای چه کسانی است؟/ احمد حاتمی یزد (روزنامه اعتماد)

چراغ جادو در کار نیست/ نسیم چالاک (روزنامه شرق)

تاثیر ممنوعیت واردات کالا بر بازارها/ مصاحبه و گفت‌وگو (روزنامه ایران)