راهکارهای خروج از زیان محورسازان ایران خودرو معرفی شد

بررسی افزایش سرمایه در « خوساز »

08:39 - 1400/01/18
اگر چه راهکارهای خروج از زیان محورسازان ایران خودرو در 4 دسته تقسیم‌بندی شد اما هیات رییسه «خوساز» در مجمع سالانه بررسی افزایش سرمایه را در چارچوب بحث خروج از زیان به هیات مدیره توصیه کرد.
بررسی افزایش سرمایه در « خوساز »

مجمع عادی سالانه صنعتی محورسازان ایران خودرو با حضور 71 درصد سهامداران رسمیت یافت. در پایان مجمع سالانه «خوساز» بدون تقسیم سود (1.4) تومان زیان به ازای هر سهم ساخت.

گزارش هیات مدیره

مجید یحیایی؛ مدیرعامل محورسازان ایران خودرو عملکرد هیات مدیره «خوساز» را پیش‌روی سهامداران قرار داد:

الف) تولیدات شرکت اکسل جلو و عقب خودروهای خانواده پژو و «رانا» است که قبلا فقط مونتاژ می‌شد و در حال حاضر قطعات آن در کارخانه تولید و سپس مونتاژ می‌شود. هیات مدیره اولویت خود را در ساخت و نه مونتاژ محصول‌‎ها می‌بیند. مدیرعامل تصاویر 20 قطعه ای را که قبلا از بیرون تهیه می‌شده و اینک در محورسازان به تولید انبوه رسیده، به نمایش درآورد. همچنین 14 قطعه در حال سپری کردن فرآیند تولید برای رسیدن به تولید انبوه است.

از سوی دیگر اگر نتوانیم به موقع روی محصول‌های مختلف سوییچ کنیم رشد شرکت ادامه‌دار نخواهد بود، در همین راستا قصد بررسی و اجرای پروژه‌هایی را غیر از آنچه در گزارش امروز می‌آید، در سال 1397داریم که رشد مداوم شرکت در آینده را تضمین می‌کند. در همین راستا برخی از ماشین‌هایی که سال‌ها در شرکت بدون استفاده بوده را با تلاش کارکنان شرکت راه‌اندازی کردیم.

ب) عمده تولیدات شرکت در سال 1396 با رشد مواجه شدند به استثنای اکسل پیکان وانت و آریسان که به خاطر کاهش تولید ایران‌خودرو تولید به 6 هزار تا رسید. اکسل پژو 405 و سمند با تولید حدود 100 هزار تا رشدی معادل 35 درصد نسبت به سال 1395 داشت. اکسل پژو 206 حدود 125 هزار تا تولید شد که تمام تولیدات پژو 206 ایران‌خودرو را پوشش می‌دهد. نسبت به پیش بینی بودجه هم فقط اکسل وانت و آریسان کمتر تولید و در دو مورد دیگر بیشتر از بودجه تولید شد.

پ) جمع فروش محصول‌های شرکت به 370 میلیارد تومان رسید که با بودجه 270 میلیارد تومان پیش‌بینی شده در ابتدای سال و نیز فروش 330 میلیارد تومانی سال قبل تفاوت قابل توجهی دارد. تعداد پرسنل از 624 نفر در سال 1395 به 530 نفر در سال 1396 کاهش یافت و البته مدیرعامل امیدوار است با همین تعداد پرسنل بتواند رکورد تولید را در سال 1397 بزند. زیان پیش‌بینی شده (39.8) تومان بود که به (1.4) تومان کاهش یافت.

ت) تازه‌ترین نمره عملکرد کیفی در سال 1396 به 94.8 رسید که مجموعه در تلاش است در آینده آنرا بالای 95 نگه دارد. جرایم کیفی نیز از حدود 17 میلیارد تومان در سال 1395 به 1.3 میلیارد تومان در سال 1396 رسید که ارقامی منطقی است.

ث) اقدام‌های آتی یا در دست اجرای مدیریت به شرح زیر اعلام شد:

1. راه‌اندازی خطوط تولید بدنه تندر (L90) و بدنه دنا در فضای موجود کارخانه که بخشی از آن راه افتاده است. «خوساز» برای تولید بدنه «دنا پلاس» هم از ایران خودرو مجوز گرفت.

2. ارتقای تکنولوژی تولید محصولات

3. تولید حداکثری قطعات اکسل با امکانات داخل شرکت

4. افزایش سهم محصول‌ها و جذب حداقل 45 درصد سهم از محصول‌های ایران‌خودرو

5. رینگ ABS را هم برای ساپکو ساخت و تحویل داده شد که نتیجه تست آن نیز رضایت‌بخش بود.

6. کاهش هزینه‌های خدمات پس از فروش و جرایم کیفی

7. اخذ گواهینامه رتبه (گرید) کیفی A ساپکو که مدیرعامل امیدوار است در 6 ماهه اول سال جاری اتفاق بیفتد.

ج) بخشی از قراردادهای منعقد شده برای تامین مستقیم قطعات عبارتند از:

1. قرارداد تامین همه قطعات پژو 206 مدل Tu3+ به میزان سالانه 300 هزار دستگاه در سه سال شامل گروه‌های ریخته‌گری، فورج، ماشین‌کاری، پرسکاری، پلیمر و استاندارد

2. انعقاد قرارداد و تامین قطعات دنا و دنا+ به میزان 60 هزار دستگاه

3. انعقاد قرارداد پژو 206 مدل Tu5 با تامین قطعات تبادلی

4. انعقاد قرارداد جهت تولید 40 هزار دستگاه کرانویل و پینیون نیسان با زامیاد که «خوساز» بخش فولاد آن را با شرکت‌های فولادی داخلی تولید کرد که از نمونه‌های فعلی زامیاد بهتر است.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «خوساز» مشروط با یک بند شرط اعلام شد:

الف) بند 4 (بند شرط) برای پروژه ساخت خط تولید بدنه تندر90 مبلغ حدود 9.5 میلیارد تومان صرف شد اما مبانی محاسبات آن از جمله برگ‌های تخصیص اوقات کار و گزارش کارکرد برای حسابرس مشخص نشد. هیات رییسه دراین خصوص می‌گوید:‌ هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم انجام شده جهت پروژه مذکور پس از تایید واحد مهندسی و خدمات فنی شرکت همراه با ارایه مبانی تسهیم منطقی به حساب یادشده منظور خواهد شد و به حسابرس تحویل داده خواهد شد تا نظر ایشان جلب شود.

ب) بند 6 (تاکید بر مطلب خاص) به دلیل عدم تقارن زمانی اعلام خرید در گزارش‌های فصلی شرکت مورد گزارش با شرکت ساپکو مبلغ 3.3 میلیارد تومان از اعتبار خرید از شرکت ساپکو مورد قبول سازمان مالیاتی قرار نگرفت. هیات ریسه در توضیح این مطلب می‌گوید: مدارک لازم تهیه و به حوزه مالیاتی ارائه شد تا در هیات حل اختلاف بررسی شود.

پ) بند 8 (بند بازرسی) معادل 68 درصد سرمایه، زیان انباشته ایجاد شده و بنابراین شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت است. مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: راهکارهای خروج از زیان شرکت در گزارش تفسیری مدیریت به شرح زیر آمده است:

1. داخل‌سازی قطعات مورد نیاز خطوط مختلف تولیدی با استفاده از ظرفیت‌های خالی

2. تامین مستقیم قطعات تبادلی

3. افزایش سهم شرکت از سبد محصول‌های تولیدی ایران‌خودرو

4. امکان بهره‌برداری و انجام پروژه‌های مختلف در شرکت از قبیل پروژه بدنه تندر90 و سایر پروژه‌های ارائه شده از طرف خریدار عمده (ساپکو) و سایر خریداران

ت) بند 9 (بند بازرسی) بابت مطالبات سنواتی 4.6 میلیارد تومان که در مجمع سال قبل تکلیف شد، در سال مورد گزارش ذخیره گرفته شد. لازم است پیگیری‌ها جهت وصول این مبالغ صورت گیرد. به گفته مدیر مالی موارد مزبور مربوط به زمان‌های بالای 5 سال بود و ضمن اخذ ذخایر پیگیر وصول آن‌ها هستیم.

پرسش و پاسخ

4 مساله سهامداران پیش روی هیات مدیره قرار گرفت:

الف) پروژه تولید بدنه تندر: نماینده بورس از هیات مدیره درخواست کرد اطلاعاتی درباره پروژه تولید بدنه تندر 90 و دناپلاس از جمله هزینه کل پروژه و زمان اتمام آن ارایه کند؟ هیات مدیره در پاسخ به این مساله تاکید کرد:‌ پیشرفت فیزیکی خط تولید بدنه تندر نود 52 درصد است و تا پایان تیرماه عملیاتی می‌شود و البته انتقال کامل منابع ساپکو در تامین بدنه به «خوساز» زمانی طول خواهد کشید. برآورد اولیه این پروژه 14 میلیارد تومان است که نهایتا به دلیل تغییر نرخ‌ها ممکن است تفاوتی ایجاد شود. به دلیل استفاده از امکانات و نیروی انسانی موجود در کارخانه، این پروژه حتما سودآور خواهد بود. تولید 250 هزار درب کامل تندر 90 ظرفیت این خط خواهد بود. برای بدنه دنا پلاس هم با بررسی‌های انجام شده در گروه ایران خودرو بهترین تولیدکننده محورسازان تشخیص داده شد.

ب) تعدیل سنواتی: هیات مدیره درباره تعدیلات سنواتی 12 میلیاردی می‌گوید: عمدتا در اجرای تکلیف مجمع قبلی که 2.5 میلیارد تومان مطالبات مشکوک‌الوصول و 1.2 میلیارد تومان تعدیل کالای امانی و 3 میلیارد تومان اعتبارات پذیرفته نشد. بخشی از این ذخایر هم مربوط به اجراییات تامین اجتماعی برای سال‌های قبل و نیز احتساب ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بود.

پ) نرخ بهره سپرده: هیات مدیره درباره نرخ بهره سپرده‌ای که نزد تعاونی خاص ایران خودرو گذاشته می‌گوید: نظر ما بالای 25 درصد است اما به دلیل نیاز به برداشت، احتمال دارد کمتر شود.

ت) افزایش سرمایه: مدیرعامل درباره اینکه آیا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در برنامه سهامدار عمده قرار دارد؟ گفت: گرچه تجدید ارزیابی راهی برای خروج از شمولیت ماده 141 است، اما راه‌حل اصلی ما فقط تولید است. به موضوع تجدید ارزیابی فکر می‌کنیم اما باید برآورد و رقم دقیق استخراج شده و مراحل آن دنبال شود. رییس جلسه توصیه (و نه تکلیف) کرد این موضوع در هیات مدیره شرکت بررسی شود.

«خوساز» به روایت اعداد

  • زیان محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ (1.4) تومان، سال گذشته؛ (27) تومان
  • هزینه مالی به ازای هر سهم؛ (0.9) تومان، سال گذشته؛ (6.3) تومان
  • زیان انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ (67) تومان.

حاشیه‌های مجمع

- مدیرعامل و مدیر مالی شرکت به پرسش‌های متعدد سهامداران درباره موضوع تجدید ارزیابی، حتی در حاشیه مجمع هم به شکلی دیپلماتیک پاسخ می‌گفتند و سهامدار عمده هم اظهار نظر صریحی نکرد!

- تاریخ تاسیس: صنعتی محورسازان ایران‌خودرو در سال 1343 تاسیس و در سال 1372 در بورس پذیرفته شد.